Hej, vi har ett bandat stånd falsat plåttak på huset. Det verkar vara galvaniserad plåt, och vi kan se att det ser "silverfärgat" ut där färgen släppt. Jag undrar om någon har erfarenhet av att måla sådana tak? och vad som är en rimlig ca kostnad (per m2)? Huset är ca 14 x 7 meter. Förre ägaren hade försökt måla själv och det har inte blivit så bra. Jag har för mig att man måste "beta" taket eller i alla fall behandla det med något för att ny färg ska fästa? Min tanke är att måla om det snarare än att byta ut det, då jag tror att en ny-målning även skulle hjälpa för att täta skarvar etc mot eventuellt läckage (och då inte för att jag har problem med det idag, jag förstår att om det vore hål i taket så hjälper det inte att måla...)? Men här kanske jag är helt fel ute?
 
Plåttak kräver ordentligt underarbete, har de gamla färgen släppt så måste den bort. Att bara måla över den gamla färgen (Plastisol) gör bara att risken för släpp på andra ställen ökar. Den vanligaste metoden är att högtryckstvätta (700-1000 bar) bort den gamla, lägga en ny grundfärg och sedan måla 1-2 gånger med täckfärgen.
Gällande prisbilden så kan den säkert ligga på 500-800 kr kvm beroende på vart man bor ilandet.
 
S SpackelFredrik skrev:
Plåttak kräver ordentligt underarbete, har de gamla färgen släppt så måste den bort. Att bara måla över den gamla färgen (Plastisol) gör bara att risken för släpp på andra ställen ökar. Den vanligaste metoden är att högtryckstvätta (700-1000 bar) bort den gamla, lägga en ny grundfärg och sedan måla 1-2 gånger med täckfärgen.
Gällande prisbilden så kan den säkert ligga på 500-800 kr kvm beroende på vart man bor ilandet.
Tack. Det låter ganska dyrt? Skulle innebära ca 100 000 SEK för mitt tak och då är det "bara" målning....Men tror iofs att det håller många år o bättrar livslängden rejält.
 
Tack! Det är det absolut. Jag hade ett minne av en tråd på temat men kunde inte hitta den. Nu gäller det nog bara att få tummen loss o ta in ett par offerter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.