Hej, tänkte bygga mig ett eget rullbart pooltak (utomhus). Blir bärande reglar över poolen som sedan läggs trätrall ovanpå. Vill ha så låg höjd som möjligt på taket men bärande reglar måste spänna över ca 310cm. Ser att 195mm träreglar spänner precis 310cm i en spännviddstabell för trätrall dock blir bygghöjden då för hög (195mm reglar + 28mm trall + 20mm luft under reglarna för att kunna rulla bort taket = 243mm) då jag skulle behöva komma under 200mm men gärna så lågt som möjligt.

Ser framför mig två möjligheter: (1) använda galvad stålbalk istället för träregel, eller (2) använda en klenare regel typ 145mm och förstärka den tex med en plåt. Frågorna till detta forum blir då (1) vilket format och dimension på stålbalk skulle motsvara en 195x45 regel? Samt (2) hur förstärker jag en 145x45 regel så att nedböjningen motsvarar en 195x45? Finns även en fråga (3): har någon något annat bra förslag?
 
tommib
Svårt att ha några åsikter utan att veta mer om förutsättningarna. Hur ser det ut runt om?

Jag har svårt att se att du ska kunna komma undan stålbalkar. Du kan möjligen också fundera på detta med höjden. Om det finns förutsättningar för att bygga lite högre behöver det inte vara dåligt eftersom du kan isolera mer under däcket och minska driftkostnaderna för poolen.

Apropå spännviddstabell så måste du tänka på att dina bärande balkar måste ha ett upplag också, så du måste nog upp ännu mer i dimension på träbalkarna (eller räknade du med det redan?). Du måste också fundera på hur du stabiliserar trädäcket medan det rör på sig. Vilken ledd är poolen 310 cm på? Hur är det tänkt att fungera?
 
Ok, lite mer detaljer: Poolen har innermått 300x600cm. Pooltaket är tänkt att rulla i alu-skenor (u-profil 40x25mm) som längs poolen vilar på en betongbalk i poolkonstruktionen och utanför poolen på träreglar som löper under skenan. Tyvärr behöver jag hålla mig under 20cm bygghöjd då taket ska rullas in under ett annat trallsegment och jag har 20cm i höjdskillnad mellan olika segment. Allt är under uppförande så vissa frihetsgrader finns men jag har en befintlig trall 60cm ovan poolen och tänker sålunda att trappsteg/höjd mellan segment ska vara 20cm. Isolering med 10cm cellplast torde räcka tänker jag men jag fyller naturligtvis på med så mycket det går. Ett "upplag" vet jag inte vad det är men jag hade tänkt mig att bjälkarna fästs i en regel av samma dimension så att det bildas en ram som jag sedan sätter trall på.

bifogar 2 bilder hur hela ytan med trall och pool är tänkt att se ut. I ena bilden är det blåa pooltaket över polen och i den andra är det bortrullat med halva taket åt var sitt håll. Den delen som rullas norrut rullas in under ett annat trallsegment. Höjden på vart och ett av de tre segmenten är angivet från det segment som är det lägsta (runt poolen).
 
  • Schematisk ritning av trädäck runt pool med måttangivelser och rörligt pooltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över en pool med mått, inklusive ett delvis överdraget blått pooltak och angivna höjdskillnader till omgivande trallsegment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul fråga! Det enklaste sättet att jämföra balkar av olika material är att titta på produkten av yttröghetsmoment och elasticitetsmodul. Vill du använda stål i stället för 45x195 så kan du antingen ta en IPE 100 eller en VKR 100x50x5. En 45x195 väger ca 13,6 kg, en IPE 100 ca 25,1 kg och en VKR 100x50x5 33,5 kg. En alternativ lösning är att göra en I-balk av trä genom att skruvlimma två "flänsar" av 22x120 virke på en 45x120 regel. Du kan också göra en lådbalk av k-plywood, men i det fallet vinner du inget i höjd. Du kan också ta en limträbalk 115x315 av det homogena slaget och klyva den på mitten.
 
  • Gilla
RK1
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kul fråga! Det enklaste sättet att jämföra balkar av olika material är att titta på produkten av yttröghetsmoment och elasticitetsmodul. Vill du använda stål i stället för 45x195 så kan du antingen ta en IPE 100 eller en VKR 100x50x5. En 45x195 väger ca 13,6 kg, en IPE 100 ca 25,1 kg och en VKR 100x50x5 33,5 kg. En alternativ lösning är att göra en I-balk av trä genom att skruvlimma två "flänsar" av 22x120 virke på en 45x120 regel. Du kan också göra en lådbalk av k-plywood, men i det fallet vinner du inget i höjd. Du kan också ta en limträbalk 115x315 av det homogena slaget och klyva den på mitten.
Tack för några konkreta alternativ. Ska kolla upp dem och räkna lite på dem.
 
Ytterligare en variant: Limma (polyuretanlim) och skruva ihop 3 st 22x170 brädor av bra kvalitet. Jag har visserligen inga verifierade uppgifter om elasticitetsmodul för detta men jag vet att blir styvare än vanligt limträ. Svårt att klara den spännvidden med 145 mm höjd annat än i stål.
 
Med c24 45x195 får du en nedböjning på 16mm på cc600.
Går du ner till cc300 får du med c24 45x170 12mm nedböjning.
Med c24 45x145 blir det 19mm med cc300.
 
I icho skrev:
Med c24 45x195 får du en nedböjning på 16mm på cc600.
Går du ner till cc300 får du med c24 45x170 12mm nedböjning.
Med c24 45x145 blir det 19mm med cc300.
Tack för siffrorna! Bra att ha som jämförelser. Vikten på taket får inte bli allt för hög så att hålla sig på cc600 är av godo. Finns det något sätt att förstärka en 45x145 så att den motsvararen 195x45? (tex limskruva en plåt på sidan eller stålband på undersidan)
 
Vid cc300 kan du ju gå ner på en 22mm trall om du vill, och då blir ett bjälklag med 45x145 cc300 ca 500g/m2 tyngre än ett 45x190 cc600 med 28mm trall.
Alltså väldigt marginell viktskillnad.
 
Det går att förstärka en 45x145 med stål. Limskruvar du ett plattstål 140x6 mm på sidan av en sådan regel blir resultatet mer böjstyvt än en 45x195 regel.
Givetvis spelar lasten roll för nedböjningen. Jag utgår från att TS har kontrollerat att 45x195 c/c 600 duger för ändamålet. De nedböjningar som icho räknat fram förutsätter ganska stora laster.
 
J justusandersson skrev:
Jag utgår från att TS har kontrollerat att 45x195 c/c 600 duger för ändamålet. .
Jag har hämtat data från den spännviddstabell som bla cirkulerat här. Finns tex på https://www.scribd.com/doc/8497711/Spannviddstabell Enligt tabellen spänner 195x45 K18 3.1m vid användning som golvbjälke vid cc600 och snölast 250kg/m2. Jag tänkte använda c24 och bor i Uppsala med snölastzon på 200kg/m2.
 
Uppgiften om 45x195 i den tabellen verkar helt riktig. Med dina förutsättningar har du bättre marginaler.
 
J justusandersson skrev:
Uppgiften om 45x195 i den tabellen verkar helt riktig. Med dina förutsättningar har du bättre marginaler.
Jo, jag tänker också att det finns marginaler. Men jag har inte erfarenhet nog att bedöma hur mycket. Men idén om 145x45 + en plåt låter attraktivt. Kan det gå med 120x45 + plåt?
 
vill du öka styvheten med plåt ska du ju lägga plåten på över och undersida av regeln.
att lägga den på sidan av regeln hjälper naturligtvis det med men "mindre".
Över/undersida är där den största töjningen/kompressionen sker och där stålet gör mest nytta.
Hur man räknar på en dylik sandwich är dock över min förmåga.
 
Jag håller inte riktigt med hyggabus. Man utnyttjar stålets styvhet bättre genom att ställa det på högkant.
Om du sätter en 120x6 plattstål på vardera sidan av en 45x120 regel bör det fungera. Jag misstänker dock att alla varianter där stål är inblandat blir ganska dyra (och tunga).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.