Jag ska sätta in ny varmvattenberedare och det visar sig vara en djungel!
Huset är litet men jag vill kunna duscha/ta ett bad samtidigt som någon tex. diskar, så jag gissar att minst 150L behövs?
Jag tittar just nu på olika VVB som är på 200L. Finns inte många som är energiklassade högre än C, spelar det verkligen stor roll då?
Behöver jag pump också? (Kommunalt vatten via samfällighet). Finns det isf med inbyggd pump? =)
Menar inte värmepump (ska sätta in LVP också), utan för vattentryckets del.
VVB ska stå i källaren, det är en jätteliten enplansvilla med "källare" (ingång utifrån, ca 2m takhöjd).

Så, allvetare på forumet: Vad har ni för erfarenheter och tips och råd? =)
 
Tillägg: Jag skrev pump men tänkte nog på hydrofor. Jag avskyr dåligt vattentryck.
Kan man behöva hydrofor även om man har kommunalt vatten?
 
Claes Sörmland
Har du kommunalt vatten så behövs ingen pump.

Se till att köpa en VVB i material som passar vattnets kemi. Rostfritt funkar i de flesta fall med kommunalt vatten men är det vissa salter i vattnet så måste du har en i koppar eller en emaljerad. De emaljerade har en offeranod som måste bytas med visst intervall vilket inte är bra.

Mitt råd är undvik Metrotherm. De äter steatitelement. Jag vet inte hur många gånger jag har bytt i min egen. Och åt grannen.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mitt råd är undvik Metrotherm. De äter steatitelement. Jag vet inte hur många gånger jag har bytt i min egen. Och åt grannen.
PÅ hur många år , och hur långt mellan intervallerna
 
Hur bra vattentrycket är vet du väl redan idag? Det lär inte förändras av att du byter varmvattenberedare. Och det ökar inte om du skulle montera en hydrofor.

Angående energiklassning så finns det för elektriska varmvattenberedare en och endast en sak som har stor inverkan på energiförbrukningen. Det är hur mycket varmvatten du gör av med. En viss inverkan har även isoleringen och hur högt du skruvat upp termostaten.

Hur stor är den nuvarande beredaren och räcker den till? 150 liter varmvatten är mycket. Själv har jag på nio år aldrig upplevt min 55 liters som otillräcklig. Från en sommarstuga vet jag att om man duschar tre personer efter varandra tar 60 liter slut ibland. Men den värms upp igen ganska fort.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Stickan56
Om du skall installera en luft-vatten värmepump så får du ju en elpanna med varmvattenberedning.
Du borde börja med värmepumpen ock sedan komplettera med en mindre VVB om du fortfarande skall bada karbad.

Stickan
 
Claes Sörmland
R rävlyan skrev:
PÅ hur många år , och hur långt mellan intervallerna
Läs mer om mina äventyr här: https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/

Bytte tydligen senast i maj 2017. Just det elementet som då gick höll några år i alla fall. Innan dess drog jag av några stycken som höll mycket kort tid. Ursprungselementet höll rätt många år 2005-2012 eller så. Grannen fick ett par år när hon skaffade en Metrotherm och sen fick hon byta. Så de går sönder rätt slumpmässigt men frekvent. Någon på ett huvudkontor har sparat för mycket och har problem med sin tillverkare någonstans i Asien.

Bökigt är det i alla fall med kallt vatten och inköp för dyra pengar. Klarar man inte av att skruva själv blir det dessutom hantverkare med mer bök och kostnader, Skaffa inte denna dyra hobby.
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bytte tydligen senast i maj 2017
GE mig ett PM om din mailadres eller telefonnummer
 
A Avemo skrev:
Hur bra vattentrycket är vet du väl redan idag? Det lär inte förändras av att du byter varmvattenberedare. Och det ökar inte om du skulle montera en hydrofor.

Angående energiklassning så finns det för elektriska varmvattenberedare en och endast en sak som har stor inverkan på energiförbrukningen. Det är hur mycket varmvatten du gör av med. En viss inverkan har även isoleringen och hur högt du skruvat upp termostaten.

Hur stor är den nuvarande beredaren och räcker den till? 150 liter varmvatten är mycket. Själv har jag på nio år aldrig upplevt min 55 liters som otillräcklig. Från en sommarstuga vet jag att om man duschar tre personer efter varandra tar 60 liter slut ibland. Men den värms upp igen ganska fort.
Jag bor inte i huset ännu. Idag är det ett fritidshus och VVB är max 20 liter och GAMMAL. Så bytas ska den.
Huset jag bor i nu har 30L tror jag och då kan man inte duscha och diska samtidigt (måste vara någon timmes mellanrum). Men 200L är kanske overkill då... Kanske kan det räcka med 100L?
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om du skall installera en luft-vatten värmepump så får du ju en elpanna med varmvattenberedning.
Du borde börja med värmepumpen ock sedan komplettera med en mindre VVB om du fortfarande skall bada karbad.

Stickan
Jag förstår nog inte alls ditt svar...
Jag ska installera en luftvärmepump (LLVP kanske är rätt förkortning) för idag finns ingen annan uppvärmning än en liten kamin.
Men den har ju inget med varmvattnet att göra?
 
Stickan56
B Bigge77 skrev:
Jag förstår nog inte alls ditt svar...
Jag ska installera en luftvärmepump (LLVP kanske är rätt förkortning) för idag finns ingen annan uppvärmning än en liten kamin.
Men den har ju inget med varmvattnet att göra?
OK, "ska sätta in LVP också" jag trodde du menade en luft-vatten värmepump.

Stickan
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
R
B Bigge77 skrev:
Kanske kan det räcka med 100L?
100 L räcker länge , beror helt på hur många som kommer att använda VV . några tonårtjejer
så bör du satsa på 200L
Innan du skaffar en VVB så kolla upp vilken kvalitet det är på vattnet , är lite olika VVB att ha då
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
100 L räcker länge , beror helt på hur många som kommer att använda VV . några tonårtjejer
så bör du satsa på 200L
Innan du skaffar en VVB så kolla upp vilken kvalitet det är på vattnet , är lite olika VVB att ha då
Ok, ska se om det går att få reda på.
 
Vattenkvalitet (medelvärde hos kund, taget från Norrvattens hemsida):
Hårdhet 40 (dH 5,6)
PH 8,16
Järn 0,025
Nitrit 0,015
Mangan 0,005
Konduktivitet 27 mS/m

Är det något mer man behöver veta? Hur ska jag utifrån dessa siffror veta vilken VVB som är lämpligast?

Passar på att tacka för de svar jag redan fått så här långt! =)
 
Redigerat:
Håller med om att 100 L räcker långt. Satte in en sådan i fritidshuset och misstänkte att det kunde vara i minsta laget då vi stora delar av sommaren är 4 pers som bor där. Med utedusch och innedusch kopplade till varmvatten blir det många och långa duschar och vi har hittills inte råkat ut för att tömma den. Den är dock kopplad till två faser 400V vilket väl bidrar till snabbare uppvärmning än enfas 220V.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.