Hej!
Folk här är så fiffiga och smarta! Säkert har någon fixat ett eget bevattningssystem till det lilla växthuset?
Vi har ett litet växthus i vårt sommarhus, är där lite oregelbundet men kanske 2-3 gånger per månad och mer på sommaren. I växthuset skulle vi vilja odla tomater och sallad. Vi har såklart en vattenkran en bit bort.
Ge gärna tips!
Ha en fin vår & sommar!
 
Gardena har sitt micro drip-system. Kanske kan det passa?
De har också programmerbara ventiler för automatiskt till/från av bevattning.

Jag hade varit lite försiktigt med att skruva ihop något eget system, då du måste ha grejorna trycksatta. Man vill inte att det blir fel på någon koppling eller ventil och få ett okontrollerat vattenflöde under en veckas tid.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack, dags att plocka fram plånboken med andra ord. :)
 
Vill du bygga något själv så finns det många beskrivningar på nätet som visar hur en liten dator (arduino) styr små vattenventiler beroende på fuktnivå i jorden.

En tunna med regnvatten kunde vara vattenkälla.
 
Gardena har sedan sitt Gardena Smart System om man vill vara hitech och styra med app i telefonen :)
 
Jag hade tidigare ett gardena micro drip i mitt växthus. Systemet i sig är riktigt bra, problemet för mig är att mitt kranvatten är iskallt och det mår inte växterna bra av. Jag får fylla en tunna med vatten och låta det tempereras däri och tvingas därför vattna med kanna ändå.
Skulle behöva hitta någon liten smidig pump för att få vattnet från tanken till bevattningssystemet.
 
Bjurran Bjurran skrev:
problemet för mig är att mitt kranvatten är iskallt och det mår inte växterna bra av. Jag får fylla en tunna med vatten och låta det tempereras däri och tvingas därför vattna med kanna ändå.
Det löser man väl enkelt med en reservoar mellan kran och ventil (som en varmvattenberedare utan värme)?
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Jag har använt en bevattningstimer och en droppslang som ligger längs kanten inne i växthuset. Problemet med att bara använda en timer är att den inte tar hänsyn till vädret. Det blir lätt för mycket vatten om det blir mulet väder ett par dagar. Men det är en billig lösning som gör att man kan lämna det ett antal dagar i alla fall.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det löser man väl enkelt med en reservoar mellan kran och ventil (som en varmvattenberedare utan värme)?
Ibland är lösningarna enklare än man tror. Man ska inte komplicera saker mer än nödvändigt för då snöar man bara in på fel spår. Tack!
 
Jag kör regnskördning på ladan och ner till IBC tank och sen har jag köpt droppslang på Biltema. Ingen el eller externt vatten behövs. Billigt och enkelt. Kan även ta med vattenkanna från IBc tank vid behov.. bara slå på och av på kran. Har fungerat bra under de två säsonger jag haft.
 
Nathalies idé är en väldigt intressant lösning för bevattning och jag ska på sikt planka konceptet. Har man möjlighet att ställa en IBC-tank upphöjd så man får självtryck i systemet har man ett robust bevattningssystem med hög kapacitet som kräver noll underhåll och inte fryser sönder så lätt.

MEN, det löser inte problemet som TS har, för då behöver man vattna när man inte är på plats. Det enda alternativet är då en timer, eller en väldigt, väldigt bra granne. Det generella problemet med bevattningsautomatik är att det är ohemult dyrt, du kan köpa rätt så många tomater och salladshuvuden innan du är uppe i de pengarna, mycket med poängen av att odla själv är att det ska vara billigt att få tag i bra mat.

Jag har konstruerat två helt olika automatbevattningssystem, med lite olika resultat.

På balkongen i stan har jag inget "rinnande vatten", utan där fyller jag en stor plastback som är placerad under odlingslådan, så att överflöd från jorden droppar ner i lådan. I denna låda har jag sänkt ner en enkel 12v pentrypump, som drivs av en transformator inkopplad på ett timerstyrt uttag. Jag använder en digital timer för att få ner gångtiden hos pumpen till 1-2 minuter två gånger om dagen, vilket är lagom i mitt system. Pumpen pumpar vatten genom en enkel PVC-slang som grenas ut ett par gånger och är punkterad med en lödkolv på ett antal ställen. Ändarna är pluggade. Detta funkar förvånansvärt bra, vill till och med drista mig till att säga att det är bättre än droppslangskonceptet! Enda problemet är att den 40-litersback jag använder nu är lite väl liten. På 3-4 dagar under sommaren är den tömd. Det är dock enklare för "blomvakten" att komma var tredje dag, istället för varje dag som är fallet utan systemet. På sikt ska jag se om jag inte kan knöa in en större reservoar under odlingslådan.

I växthuset på stugan har jag ett helt annat system, där finns sjövatten på tapp precis utanför dörren:

Jag fyndade en bevattningstimer av något amerikanskt fabrikat på en loppis för en tjuga (knepigt med AM/PM samt veckor som börjar med söndag!). Detta tillsammans med enkel droppslang från Biltema och en reducerande kulventil är allt i inköp jag ligger ute med. Nu erkänner jag att det är svårt att få till en jämn bevattning, då mitt växthus har betonggolv och jag odlar i lådor med gångar emellan för åtkomlighet. Nu är droppslangarna kopplade i serie och det är kanske bara en annorlunda dragning som ska till, men jag har funderat en hel del vad som skulle hända om man grenade ut ledningen och anslöt all droppslangarna parallellt. Någon som testat?

Jag har testat lite olika inställningar och mycket beror nog på växthusets storlek och bevattnad yta. Idag står timern på 30min två gånger om dagen, funderar dock på att justera detta från kl 0600-0630 och 1800-1830, till kanske 1200-1230 och 1800-1830 med tanke på att dygnsmedeltemperaturen (avdunstningen) inte är symmetrisk kring kl 1200.

Precis som avemo skriver är en av de större utmaningarna vädret, det kan lätt bli lite för torrt under soliga högtryck om bevattningen är lagom i svalare väder och vice versa. Detsamma gäller takluckorna, även om det också där finns dyr automatik att köpa. Jag tänker att jag i år ska vara mer finkänslig framemot slutet av säsongen och försöka justera ner bevattningen med sjunkande temperaturer på hösten, men det är en utmaning som sagt. Men det är inte kul med möglig frukt på plantorna.:oops:

Sist, men verkligen inte minst; täckodla för en jämn fuktighetsbevarande jordmån! Det är stor skillnad på hur snabbt jorden torkar ut med respektive utan täck. Mikrolivet i jorden älskar täckmaterial!:ok:
 
  • Gilla
Nathalie Jakoby
  • Laddar…
Harr samma förutsättningar, sommarstuga vi besöker ett par gånger i månaden när det inte är semester.

i en backe bredvid växthuset har jag en 200l vattentunna som matar en bevattningstimer, Gardena T1030 card med en Gardena jordfuktighetsgivare. Till bevattningstimern är diverse droppmunstycken kopplade (Droppbevattningen har också kompletterats med diverse billiga munstycken från eBay)

Det kostade ett par tusenlappar, men fungerar kanonbra. Växthuset klarade sig själv utan problem någon vecka i stöten. Timern valde jag för att den går att använda med självtryck, alltså med typ vattentunna. Ca 20 tomat/gurkplantor klarar sig uppåt en vecka på en 200 liters vattentunna. Med en full IBC-tank skulle det säkert gå en månad, om än lite vildvuxet :).
 
  • Gilla
Nathalie Jakoby
  • Laddar…
R
  • Gilla
Hus!
  • Laddar…
Det verkar helt fantastiskt att ett så litet kärl kan hålla tillräckligt med vatten för en tomat i 10-14 dagar. Så fantastiskt att jag undrar om det är sant!:surprised:

Ska man vara ytterligare kritisk undrar jag lite försiktigt hur mycket de rostfria trågen kostade. Han har säkert hittat/fått dem, men att köpa desamma nya måste kosta en slant.:sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.