Hejsan!

Jag har råkat hälla i 2 takts olja i tråget till vår 4 takts gräsklippare.

Låg oljenivå, fyllde på fel olja, körde ca 2 h varpå gräsklipparen blir trött och seg. Motorn dör. Dagen efter startar den på nytt och går i en halv timme. Tredje dagen håller motorn igång några sekunder innan den dör.

Jag inser mitt misstag. Tömmer olja och fyller på med rätt sort. Motorn går inte att starta men "startsnöret" vrider runt motorn utan problem.

Finns det något man kan göra?
 
F
Skruva ur tändstiftet och kolla om du har kompression.
 
F fsn skrev:
Skruva ur tändstiftet och kolla om du har kompression.
Hejsan!

Osäker på vadkompression i tändstiftet innebär. Att det är helt tätt? Påverkas tändstiftet av fel olja oljetråget? Fel olja hälldes alltså inte i bensintanken.
 
Det är inte troligt att motorn tagit skada av behandlingen. Känns det som vanligt att dra runt den med startsnöret? Jag skulle börja med att ta ut tändstiftet och se om det är sotigt. Är det sotigt så rengör eller byt det. Vill den fortfarande inte starta så kan du prova med startgas. Tvåtaktsoljan har inte samma egenskaper. Om den kommit in i cylindern i större mängder kan det vara lite besvärligt att få igång den igen. Men det borde inte vara ohjälpligt.
 
F
Att motorn tappar kraft som du skrev tyder på nyp. Det har ju tydligen hänt två gånger i rad med. Därför så skulle jag vilja att du kollar om du har kompression i motorn. Skruva ut tändstiftet och kolla om det är tryck och sug i tändstiftshålet när du drar i snörer (drar fort i snöret). Går det så peta i ett finger om det inte är för djupt, då känner man det tydligt.

Men jag håller med andra som skriver att den borde inte vara död. Gräsklipparmotorer är glappigt skit och på många sätt odödliga.
 
Ska testa tändstiftet!

Eventuellt tillskriver jag, precis som ni skriver, felaktigt 2takts-oljan för alla problem. Kanske spelade det inte så stor roll men råkade sammanfalla med andra bekymmer.

Tidigare år har gräsklipparen körts med olja i bensin även då för att det antagits att det varit en 2 takts-motor. Tändstiftet är ordentligt skitigt.

När jag skulle tömma oljan för att byta ut mot rätt sort hittade jag inte oljepluggen. Istället vände jag gräsklipparen upp och ner, så oljan har nog spridit sig i alla ventiler.

Den får vila lite tills imorgon...
 
Om du vänt motorn upp och ner för att få ut oljan kan det mycket väl vara därför den inte startar. Oljepluggen brukar sitta på undersidan av motorn. Jag tror fortfarande på startgas som en möjlighet att få igång den. Men har det kommit mycket olja på fel plats kan det hända att den ryker väldigt mycket den första stunden den går.
 
Brukade ibland vända på min gamla klippare för att slipa bladet och rensa bort gammalt gräs utan problem, så det är inte säkert att det är problemet. (3.5 hk B&S) .
 
Byt tändstift och häll i rätt saker i alla hål så ska nog det där ordna sig.....
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kolla luftfiltret så att det ser OK ut där.
Har du vänt gräsklipparen åt fel håll kan oljan ha runnit ut där.
 
U Ursidae skrev:
Brukade ibland vända på min gamla klippare för att slipa bladet och rensa bort gammalt gräs utan problem, så det är inte säkert att det är problemet. (3.5 hk B&S) .
Det spelar roll om man lägger den på sidan eller helt upp och ner. Dessutom spelar det roll åt vilket håll man vänder den. Lägger man den på rätt sida slipper man problem. Givetvis är det inte säkert att det är vändningen upp och ner som är roten till problemet. Men det kan mycket väl vara det.
 
Jag har lutat gräsklipparen för mycket någon gång så att olja har runnit ut i förgasaren via vevhusventilationen. Då går den inte så bra...
Gör rent tändstiftet och sätt tillbaks det sen tar du bort luftfiltret, slår i en skvätt bensin i insuget (typ en tesked eller två) och provar att starta den på full gas utan choke (om det finns en separat sån).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.