P Pappa1986 skrev:
Trappan "färdig". Enbart stolparna till räcket kvar. Skönt att få något vettigt gjort även om det är midsommar. :D
[bild]
Snyggt veranda!
Har du redan klart hur utformningen av staketet blir?

Mvh P-A
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Snyggt veranda!
Har du redan klart hur utformningen av staketet blir?

Mvh P-A
Tack, nja inte helt 100 men har en idé inne i huvudet så vi få se hur nära vi kommer den i verkligheten:)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hej alla glada. :D

Har fått ett litet "problem".
Har spikat råspont och papp. Jag har inte lagt dit någon trekantslist, är detta någonting jag bör göra??
Först tänkte jag vika ner pappens ändar under råsponten och spika fast. Sen kommer ju ströläkt. Jag hade missat det här med trekantslist men vad säger ni, ska man ha använda sig av trekantslist eller funkar det att köra ströläkten ändan ut?
 
Är det vid sidorna eller vid takfoten du tänkt lägga en trekantslist?
 
J justusandersson skrev:
Är det vid sidorna eller vid takfoten du tänkt lägga en trekantslist?
Vid sidorna. När man kolla beskrivningar så ligger där en 3kantslist och sen dras pappen över listen och ner?
 
Papp viks aldrig ner. Antingen sätter du en trekantslist eller så viker du upp pappen mot vindskivan eller dess motsvarighet.
 
J justusandersson skrev:
Papp viks aldrig ner. Antingen sätter du en trekantslist eller så viker du upp pappen mot vindskivan eller dess motsvarighet.
Ok, får man fråga varför? Är det inte bättre att vika ner pappen och fästa den på råspontens undersida?
Om jag använder mig av en list, är det då inte bra att lägga pappen över listen och in någon cm på råsponten?
Jag har absolut ingen aning då jag inte lagt tak förr så vill gärna veta så allt blir rätt :D:D
 
Pappen skall inte lura in regnvattnet på några bakvägar. Det är ett avvattningssystem.
 
J justusandersson skrev:
Pappen skall inte lura in regnvattnet på några bakvägar. Det är ett avvattningssystem.
Om man googla "spika takpapp" och kolla på Byggmax video. (Del2)
Gör de fel med hur de lägger pappen?
 
P Pappa1986 skrev:
Vid sidorna. När man kolla beskrivningar så ligger där en 3kantslist och sen dras pappen över listen och ner?
Klart att pappen skall ligga över listen och sedan "vikas" ner på gaveln till trekantslisten, det är det som är vitsen med den konstruktionen.

Mvh P-A
 
P Pappa1986 skrev:
Om man googla "spika takpapp" och kolla på Byggmax video. (Del2)
Gör de fel med hur de lägger pappen?
J justusandersson skrev:
Pappen skall inte lura in regnvattnet på några bakvägar. Det är ett avvattningssystem.
Troligtvis är vi lite trötta just nu, men trekantslisten sitter som mall för den undre vindskivan, har man en vindskiva i 22mm tjocklek så flyttas trekantslisten ut 20-22mm och den undre sätts dikt an mot listen, den övre vindskivan, den utanpåliggande klämmer pappen så att säga och inget vatten kan ta sig in på taket då.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Klart att pappen skall ligga över listen och sedan "vikas" ner på gaveln till trekantslisten, det är det som är vitsen med den konstruktionen.

Mvh P-A
Ok. Tack för alla svar.
Kollade på tillverkarens sida och där går de ner med pappen och fäster i vindskivan
Ok, då ska jag med andra ord köpa en trekantslist imorgon :D och på bilden har de ju satt dit en vindskiva med och klämt dit den

Illustrationer som visar instruktioner för tvärskarv och montering av trekantslist på vindskiva för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ok. Tack för alla svar.
Kollade på tillverkarens sida och där går de ner med pappen och fäster i vindskivan
Ok, då ska jag med andra ord köpa en trekantslist imorgon :D och på bilden har de ju satt dit en vindskiva med och klämt dit den

[bild]
Helt rätt om man har en vindskiva, lycka till med bygget!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Helt rätt om man har en vindskiva, lycka till med bygget!
Tackar :D
 
Bild 5 från Mataki är korrekt. Man viker aldrig papp i skarpa böjar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.