Ytterligare ett halvt år och jag väntar med spänning att få reda på hur det går. Tyvärr verkar det som trådar som dör ut, inte blir bra. Något har hänt inom familjen, skilsmässa mm. Trist oavsett.
 
L
Ser också fram emot en stor uppdatering. Hoppas allt gått enligt planerna
 
Det gör jag med. Men 1 år och 4 månader har gått sen sist :/
 
F
Vi är nog många som tittar till denna tråden med jämna mellanrum för att få se (det färdiga ?) resultatet.

Kan finnas ett otal orsaker till varför tråden inte uppdateras (familjeskäl, överarbetad eller helt enkelt att man inte längre vill uppdatera tråden). Det tredje alternativet känns långsökt då man gjort en episk tråd om ett fantastiskt hus. Varför skulle man inte vilja visa det färdiga resultatet ?

Jag tycker det är synd att man "skrivit så många kapitel i boken", byggt upp en förväntan hos läsarna.....och sedan struntar i "sista sidan".

Det är bara att hålla tummarna, även om det finns ett bakomliggande skäl till varför tråden inte uppdateras, så behöver man bara skriva en kort notis t ex "av familjeskäl, tack för att ni visat intresse !". Då hade jag förstått, nu är det bara frågetecken.

Är det möjligt för byggahus.se att skicka ett mejl till Jajada och berätta att det är många som undrar vad som hänt ?
 
  • Gilla
Brainy
  • Laddar…
Mikael_L
Jag för min del tycker däremot att man ska visa stor respekt för de som skriver här likväl som de som slutar skriva och är tveksam att det är bra eller vettigt att forumledningen håller på och kontaktar de som vi andra vill höra mer av.

Jag är rätt övertygad att anledningen till att sluta skriva inte så lätt ändras av att byggahus börjar skriva mail eller smsa eller ringa eller så. Jag tror nog att skribenten i t.ex. detta fall är djupt kunnig om våran törst efter mer.


Och med detta sagt, så avrundar jag med att jag själv också skulle stort och glatt välkomna en fortsättning, det är jag verkligen inte emot. :)
 
  • Gilla
Jajada och 3 till
  • Laddar…
Tror jajada uppdaterar när det fins tid!
Har flyttat in och är endel fix kvar! Kanonarbeta att hina med hus familj och jobba mer än 100 procent!
Ni får vänta lungt så blir vi nog glatt överaskade någon dag!(y):cool::beer:
 
  • Gilla
Jajada och 3 till
  • Laddar…
Jag tror vi alla hoppas att det filmades under bygget och jajada sitter och klipper ihop "Betongkåken" till visning på SVT på hösten :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Hej alla!

Vi kan lugna er. Vi lever, har inte skiljt oss och vi har flyttat in i huset. Däremot har vi som ni märkt inte orkat uppdatera vår tråd. Vi har pratat länge om det. Många gånger har vi fått mycket uppmuntran från det som ni har skrivit och det har inte varit vår plan att snuva er på resultatet men annat har kommit mellan. Vi förstår att många av er bara vill se bilder och inte så mycket text men eftersom det här projektet har varit det mest ansträngande vi har varit med om och det säkert finns en del andra på forumet som antingen har varit i samma situation eller som funderar på att gå dit så tänker vi att det finns ett intresse även av de lite mjukare sidorna av att bygga hus. Hoppas att ni följer med...
Tvåvåningshus i skymningen med tända lampor och en veranda, ej längre en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bilderna i inlägget är inte så noga genomtänkta, lite slumpvisa bara för att visa lite olika delar. Vi vill betona att det inte är hur det ser ut nu, det är ingen byggarbetsplats längre.)

Alla som har sett Arga snickaren och liknande program har sett fenomenet med människor som inte orkar fortsätta med sitt projekt, som månad efter månad bara tittar på huset och trots att man egentligen har tid så orkar man inte ta tag i problemet. Vi har aldrig hamnat där med projektet, även om vi inte förrän efteråt har förstått hur trötta vi har varit. Herr Jajada har arbetat 100% och under sista året i genomsnitt säkert 40-50 timmar per vecka ute i huset, Fru Jajada har utöver arbete bland annat lagt kopiöst mycket tid på att måla typ 2km takpanel och lister samt därtill alla innerdörrar, bokhyllor till biblioteket (kvistlack, kvistlack, grund, färg, färg). Vad som då har hänt är att vi inte ens har orkat läsa notiser från Byggahus för att se om någon har svarat, skickat PM eller liknande. Inte ert fel, ni har alla varit uppmuntrande och gett energi. Men ändå har själva skrivandet och projekttråden hamnat i samma läge som Arga snickaren-fenomenet. Inte orkat ta tag i även om tid ibland har funnits. Tyvärr.
Interiör av ett hus under renovering med öppna vita dörrar och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer våra tips till er som gör det vi gjort eller funderar på att göra det:
1. Gör det inte själv. Om vi skulle ha gjort om det så hade vi byggt ett lite mindre hus så att vi haft råd att under hela byggtiden haft med en snickare (eller murare, allra helst en riktig allt-i-allo-hantverkare). Rätt person hade i princip halverat byggtiden.
Interiör av en pågående renovering visar betongtrappa och oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Ha en buffert på minst 20% av byggkostnaden för att ta in mer hjälp. Har du 3 miljoner att bygga för, så bygg för max 2,4 miljoner. Det är ingenting värt att ha byggt billigt om ni kraschar ert äktenskap, bränner ut er eller sabbar relationen med era barn. Märker ni att ni riskerar detta, ta istället in mer hjälp trots att huset inte blir så prisvärt. Huset är inte ert liv.
Orenoverat rum i ett hus med sladdar från taket, spacklade väggar och cykel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Ha ytterligare en buffert för oförutsedda utgifter och för att ni skall kunna ändra er om ni ser att något inte blir så bra i verkligheten som ni såg framför er i planeringsstadiet. Detta skall inte täcka en dålig kalkyl. Börja inte bygga förrän ni känner att ni vet vad det kommer kosta. Vi missade framför allt två stora saker. Markarbetet blev mycket dyrare p.g.a. en orealistisk kalkyl och installationerna blev väldigt mycket dyrare p.g.a. att vi hade gjort energibalansberäkningen utan tillräcklig kunskap om hur en värmepump fungerar, vilket fick till följd att vi fick byta luftvärmepump (planerade Nibe F750) till bergvärme och FTX (Nibe F1255 och Fläktwoods RDAS). Vi vet fortfarande inte om vi har gjort rätt eller om det finns mer effektiva alternativ men det är ju ingen idé att fundera längre. Gjort är gjort.
Del av nyrenoverat badrum med vita kakelväggar, handfat och spegel sedd från halvöppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Ha massa delmål och avsluta momenten. Väldigt tillfredsställande.
Person som arbetar med kabeldragning i ett öppet skåp under slutskedet av ett husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Städa mycket!!! Det går inte nog att betona hur mycket det betyder för arbetsglädjen att komma in och bygga när det är renstädat, dammsuget och alla verktyg ligger i ordning. Om ni kör fast i renovering eller byggnation och inte vet var ni skall börja så finns det ett givet svar. STÄDA, strukturera, puts och studs på verktygen.
Delvis isolerat tak i nybyggd fastighet med synliga takstolar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6. Försök sätta er in i er partners sätt att resonera och agera kring olika situationer. Fullt realistiskt, ni kommer troligtvis bråka mycket under bygget, hur skall ni hantera det utan det får värre konsekvenser? Prata med varandra även när det inte blir så mycket vettigt sagt.
Ett oavslutat köksprojekt med kvarlämnad dammsugare och byggmaterial på köksön och arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7. Barnen Jajada säger att ni måste ta en heldag ledig från bygget varje vecka, vi försökte ta söndagen ledig, men i slutet när vi bara ville bli klara så blev det oftast många timmar på söndagen också. Barnen har rätt, de fick inte tillräcklig tid av oss.
Ett vardagsrum med julgran, bokhylla och tapetserade väggar, inrett efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist, vi kan inte lova att det kommer så mycket mer inlägg, men det är inte alls omöjligt. Vi har tusentals byggbilder att gå igenom och som det är fullt möjligt att använda som bas för kilometervis med text. Vi får se. Detta är en byggtråd och inte en styling-tråd. Ju mer färdigt det är desto mer privat blir det, hoppas att alla vill respektera det.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Besolin och 89 till
  • Laddar…
OMG. Vilket hus.
Ta hand om er och får ni energi att uppdatera mera så är det välkommet :)
Stort tack för uppdateringen och era tips och råd. Man inser inte vilket monster ett stort projekt kan bli ibland, tur det finns monstertämjare.

Var stolta, även om det kostat på. Det är otroligt fint.
 
  • Gilla
Goelette och 3 till
  • Laddar…
Skönt att höra av er. Jag förstår att man inte vill lägga ut för mycket bilder, men jag vill jättegärna se ”man-caven” med tegelvalvet.

Bra jobbat och visa ord :heart::strong:(y):ok:
 
  • Gilla
316097 och 6 till
  • Laddar…
tommib
Eller hur! Jag skulle också gärna se valvrummet men jag förstår om det är privat.

Ni visar så mycket ni själva vill och orkar, det är ert hus, projekt, liv. Skönt att höra att allt ändå är bra.
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
Gratulerar till ert fina hus. En verklig bragd!
Era kloka råd kan vi bara hålla med om. Speciellt angående ekonomin. Vi är nog drygt halvvägs nu och kan, som ni, konstatera att det blir mycket dyrare. En källa till många sömnlösa nätter samt en känsla av att "det blir aldrig klart" och "varför gjorde vi detta" Det är ändå roligt att se att ni är i mål och jag hoppas att vi om några månader också är i mål. Tack för er inspirerande uppdatering(y)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det var många kloka ord där! Inte alla som ser allt det där när man håller på. Det kan gå riktigt illa så det ni skrev nu borde klistras på ngn framträdande plats på BH!
Ni verkar vara en fantastisk familj!
Tack !!
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Tack och lycka till med boendet och hoppas att ni nu kan få lite mer än någon enstaka söndag ledig!
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Otroligt fint hus, skönt att ni flyttat in.
Bra att ni skriver om att det är slitsamt att bygga ett hus, det är väldigt vanligt att par går in i väggen av både stress ekonomiskt eller tid ej ovanligt med skilsmässa vid hus bygge.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.