Hej!
Jag har en obehandlad dörr som jag ska sätta in i källaren, inte ytterdörr utan mellan två rum. Dock är det egentligen en ytterdörr, med sparkplåt och fönster, men det är nog irrelevant. Den kommer att stå på blöt jord då det är glapp mellan plattorna i de två rummen. Så egentligen har jag två frågor. Bör jag gjuta någon slags tröskel och således förena de två golvplattorna, eller går det att hålla fukten borta från dörrkarmen ändå, med hjälp av sån där "tjärpapp" man har mellan bjälkar och betongplintar, vad den nu heter. Och så undrar jag om det duger att olja dörren ordentligt eller om den bör målas. Vad skyddar bäst mot fukten i längden?
 
Jag kan inte svara på om du bör gjuta, vet inget om dina plattor och varför dom är delade, det är säkert någon annan som kan svara bättre om detta.
Pappen du tänker på är nog syllpapp och de är rätt att använda under tröskeln vid sten eller betong.
Olja dörren bör du göra även om du ska måla om det är fuktigt i källaren.
 
Hej, tack för svar. Haft lite datorfri semester här, därav tystnaden. Japp, syllpapp var ordet jag sökte, eller grundisoleringspapp som det står på rullen men jag antar att ingen säger så. Bra, då kan jag olja i alla fall. Nu undrar jag väl bara om det är överflödigt att måla om jag oljar ordentligt, eftersom utseendet inte spelar roll i källaren. Eller bör det göras ändå för att hålla fukt ute? Det kommer ju inte regna på den, och på sommaren brukar bräderna i taket gå upp till 17 % fuktighet men inte mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.