Funderar på att använda en kanalfläkt för att hjälpa till lite med luftgenomströmningen i sovrummet sommartid. En kanalfläkt krävde 1m rör före och efter kanalfläkten vid horisontell montering men inte vid vertikal. Varför för 1m före och efter? Vad händer om man inte har det?
 
Tror att det är en dålig teknisk beskrivning du läser.
Nästan alla kanalfläktar rekommenderas att monteras med en bit rak kanal på inloppet (sug sidan) för att undvika ljud och andra problem.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Tror att det är en dålig teknisk beskrivning du läser.
Nästan alla kanalfläktar rekommenderas att monteras med en bit rak kanal på inloppet (sug sidan) för att undvika ljud och andra problem.
OK, om det är för att minska ljud så förstår jag. Men "andra problem", vadå?
 
Kan bli vibrationer i fläkt/motor som förkortar livsläng (litet problem).
Man får inte ut samma luftflöde/tryck om luften kommer konstigt in i fläkthjulet.
Med små fläktar och låga flöde är problemen nästan försumbara men finns.
 
Har inte följt rådet och noterar att fläkten, som har två effektlägen, är tystare på högsta effektläget. Den mullrar med dov ton på lägre effekten men jobbar lite lugnare på högsta även om varvtalet är högre. Kanske minskar om man följer rådet. Har automatiserat styrningen av fläkten och hade tänkt att använda den lägre effekten i vissa lägen, tveksamt dock då den lustigt nog låter mer i det läget. Biltemas största kanalfläkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Har nu provat med en bit rör på inkommande. Provade med Biltemas teleskoprör för att få lite möjlighet att justera. Det visade sig att resonansen hävs med halva, 0.5m men om jag kör 1m så kommer vibrationerna igång igen. Dock skall sägas att inkommande slutar efter den stumpen så hade det suttit rör i hela "kanalen" så hade läget säkert varit annorlunda. Bra, nu vågar jag köra lägre effektläget och det är också tystare som det borde vara.

Nuvarande logik för fläkten är att den får gå om det är över 23 grader i sovrummet och inte för fuktig luft i källaren där luften tas in. När detta är uppfyllt går den på full effekt dagtid men inte alls övriga tider om någon är hemma. Är villkoren för att den får gå uppfyllda när ingen är hemma (och inte störs av fläkten på natten etc) går den på lägre effekten.
 
Hej,
Jag har långtgående planer på att bygga något liknande. Köpte en portabel AC som visade sig vara rena skräpet och dessutom bör jag klara att kyla min lägenhet genom att dra in svalare luft nattetid.

Jag kikar också på kanalfläktar och skulle isf montera denna på fönsterbrädan i sovrummet med en kanal/rör ut från fönstret som drar in kalluft. Till detta måste jag ju använda en stickkontakt, vilket jag förstår att man inte får använda... det som ska kopplas in är ju L och N, vilket är lätt.

Som alternativ har jag kikat på en sk värmeförflyttare men de verkar ju behöva kopplas på samma sätt.

Lutar år kanalfläkten och en ojordad stickkontakt. Är jag dum i huvudet då?

Om ja: en uppsättning chassifläktar på 12V och bygga in i en liten låda av MDF skulle funka att dra in kalluft med, men känns som ett jäkla projekt ..
 
Det brukar hävdas att man inte ska suga in luft så det blir övertryck, utan pumpa ut luft så det istället blir undertryck. Minskar risken för fuktproblem med uteluften som kommer in. Jag tänkte först pumpa in kall luft men har ändrat så att jag pumpar ut luft på övervåningen och kall luft tas in via ventiler i källaren, ännu effektivare om jag öppnar upp på bottenvåningen på kvällen. Dock kollar jag fukthalten i källaren, är det för fuktigt går inte fläkten.

Vem har sagt att du inte får ha stickpropp? Det kanske inte är så praktiskt med lös sladd men till stickpropp får du ansluta i princip vad som helst. Jag har min kanalfläkt provisoriskt monterad på en hylla vid en ventil som fanns från början i huset, det går lätt att ta bort den om jag vill så att jag kan sätta tillbaka locket och skruva igen till hösten. Den är ansluten via stickpropp och en hemmabyggd fläktstyrning med reläer som jag styr via Wifi/MQTT från hemautomationssystemet. Jag har dubbla reläer så att jag kan sätta på ena eller andra effektläget. Går på full automatik men jag har ett manuellt läge också via en knapp på sängstolpen ifall jag vill slå av eller på utöver det som automatiken ger. Stänger normalt av vid 23 på kvällen men med manuella läget kan jag slå av tidigare eller låta den gå på natten. Knappen är inte kopplad direkt till fläktstyrningen utan går trådlöst via servern, en återanvändning av en knapp jag byggde för att kunna ha motsvarande kompletterande manuell styrning av lampor i fönstret som normalt går på full automatik. Kort tryck styr lampornas manuella läge, långt tryck styr fläktens manuella läge.

En klen fläkt kommer inte att märkas av alls. Det krävs stora luftflöden för att något ska hända. Jag har Biltemas största kanalfläkt och det märks men inga underverk. Hade en mindre kanalfläkt först, i stort sett verkningslöst. Men jag har stor villa i 3 plan på 190 kvadrat boyta och stora mängder varm luft samlas i huset varma dagar, kanske krävs mindre för lägenhet.
 
Tack för svar, hanpa!
Okej, där ser man.. jag misstänkte att det var något som skulle bli galet av att pumpa in kalluft. Fukten kanske barar ett av problemen man drar på sig.

Jag tror inte att det skulle hjälpa mig att pumpa ut varmluften från sovrummet. Huset verkar ha rätt kass ventilation i övrigt och den luft som skulle dras in av att jag skapar undertryck är väl ändå uteluft som då sugs in genom ventilationsspringor ovanför fönster?

Jag kikade på en kanalfläkt från Bauhaus som i maxläget pumpar 380m³/timme.

Får kanske tänka om helt.. men när jag har 29 grader inomhus och inte kan sova så snurrar de mest drastiska lösningarna i mitt huvud :)
 
380m3/timme lär du inte få ut. Det är mätt under optimala förutsättningar, luft med hemlängtan och kanske avrundning uppåt... Plus att du rent praktiskt inte har inlopp/utlopp som medger detta. Men ju fetare fläkt, desto mer får man väl ut i alla fall. Med den jag har märker man i alla fall ett rejält luftflöde. Har en dörr som är öppen till klädkammaren där den sitter. Stänger jag till dörren lite så blåser det rejält i glipan och det känns även i sovrummet att luften rör sig.

Utan ventilation har jag rejält mycket varmare än uteluften en solig dag så även varm uteluft är bättre att dra in än ännu varmare inneluft. Men i källaren har jag under 20 grader normalt så här års så luften som dras in den vägen är i alla fall kallare. Bäst blir det om jag öppnar altandörren på kvällen, då kommer det dels in kallare luft, dels hjälper fläkten till att dra den genom huset utan att jag behöver ha korsdrag och krångla med att öppna fönster på övervåningen.
 
Tack hanpa för att jag fick kapa din tråd lite :)
Jag var på Bauhaus igår och köpte en TF100 för en femhundring. Känns ändå som att det är mer rörelse på mina 72m². Kanske inte svalare, men mer behagligt ändå. Kör ut luften och det märks ju att ventilerna ovanför fönstrena tar in mer luft än när kanalfläkten är avstängd i alla fall :)

Tack för alla tips och råd!
 
Man skulle ha plats/hål för den största modellen TF200. 200mm och upp till 700 m3/h...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.