Hej.
Är det någon som har erfarenhet av Sommarnöjens fritidshus?
 
Vi har raderat en del dold reklam från Sommarnöjen ur tråden.

Om firman känner sig tvugna att uppfinna goda referenser, så får vi anta att de inte har några nöjda kunder.

/moderator
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi har raderat en del dold reklam från Sommarnöjen ur tråden.

Om firman känner sig tvugna att uppfinna goda referenser, så får vi anta att de inte har några nöjda kunder.

/moderator
Tack moderator det är precis det jag upptäckt med dem. Vackra hus men dålig kvalitet.
H hempularen skrev:
Vi har raderat en del dold reklam från Sommarnöjen ur tråden.

Om firman känner sig tvugna att uppfinna goda referenser, så får vi anta att de inte har några nöjda kunder.

/moderator
Tack precis det jag upptäckt med dem. Dålig kvalité bak den vackra ytan och de väljer att backa när frågorna blir för detaljerade om kvalitén på de praktiska funktionerna som minst sagt vacklar! Jag fick ett trist bemötande då jag inte bara vill ha ett vackert skal utan mitt hus även ska fungera i praktiken. Vissa frågor verkar de inte ens förstå så någon kompetent byggherre/ingenjör är nog inte inkopplade utan det är en arkitekt som gillar vackra fasader men har noll kunskap om ett hus funktion egentligen. Synd om dem som redan köpt fast det är ju upp till var och en att kolla upp kvalitén på det en köper, eller hur? Och inte bländas av en vacker exteriör och snyggt kakel i badrummet om fallhöjden är fel i duschen så allt rinner ut över hela golvet vid en dusch eller grunden för våtutrymme inte uppfylls korrekt så det blir fuktskador etc. Eller tilläggsval som inte går att installera pga platsbrist tex luftvärmepump. Nåja jag går vidare med min husdröm och anlitar en byggherre istället.
Tips mottages tacksamt på byggherre kring Simrishamn.

H hempularen skrev:
Vi har raderat en del dold reklam från Sommarnöjen ur tråden.

Om firman känner sig tvugna att uppfinna goda referenser, så får vi anta att de inte har några nöjda kunder.

/moderator
 
Sommarnöjen vill bemöta TS påståenden enligt följande:

----

Hej

Detta är Tomas Riesenberg Tjajkovski, grundare och ansvarig för utveckling på Sommarnöjen. Det känns viktigt för oss att kommentera när osanna uppgifter står oemotsagda.

Vi vet vem skribenten är då hon kontaktade oss för första gången för några veckor sedan. Hon har skrivit flera långa mail till oss med tråkig ton och vi har tålmodigt svarat på hennes frågor. För att inte, mot hennes vilja röja hennes identitet, kallar jag henne X.

När X började fråga samma saker gång på gång utan att bry sig om våra svar valde jag den 14 juni meddela henne att vi inte trodde att vi var rätt leverantör för henne och rekommenderade henne att välja någon annan. Vi avbokade också X från en husvisning hon hade önskat i juli.

Detta svar gjorde X irriterad och hon hävdade att vi inte kunde svara på hennes frågor. Den 15 juni förklarade jag att X ton var tråkig och att vi därför inte ville samarbeta med henne – men jag svarade ändå på alla hennes frågor.

Utifrån detta valde X att skriva att Sommarnöjen har dålig kvalitet, att vi saknar ingenjörer och att våra våtutrymmen inte är godkända. Dessa påståenden saknar helt grund och är felaktiga. X har aldrig träffat någon på Sommarnöjen, aldrig sett våra tekniska handlingar och aldrig besökt något hus som vi har byggt. Därför känns det magstarkt att uttala sig svepande om våra hus, som vi lägger stort engagemang i.

Jag bifogar mina senaste meddelanden till X, med hennes mailadress anonymiserad.

(Utdrag mailkonversation)

Från: "tomas@sommarnojen.se" <tomas@sommarnojen.se>

Ämne: Re: Kontakt med Sommarnöjen

Datum: 29 maj 2018 09:53:54 CEST

Till: X

Kopia: Michaela Liebhardt <michaela@sommarnojen.se>

Hej X

Tack för dina kommentarer. Jag har svarat på dem alla nedan, under respektive punkt.

Vi ser fram mot att höras.

Vänliga hälsningar,

Tomas Riesenberg Tjajkovski



Från: "tomas@sommarnojen.se" <tomas@sommarnojen.se>

Ämne: Re: Några detaljer till jag undrar över?

Datum: 14 juni 2018 12:50:40 CEST

Till: X

Kopia: Michaela Liebhardt <michaela@sommarnojen.se>


Hej

Jag har läst ditt mail och ska svara dig ärligt.

Vi tror inte att vi rätt leverantör för dig och rekommenderar dig att vända dig till en annan hustillverkare.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Tomas Riesenberg Tjajkovski


Från: "tomas@sommarnojen.se" <tomas@sommarnojen.se>

Ämne: Re: Några detaljer till jag undrar över? Vilken tur jag är frågvis!

Datum: 15 juni 2018 11:56:16 CEST

Till: X

Hej

Dina frågor var högst relevanta och vi svarar på liknande varje dag. Men din ton var inte trevlig och eftersom vi vill trivas på jobbet valde vi att rekommendera dig till en annan hustillverkare.

Vi svarar dock gärna på dina funderingar.

  • Våra hus uppfyller givetvis samtliga svenska byggregler, inklusive el och våtrum.
  • Vi har valt att bygga våra hus klassade fritidshus eftersom det ger oss frihet att använda så stora glaspartier som vi (och kunderna) önskar, ha fri rumsfördelning och inte följa de detaljregler som finns för permanenthus. Fritidshus behöver heller inte ha energideklaration. Många av våra kunder väljer att bosätta sig i våra hus permanent eftersom de har bättre isolering än de flesta existerande permanenthus. Vi har levererat hus som fungerar vintertid till platser som Hemavan och Tärnaby. Och som jag skrev till dig i tidigare mail så är isolering billigt och det är inga problem om man önskar mer isolering i våra hus, på bekostnad av boytan. 2 % av våra kunder väljer den lösningen.
  • Vi gör arkitektritade hus vilket innebär att detaljer som placering av luft-luftvärmepump samt material och utrustning i kök utformas enligt beställarens önskemål.
  • Vi gör hus både med takutsprång (klassisk) och utan takutsprång (tidlös) så att alla kan välja den lösning de föredrar. Båda uppfyller svenska byggnormer. 70 % av våra kunder väljer tidlös.
  • Våra innertak går alltid upp till nock.
  • De 12.000 kr du anger avser merkostnad för en låsbar ytterdörr i härdat energiglas till skillnad från ett standardfönster. Det är ett lågt pris för denna typ av dörr inklusive specialanpassning.
  • Vi tillverkar dörrar och fönster i egen design och i eget snickeri.
  • På vårt kontor arbetar 10 av 12 medarbetare med utveckling, kvalitet och leverans. Våra hus besiktigas tre gånger – av fabriksansvarig, av vår egen besiktningsman liksom av beställarens besiktningsman på plats. Kvalitet är det vanligaste skälet till att människor väljer våra hus, tillsammans med service.
Vår omsättning ökade från 38 mkr till 55 mkr förra året, just för att kunderna tycker om vår produkt. Sedan finns det alltid en och annan som har en annan uppfattning och det får vi acceptera. Men vi önskar dig ändå lycka till och hoppas du får det hus du söker efter.

Vänliga hälsningar,


Tomas Riesenberg Tjajkovski

(Slut utdrag mailkonversation)

----
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag kan såklart inte säga något om deras kvalitet eller hur TS är som person, men att välja bort kunder för att man tror att de kommer att bli besvärligt för medarbetarna är kanske det bästa man kan göra om man värnar om sin arbetsmiljö.

Nu säger jag inte att TS skulle bli en besvärlig kund men ibland måste man lite på sin magkänsla och det verkar VD:n ha gjort.
 
  • Gilla
john.h och 7 till
  • Laddar…
Hej, vi funderar på ett hus från Sommarnöjen. Finns det fler färska åsikter och etfarenheter?
 
  • Gilla
Immeln77
  • Laddar…
Hej
Vi har beställt ett fritidshus från sommarnöjen och tycker vi har fått ett bra och proffesionellt bemötande tills vidare. Vi har haft möte med Tomas på tomten i Skåne och min fru har varit i Stockholm och kollat på ett fritidshus där. Min fru blev hämtat och lämnat och Tomas var bra på att koordinere så att vi kunne träffas på tomten. Så bra service där
Vi tyckte att priserna var i högsta läget men efter att ha kollat runt och fått andra likvärdiga offerter beställde vi ett modern hav 80 kvm från sommarnöjen. Det bästa med sommernöjen om man ser bort från deras snygga designs är att dom svara väldigt snabbt på Mail etc. och verkligen försöker att hjälpa när vi slåss lite med kommunen(bygglov, startbesked etc). Vi har inte total entreprenad så vi har många frågor :)
Om allt kommer att fortsätta så här är vi helnöjda.

Mvh Leon
 
  • Gilla
SidanKaos
  • Laddar…
E
Vi ska nu i vår uppföra ett fritidshus på en tomt i Blekinge skärgård. Då huset ska ligga med utsikt mot havet och Karlskronas inlopp ville vi ha stora skjutbara fönsterpartier men ändå inte vara “blaffigt” och ta för stor plats på tomten och från havet. Efter att ha utvärderat allt från att bygga lösvirke till flera olika hustillverkare föll valet till slut på Sommarnöjen.
Prismässigt lite i överkant men om man jämför äpplen och äpplen (storlek på fönsterpartier, material, köksinredning etc) blev skillnaden marginell. Det som till slut gjorde att vi i höstas valde dem var deras professionella bemötande, anpassningsmöjligheter samt tålamod med alla våra frågor och synpunkter.

Enda nackdelen hittills har väl varit att både vår kontaktperson/projektledare och ursprunglig arkitekt har bytts ut och att vi därför har tappat några veckor i projekterings och leveranstid. Dock har de sagt att detta inte ska påverka slutleveransdatum och det är väl det vi hoppas att de lever upp till nu.

Överlag verkar det dock som att de har koll på vad de håller på med och är tydliga med vad som ingår i leverans, vad som är tillval och ligger utanför offert samt vem som ansvarar för vad. Återkommer med hur projektet fortskrider men som sagt, än så länge känns det bra.
 
G Gyllebo66 skrev:
Nåja jag går vidare med min husdröm och anlitar en byggherre istället.
Tips mottages tacksamt på byggherre kring Simrishamn.
Bara ett litet påpekende:
Det är du/ni som är fastighetsägare som är byggherrar, inte den person/firma som ni anlitar för jobbet.
 
Var i kontakt med flera småhustillverkare i höstas. Inga namn nämnda men jag kan ju säga att en del har tjusiga kataloger, är dyra men tveksam kvalitet för pengarna. Man måste verkligen se deras visningshus och sedan är det också viktigt att kolla upp deras ekonomi. Nya företag har ofta dålig likviditet och vill ha större delbetalningar. Det är en stor risk om företaget sedan inte levererar som de ska. Ett företag ville inte ge oss sektionsritningar innan vi tecknat avtal, då de menade att konkurrenter kunde stjäla deras idé. Ja, då är det ju svårt att jämföra! De flesta företag vi var i kontakt med var trevliga och tillmötesgående. Valet föll till slut på Hudikhus även om det blev ett "standardhus". De har varit fantastiskt trevliga och hjälpsamma hittills. Har bara gott att säga om dem.
 
E eric69 skrev:
Vi ska nu i vår uppföra ett fritidshus på en tomt i Blekinge skärgård. Då huset ska ligga med utsikt mot havet och Karlskronas inlopp ville vi ha stora skjutbara fönsterpartier men ändå inte vara “blaffigt” och ta för stor plats på tomten och från havet. Efter att ha utvärderat allt från att bygga lösvirke till flera olika hustillverkare föll valet till slut på Sommarnöjen.
Prismässigt lite i överkant men om man jämför äpplen och äpplen (storlek på fönsterpartier, material, köksinredning etc) blev skillnaden marginell. Det som till slut gjorde att vi i höstas valde dem var deras professionella bemötande, anpassningsmöjligheter samt tålamod med alla våra frågor och synpunkter.

Enda nackdelen hittills har väl varit att både vår kontaktperson/projektledare och ursprunglig arkitekt har bytts ut och att vi därför har tappat några veckor i projekterings och leveranstid. Dock har de sagt att detta inte ska påverka slutleveransdatum och det är väl det vi hoppas att de lever upp till nu.

Överlag verkar det dock som att de har koll på vad de håller på med och är tydliga med vad som ingår i leverans, vad som är tillval och ligger utanför offert samt vem som ansvarar för vad. Återkommer med hur projektet fortskrider men som sagt, än så länge känns det bra.
Hej!
Nyfiken på hur det fortskridit. Fortf nöjda?
 
  • Gilla
joooo japppp
  • Laddar…
L Lilyelle skrev:
Hej!
Nyfiken på hur det fortskridit. Fortf nöjda?
@eric69 Vore intressant att höra erfarenheter, hur gick det?
 
  • Gilla
BenjiVilla
  • Laddar…
Vi funderar på Sommarnöjen, Dom har fina hus. någon som nyligen fått sitt hus levererat? som kan berätta lite kort om processen och hur det gick?
 
Vi funderar också på att köpa från sommarnöjen.
Någon som kan svara på var någonstans husen tillverkas ? I Sverige eller utomlands ?
 
Dom tillverkas utomlands Estland eller Lettland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.