Tja.

Altantakets stolpar är skruvade på trädäckets stomme och låter/vibrerar därför när man går på trädäcket pga rörelserna. Finns något sätt att få bort det eller får man leva med det helt enkelt?
 
Någon ? Buller kanske beskriver problemet bättre :)
 
Redigerat:
Vad har du för tak? Låter som om taket är dåligt fastsatt. Hade detta problem med plåttaket under min altan, men dubbelt så många skruvar löste det problemet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad har du för tak? Låter som om taket är dåligt fastsatt. Hade detta problem med plåttaket under min altan, men dubbelt så många skruvar löste det problemet.
Taket är i polykarbonat plast. Har inte betalat hantverkaren för jobbet än så jag antar att jag får be han åtgärda det före betalning. Bullrar väldigt kraftigt särskilt på vissa ställen. Ska kolla hur mycket skruv det sitter per kvm tak med. Enl tillverkaren bör det vara minst 10.
 
Redigerat:
Behövs det mer skruv så behövs det mer skruv oavsett vad tillverkaren säger.
 
  • Gilla
Rigor
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Behövs det mer skruv så behövs det mer skruv oavsett vad tillverkaren säger.
Om inte mer skruv funkar vad kan man göra då? Isolera mellan tak och reglar med typ gummi eller nått?
 
Det är inte där vibrationerna uppkommer, de uppkommer i att taket vibrerar.
 
Är det så att det är svikt i altangolvet så att taket vibrerar med?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är det så att det är svikt i altangolvet så att taket vibrerar med?

Protte
Man känner ju inte att det sviktar men på vissa ställen bidrar det ändå till mer buller än andra. Om man ger stommen mer stöd på dessa ställen kanske?
 
Redigerat:
Nämnde problemet för hantverkaren som sa att han ska kolla på om han kan lösa bullrandet. Menade på att konsturktionen är stum och stolparna är monterade på trädäckets stomme i kombination med ett lätt plasttak. Sa att han i så fall skulle ha låtit stolparna gå i marken.... Ska jag i värsta fall behöva betala för ett altantak som enligt min mening inte är helt fackmannamässigt?
 
Fackmannamässigt kan det vara ändå.
 
Låter ungefär så här. Kan det räknas som fackmanna ändå? Förjävligt enligt mig
 
Sådär ska det inte låta.

Vad är det för mått mellan takstolarna och mellan läckten?

Hur tätt sitter farmaskruvarna, både på bredden och på längden?
För taket är väll skruvad med farmaskruv (eller annan skruv med gummitätning)?

Vilken dimension är det på regeln som går mellan stolparna och som takstolarna är fästa i?
Är det reglar under trallen där stolparna står?
Hur brett är det mellan trallens reglar?
Vilken dimension har trallen?
Vilken dimension har trallens reglar?
 
J
För mig låter det som att man inte skruvat kring överlappet av taket. Kolla på taket om det saknas skruvar runt skarvarna.

Och det ska vara skruv med riktig gummibricka, annars smäller det såklart.
 
Alldeles för lite skruv och inte på alla ställen där de skall vara. Eventuellt så är det inte rätt typ av skruv heller. Det där är inte fackmannamässigt utfört...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.