Hej ,spännande
Jo min fundering är varför det är skillnad på ett lån till en kolonistuga med andelsrätt och en bostadsrätt? Det går inte att få bolån till en kolonistuga med andelsrätt, någon som kan förklara för banken kan det inte. Mvh Eva


 
E Erson57 skrev:
Hej ,spännande
Jo min fundering är varför det är skillnad på ett lån till en kolonistuga med andelsrätt och en bostadsrätt? Det går inte att få bolån till en kolonistuga med andelsrätt, någon som kan förklara för banken kan det inte. Mvh Eva
Man får väl inte "bo" på kolonilotten, därav inget "bo"-lån?
 
Jo sommartid får man bo där, det är inte vintetbonat
 
E Erson57 skrev:
Jo sommartid får man bo där, det är inte vintetbonat
Nja, det beror nog på hur man definierar "bo". Jag snabbgooglade lite, och de två första stadgar för kolonilottsföreningar jag hittade hade regler mot att folkbokföra sig där.
 
Jo det är ju riktigt, men jag är inte heller f b i mitt fritidshus
 
Men det går att använda som bostad och folkbokföra sig i.
 
Okey tack då förstår jag det som inte banken lyckades med.
 
Det har nog inget med det att göra. Kolonistugan kan vara en usel säkerhet för banken. Den står på ofri grund, och kan därför teoretiskt sett bli "vräkt" från marken den står på.

Bolån går dels till fast egendom där du har ett väldigt starkt ägarskydd. Dels till bostadsrätter där det via bostadsrättslagen också finns ett starkt och väldefinierat ägarskydd. Det finns andra ägarformer som troligen också har ett starkt ägarskydd, men banken skulle behöva lägga ned advokat-tid för hundratusentals kronor för att utreda hur säkert ägandet är.
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström och 1 till
  • Laddar…
Det går ju inte att låna på andra typer av byggnader på ofri grund heller, även om de är permanentbostäder. Undantaget är tomträtt, där man inte heller äger marken. Men innehavet har starkt lagskydd.
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det går ju inte att låna på andra typer av byggnader på ofri grund heller, även om de är permanentbostäder. Undantaget är tomträtt, där man inte heller äger marken. Men innehavet har starkt lagskydd.
Det är väl att det går att inteckna dem och få pantbrev som garanterar att banken övertar ägandet ifall man inte betalar lånen som är skillnaden.

Fast egendom kan intecknas.
Tomträtt är specialkonstruerad för att kunna intecknas trots att det bara är en nyttjanderätt och huset egentligen lös egendom. Tror de är i princip omöjlig att säga upp för markägaren, så därför blir inte risk att huset kan tappa värde när arrendeavtal går ut. (På den tiden bolån faktiskt betalades av skulle fler kunna bygga egna hem genom att tomten inte behövde köpas utan hyrdes ut av kommunen. Idag kan man uppnå samma finansiering genom att amortera lånen mycket långsammare och istället betala mer bankränta)
 
E Erson57 skrev:
Jo sommartid får man bo där, det är inte vintetbonat
Många koloniområden har förbud mot övernattning. Sedan skiter väl många i det, men det är en vanlig regel.
 
När jag skulle låna var det omöjligt överallt att få ett lån på ett hus som inte var taxerat som småhus. Jag försökte 'förhandla' med ett par banker, men förklaringen jag fick var att 'systemet' inte tillät det och handläggarna eller deras chefer kan inte fatta egna beslut.
Det kan vara något liknande i det här fallet. Om det inte faller in under standarden för belåningsbar fastighet så finns det inte längre något utrymme att vara kreativ. Oavsett värdet på det man försöker belåna.
 
Det går ju att låna både på skogsfastigheter och bilar tex. Jag förutsätter att även andra fastigheter kan belånas.
 
Både skogsfastigheter och bilar har ett värde i sig. En kolonistuga utan marken den står på har inget värde och arrendena kan sägas upp utan att arrendatorn (stuginnehavaren) kompenseras när arrendetiden löper ut. Så därmed finns i princip inget att sätta som säkerhet för ett lån.

Att stugorna ändå är så dyra beror på att stugägarna och ”marknaden” tror att de kommer att finnas kvar.
 
H hempularen skrev:
Det går ju inte att låna på andra typer av byggnader på ofri grund heller, även om de är permanentbostäder. Undantaget är tomträtt, där man inte heller äger marken. Men innehavet har starkt lagskydd.
Swedbank här uppe i norr lånar ut till byggnad på ofri grund..inte utan problem men det går helt klart.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.