Ritar lite fram o tillbaka.
Skall bygga ett billigt hus själv med byggare.
Håller på i grova drag att rita upp hur jag vill ha det.
Har snart flyttat runt alla rum i alla riktningar.

Har ni några tips?
 
  • 3D-ritning av ett enfamiljshus med inredningslayout, pool, terrass och fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D ritning av ett enplanshus med möbler, pool och bilar, sett uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktlig ritning av en husplan med markerade rum, möblering och en pool, samt två bilar parkerade utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov skiss av husplan inklusive vardagsrum, kök, sovrum och badrum, samt en pool och bil utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kolla in Fiskarhedenvillan och andra hustillverkare. De brukar ha fiffiga planlösningar.
 
  • Gilla
Grahn Marcus
  • Laddar…
Hemmakatten
Det där ser inte ut att vara ett billigt hus. Det billigaste huset är rektangulärt och om man räknar per kvm då blir ett rektangulärt 1 1/2 planshus billigast.
 
  • Gilla
Grahn Marcus
  • Laddar…
Vinkeln vid entrén skulle jag ta bort. Tillför inget, kostar extra, minskar BOA och ökar BYA.
 
  • Gilla
Grahn Marcus
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur många rum och m2 siktar du på?
 
Jag får bygga max 110kvm med uterum.
Sen en tilläggsbyggnad på 25kvm. Har inte bestämt mig för ett litet förråd med en karport eller skippa karporten och göra uterummet och bibehålla huset 110kvm.

Max takhöjd 3,5m. Har tänkt mig öppet ända upp i kök och vardagsrum. Eller halva huset öppet sen stänga andra halvan till förråd och även sätta Ftx ventilationen där. Man får inte inreda vind.

Jag vill helst ha två sovrum.
Ett stort och sen kan det andra vara mindre.
Gärna ett mindre arbetsrum.
 
Titta på alla hustillverkares hemsidor
 
  • Gilla
Grahn Marcus
  • Laddar…
Tänk på att inglasningen räknas in i BYA. Kan bli tight att rymma det i 110m2.

Är det fritidshusområde när det är så liten byggrätt?
 
  • Gilla
Grahn Marcus
  • Laddar…
Glöm inte att BYA räknas till panelen. Är takfoten mer än 500 räknas den med.
 
  • Gilla
Grahn Marcus
  • Laddar…
Tack alla.

Ja det är ett före detta kolloni/fritidsområde. De tillåter numera att man får bygga 110kvm boyta.
Jag står i valet att dra ner på boyta och få till inglasning eller bibehålla större boyta och ta de extra 25kvm man får bygga till. Blir då inglasning + litet förråd.

Tack Åsa jag kollade deras hus. Jag kommer rita om lite från den du visa, vill ha lite design på det hela inte bara enkvadrat. Ja jag vet skrev billig i första inlägget men någon stanns runt 1,2-1,4 kommer jag lägga på huset.

Kommer köpa det mesta i polen och i tyskland. Allt trä i sverige.
 
Tänk på att du kan göra en bygglovsfri attefallstillbyggnad på 15 kvm när huset är klart. Om du planerar bra så får du 125 kvm.
 
  • Gilla
Grahn Marcus
  • Laddar…
Får man bygga dessa attefalls över allt även om där är klara direktiv om vad man får osv?

Bilden är de regler jag har att spela med.
 
  • Detaljerad ritning av stadsplan med markerade områden, vägar och textanmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
25% av tomtytan är inkl Attefall om jag minns rätt
 
  • Gilla
Grahn Marcus
  • Laddar…
DP anger max 40cm taksprång. Dvs du får rita om entrén.

Det är också en massa andra begränsningar du måste ta hänsyn till beroende på vilken tomt det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.