Har bott utomlands en längre tid i Thailand, och gjutit en hel del betong där. Nu är det dags för mig att gjuta diverse här i Sverige och jag blir lite tveksam till blandningsproportioner.

I Thailand körde vi 1:3:6 (en hink portland cement, tre hinkar sand, sex hinkar grus), och på vissa byggen till och med 1:3:8. Här i Sverige verkar det mer vanligt med 1:2:1 (en hink portland cement, två hinkar sand, en hink grus), eller möjligtvis 1:2:2.

Undrar om de bara var dumsnåla med cementen, de som instruerade mig i Thailand, eller om det finns andra skäl att man kör med så mycket mer cement här i Sverige? Kanske olika sorters portland cement? Högre krav på hållfasthet? Annat klimat?

Vad jag förstår så är cementens enda funktion att binda ihop aggregaten (sand och grus), inte att ge volym till betongen. Så när jag tittar på en 1:2:1-blandning känns det som att det är så mycket cement and den blir både bindande och fyller ut volymen, vilket känns som slöseri med cement. Eller tänker jag fel?

En annan intressant sak är Byggmaxs "Gjuta Grov" färdigblandad betong. Jag undrar varför aggregatet är så finkornigt. Det är sand plus "grus" som är max 4 mm. Jag är van vid grus som är 8-16 mm.

Jag har också sett folk här som blandar betong med singel, vilket alla förbjöd mig från att göra utomlands. Det måste vara krossad sten, inte naturlig sten för den har för runda och släta kanter. Det fanns till och med olika sorters sand: mjuk sand som passar bättre för murarjobb och hård sand som passar bättre att blanda betong med. Har inte sett någon sådan åtskillnad här.
 
Claes Sörmland
Blandningsförhållandet avgör hållfastheten där man kan säga att mer ballast ger en svagare betong. Så det är helt upp till användningen.

Principen är att ballasten ska ha en jämn storleksfördelnings utan större luckor i siktprofilen så att cementen kan lägga sig emellan kornen och binda ihop strukturen. S. k. betongsand 0-8 mm är således sådan natursand och den packar sig därför hårt. Den mjukare sand du beskriver för putsningsarbeten har en mer enhetlig kornstorlek där sandkornen kan rulla på varandra, vilket skulle ge en undermålig betong. Man kan blanda betong på helkross, jag har t ex gjutit med 0-18 mm + cement men för mycket nollfraktion gör betongen svagare och den är rätt kletig och trist att jobba med.

Kan man acceptera grövre ballast än 8 mm så brukar man använda makadam 8-16 mm. Man kan även använda natursingel men förekomsten är mycket begränsad så det är onödigt och dyrt.

Här har du några recept på betong med hållfasthetsangivelser:

https://www.cementa.se/sv/betongarbeten
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Hej,

Det är också upp till vilken cement typ som du använder?? alltså rent cement eller blandat med flygaska eller gips?
Natur grus används i sverige för att det är lätt och tillgängligt utan att spränga något berg. numera används mer krossad berg mer hållbart... .

I slutända det som vi kallar det betong i Sverige inte exakt samma sak utomlands det förkommer några anpassningar för varje land.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Kanske en skum bump i en gammal tråd:
Googlade och fick denna tråd som resultat och reagerade på åsikten kring ballast som är felaktig.

Ballasten är det som gör betongen hållfast; man vill maximera storleken på sten för att hålla ner pris, minimera krympsprickor och som tidigare nämnt öka hållfastheten. Storleken bestäms primärt mht avståndet mellan armeringen och minsta tvärmått av konstruktionen.
Ballast påverkas mindre av temperatur och fukt än cementpastan.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.