Har en fråga angående trä fasad.
Tog in snickare för att spika 22x120 bergslagspanel liggande. Nu har den börjat spricka vilket jag påpekat. Det visa sig att enligt ab karl hedin så ska den enkelspikas och likaså enligt bygg AMA. Men enligt byggaren måste man inte följa det.
Någon som varit med om samma problem? Mvh
 
Det är inte lag på att följa detta men som konsument har man ett starkt skydd ändå. En tjänst ska utföras fackmässigt. Jag tycker du ska ringa tillverkaren och be dom göra ett utlåtande, säger dom att sprickorna beror på dubbelspikningen ska du reklamera tjänsten skriftligt. Händer inget så kan du anmäla till ARN. Nästa steg är tingsrätten men då kostar det pengar, dock kan man få hjälp av sitt försäkringsbolag om du har hemförsäkring.

Är tjänsten betald?
 
H huggan skrev:
Det är inte lag på att följa detta men som konsument har man ett starkt skydd ändå. En tjänst ska utföras fackmässigt. Jag tycker du ska ringa tillverkaren och be dom göra ett utlåtande, säger dom att sprickorna beror på dubbelspikningen ska du reklamera tjänsten skriftligt. Händer inget så kan du anmäla till ARN. Nästa steg är tingsrätten men då kostar det pengar, dock kan man få hjälp av sitt försäkringsbolag om du har hemförsäkring.

Är tjänsten betald?
Tack för svar.
Har gett dom papper på vad tillverkaren sa men det gjorde ingen skillnad.
Besiktningsmannen kommer skriva att vi har rätt men det behövde dom inte heller följa om jag förstod det rätt. Men då tippsade han om konsument tjänstlagen.
Känns bara så tröttsamt.
Japp tjänsten är betald. Det började efter ca 1 år.
Mvh
 
A
Erik_Hansson skrev:
Fast om du spikar med en spik i varje riskerar du att panelen slår sig eller kupar sig.

Tycker att alla exempel här är dubbelspikade.[länk]
Nä den skall kunna röra sig enligt försäljaren. Över 120mm bred spikas med dubbel.

Här har du rätt panel
http://www.bergslagspanel.se/instruktioner/
 
A
Ok. Kanske stämmer, fast det inte stämmer med deras bilder:Dubbelfas-880-420.jpg


Hur allvarliga är sprickorna?
 
Beror ju på vad man tycker men folk som sett det kallar det oacceptabelt.
Det är ju tillräckligt för att inte jag ska vilja måla sista strykningen innan det löst sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.