Vi byggde nytt hus för cirka 2,5år sedan. Då jag har gjort det mesta själv och skaffat barn under tiden har vi inte hunnit med gräsmattan utan prioriterat annat på tomten som altan, mur osv i första hand. Detta för att förbereda inramningen där sedan gräsmattan skall anläggas. Tanken är att till våren nästa år ÄNTLIGEN påbörja gräsmattan. Usch vad trötta vi är på att se ut över lera,sten och numera en jädrans massa vildvuxet ogräs!!!

Jag gar dock lite ångest då det känns som den mest jobbiga tomt att försöka få en fin gräsmatta på, då det är en sprängstenstomt och det är sten sten och åter sten!!

Men men, jag ska försöka förklara förutsättningarna och höra med er kunniga här inne hur jag ska gå tillväga. Ni skall också vara medvetna om att jag/vi kan absolut INGENTING om växter, gräs och planteringar! :) Men vi vill väldigt gärna lära oss!! :)

Det är som sagt en sprängstenstomt, relativt plan iaf. Sedan är det utlagd lerjord, som också har väldigt mycket sten i sig. Allt från centimeterstora till större sten på upp till typ 30cm. När grävaren la ut dessa fyllnadsmassor av jord blandat med sten så såg det faktiskt ganska bra ut. Man såg inte så mycket sten. Men efter att det har legat i flera år och regnat på detta så har mer och mer sten blivit framträdande! Det har nu också vuxit massvis av ogräs ovanpå detta.... så det ser rent ut sagt för j**ligt ut!

Min plan är väl i första hand att gå över marken med trimmer eller dylikt för att få ner höjden på ogräset så att det blir lättare att gå där. Sedan gräva bort och röja undan det mesta utav dom större stenarna! Sedan kanske 10cm (räcker det?) matjord ovanpå och sen gräs. Kanske lite gödsel därimellan!?

Min första fråga rör dock ogräset! Jag är rädd att det är så etablerat, och kanske även svårt ogräs att få bort? Räcker det att trimma ner allt och sedan täcka med matjord så att det "kvävs" och inte får något solljus för att det ska försvinna? Eller måste jag få upp rötterna? Hur gör jag det isf? Det kommer inte finnas en chans att köra med tex jordfräs för att riva sönder allt då det är för mycket sten som sagt.
Kanske något medel? Eller hur gör man, och hur noggrann behöver jag vara med detta ogräset?

Bifogar lite bilder på där ogräset är som värst, vilket är baksidan mot skogen.

Jag har tom funderat på att låta baksidan vara vildvuxen för att låta huset "växa ihop" med skogen.

Hoppas att det går att lösa på något sätt!!

Någon som vet vad det är för sorters ogräs jag har?

Ogräsbevuxen sprängstenstomt med högt gräs och stenar, angränsande till skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräspark med röda toppar och vilda gräs på en stenig tomtyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vildvuxet ogräs och grässtrån på en stenig och lerig markytan som ska göras om till en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vildvuxet ogräs med stora gröna blad och höga rödaktiga toppar bakom en lerig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täta ogräs och vildväxter med varierad färg och höjd på en blivande gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har diverse :)

Den stora röda/bruna är någon skräppa, gissningsvis krusskräppa. Grästuvan på nästa bild verkar storvuxet, kan det vara någon typ av rör? Därefter tussilago och sist rödklöver. För övrigt lite fingerborgsblommor och en massa kruståtel.

Det där som syns är inget som är svårt att bli av med på lite sikt så i princip kan du nog göra som du tänkt. Däremot vet jag inte hur noggrann du måste vara när du plockar stenar innan du lägger på gräsmattejord. Men om du gräver upp de större kanske det går att köra med jordfräs sedan och få loss de mindre så att det går att kratta?
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
När vi gjorde om lite på tomten hemma så körde grannen medd sin bobcat och fräste först ner allt ogräs, rötter, och annat krafs med en jätte stor fräs på maskinen. Efter det körde han med en landscaper som funka som en står räfsa med skopa som drog upp alla stenar, rötter, tuvor och annat kravs och lämnade kvar jorden. Riktigt smidig maskin. Han brukar köra upp en hel tomt på någon dag. Efter han var klar fin räfsade jag av det och slängde på gräsfrön. Är superfint idag.

Kan vara värt att höra om liknande lösningar finns i närheten där du bor :)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Det lät ju onekligen väldigt spännande! Kollade på vad en landscaper är och den ser mer ut att funka till småsten, eller? Vi har ju väldigt olika storlekar på våra. Allt mellan ett par centimeter till 20-30cm.

Men visst kan man ta dom största för hand!

Sen är väl frågan hur mycket man måste få bort, lägger vi 10cm matjord så är det ju mest för att man en dag kanske behöver sätta en spade i gräsmattan och då är det ju skönt om man fått bort så mycket som möjligt! :)

Men gött att se att det åtminstone verkar finnas maskiner till ändamålet! Tack för tipset!
 
Väcker liv i denna tråden igen, då det snart har blivit dags att ta tag i trädgården och gräsmattan!! ÄNTLIGEN!

Tomten ser fortfarande ut som ovan bilder med ordentligt välvuxet ogräs. Jag vill ju helst göra det så enkelt som möjligt, så det jag undrar är egentligen om jag kan göra som följande.

1. Hyra en ordentlig bensindriven trimmer, som jag trimmar ner allt ogräs med så att det är mer eller mindre bara är några centimer kvar utav ogräset. Och sedan plockar bort allt det lösa ogräset!

2. Fyller på med matjord, cirka 10cm. Blir ju säkert plus minus några centimeter. Men däromkring.

3. Välta över alltsammans för att packa matjorden lagom.

4. Gödsla jorden med trädgårdsgödsel, med hjälp av spridarvagn

5. Kratta ner gödslet i jorden.

6. Sprid ut gräsgröna med spridarvagn.

7. Kratta ner gräsgröna.

8. Välta över.

9. VATTNA VATTNA OCH VATTNA!


När det gäller steg 1, borde jag anlita någon som kan skala av tomten istället? Alltså att någon kommer hit och skrapar av det översta skitet med en skopa och på så vis får med sig ogräs och en del utav stenen? Eller kanske tom att det kraftiga maskiner som klarar av att fräsa och luckra upp ytan? Eller duger det som jag skrivit, att trimma ner det värsta och sedan lägga på matjord?? Det är ju lite ojämn yta idag då lerjorden har fått sätta sig under tre års tid. Men jag tänker att det inte spelar någon roll då jag jämnar till det med matjorden?

Vad säger ni mer erfarna? Några bra råd ni kan delge? :)
 
K
Vi köpte en jordfräs och körde över vår mark förra sommaren. En hel del stora stenar och beväxtning ungefär som på bilderna.

När den stötte på en större sten hoppade den till och jag tog bort stenen med händerna/spade. Elektrisk jordfräs för strax under 2000 kr fixade hela gräsmattan på två eftermiddagar. Förstörde ett av de fyra bladen så då kändes det rätt att inte hyra. Mindre stenar i potatisstorlek kastades undan och kunde plockas upp med handen.
 
Vad var det för jordfräs?
 
Jag tror tyvärr inte det funkar med en jordfräs i vår mark. Den kommer troligtvis gå sönder bara den ser tomten.... :/ Det är som sagt väldigt stenigt! Så antingen får det vara, ligga kvar under matjorden. Eller så får nog någon komma dit med en större maskin och ta bort det som går. Men frågan är om det verkligen behövs? :thinking:
 
Ingen? :/
 
Köp färdig gräsmatta på rulle. Det blir nog bra.
 
Givande svar.... :rolleyes:

Det är ju precis samma tillvägagångssätt som att så gräs, förutom att just så då. Och inte riktigt det som var ”problemet” eller frågeställningen.
 
Varför inte testa med en jordfräs? Funkar det så är det bra, funkar det inte så har du i alla fall testat.
Ett tjockt matjordslager lär nog ta död på ogräset. Men bäst hade nog varit att skrapa bort 10-15 cm av bef. jordlager och sedan på med ny matjord och så gräs.
 
Ganska säker på att det inte funkar med en vanlig jordfräs tyvärr. Skulle isf vara något kraftigare som kopplas till en riktig etableringsmaskin isf.

Om jag nu skalar av tomten, oavsett om jag kör jordfräs eller skalar av med grävmaskin. Kan jag göra det redan nu, om jag inte lägger på jordmassor och sår förns i aug/september?
 
Hur stor yta är det ni ska fixa?
Jag hade dödat allt med glyfosat, väntat ett par dagar och sedan tagit bort allt ogräs.
Om du kan köra med gräsklippare i högsta läget och med uppsamlare, så får du bort det mesta.
Sedan på med så mycket jord du har råd och ork med.
Om du kan hålla det fuktigt så är det inga problem att så mitt i sommaren.
Jag sådde för 10 dagar sedan och stråna är
3-4cm redan.
Körde med de här fröna, https://www.bauhaus.se/grasfro-turfline-seedbooster-10kg-600m.html
 
Tomture61
Vad som kan hända med större stenar är att dom kan titta upp efter ngr år . Vatten samlas under stenen som fryser på vintern , stenen skjuts upp av isen under stenen osv .
Bästa är nog att ta bort de största stenarna , typ 5 cm och större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.