Vilken fysik? Fram med argumenten nu. Det är samma krafter som gör att valv fungerar som tar upp kraften när man krysskolvar. Inte skruven. Skruven förhindrar att snedsträvan flyttar sig från stället där den är inkilad.
Findus
 
  • Gilla
Uldis och 3 till
  • Laddar…
Skruven och limmet! :)
 
K
naderiano skrev:
Skruven och limmet! :)
Findus har rätt. Det är spänningen i krysset som fördelar krafterna. Egentligen hade man inte behövt limma eller skruva.

Desto mer du belastar den snea regeln desto hårdare trycker den på de intilliggande
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
K
Hur tätt bör man sätta kolvningarna? Tänker att det är smart att sätta dem ungefär där man går, i mitt fall har jag 4,5 m spännvidd med kattvind sista metern, är det vettigt att sätta två rader cc100 från bärande mittvägg med tanken att man sällan går/springer/hoppar under snedtaksbiten?
 
Jag har mellanbjälklaget öppet just nu i källaren, går det att krysskolva underifrån?
 
Martin_B
K Kallebo skrev:
Findus har rätt. Det är spänningen i krysset som fördelar krafterna. Egentligen hade man inte behövt limma eller skruva.
Om man inte skruvar, vad skall då hålla fast den diagonalt fästa regeln?

Krysskolva gör man för att göra bjälklaget mer stumt. Varför behöver man göra det mer stumt? Jo, för att bjälklaget förmodligen sviktar. Vad händer när det sviktar? Det rör sig. Och vad händer när det rör sig? Jo, då kan det börja lossna saker och ting om de inte är fästa tillräckligt bra.

Därför är det A och O att fästa "kolvarna" ordentligt och helst limma. Limma bör man göra för att inte spiken eller skruven som man fäster den med börjar lossa allt mer, för när det händer, så sitter kryssen till slut löst och gör därför väldigt liten eller ingen nytta alls. (detta kan man se på många gamla bjälklag där kryssen sitter helt löst och därmed inte gör någon som helst nytta)

Att krysskolva är dessutom mer effektivt än att kortla p.g.a skjuvkrafterna som uppstår när man kortlar. Vid krysskolvning så överförs trycket i träfibrernas riktning, det gör det inte vid kortling, och kortlingarna riskerar att spricka sönder i träriktningen tids nog. Sedermera är det svårare att få en kortling dikt an i alla 4 hörn. Och även om man lyckas så kan bjälkarna krympa och då bildas mellanrum varför kraftfördelningen mellan bjäklarna blir försämrad eller försvinner helt.

Vid limspikade/limskruvade krysskolvar så gör det inte så mycket om bjälklarna krymper, då "kolvarna" bara följer med så att säga.

Så krysskolva på. Det är effektivt men kan vara lite tidsödande då man bör få alla vinklar så exakta som möjligt så kolvarna sitter ordentligt. Sedan kan det medföra att det bli bökigare med både rördragningar samt isolering om man inte kör med lösull dvs.
 
K
Martin_B Martin_B skrev:
Om man inte skruvar, vad skall då hålla fast den diagonalt fästa regeln?
Nu är det snart ett år sedan jag krysskolvade och jag skruvade faktiskt fast mina kolvningar... Först spände jag bara i dom som i mitt inlägg ovan, men upptäckte ganska fort att när jag gick på reglarna så förändrades avståndet och kolvningarna kunde trilla ur.

Nu när träet har krymt gör de kanske inte någon nytta längre. Men när jag gjorde dem under ett provisoriskt lager 11 mm osb kändes det som en otrolig skillnad...
 
Mikael_L
M Magnus Larsson skrev:
Jag har mellanbjälklaget öppet just nu i källaren, går det att krysskolva underifrån?
Jodå.
Eller kortlingar går bra att sätta nu, krysskolvning är kanske lite bängligt ifall man inte kommer åt uppifrån.
 
Martin_B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå.
Eller kortlingar går bra att sätta nu, krysskolvning är kanske lite bängligt ifall man inte kommer åt uppifrån.
Går att lösa också. Då limspikar/-skruvar man en ribba (klyver en 45x45 i mitten eller något lämpligt i den storleken) överst på bjälken närmast golvet, på bägge sidor i varje fack. Sedan när man sågar "kolvarna" så gersågar man så den får ett stöd även ovantill så man kilar fast den mot bjälken och upp mot den nya ribban man har limspikat/-skruvat, gärna med lite lim emellan. Och på nederdelen går det lätt att bara limspika/-skruva som vanligt.

Naturligtvis fungerar detta på samma sak ovanifrån, dvs. om golvet är öppet och man inte kommer åt nerifrån.

Lastfördelningen blir inte riktigt lika effektiv som om kolven hade hamnat närmre bjälkens hög- alt. lågsida, men det blir betydligt bättre än inget alls! Nästan fullgott resultat.
Har gjort så tidigare och det funkar kanon.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Martin_B
K Kallebo skrev:
Nu är det snart ett år sedan jag krysskolvade och jag skruvade faktiskt fast mina kolvningar... Först spände jag bara i dom som i mitt inlägg ovan, men upptäckte ganska fort att när jag gick på reglarna så förändrades avståndet och kolvningarna kunde trilla ur.

Nu när träet har krymt gör de kanske inte någon nytta längre. Men när jag gjorde dem under ett provisoriskt lager 11 mm osb kändes det som en otrolig skillnad...
Det är just därför man skall limspika/-skruva ordentligt. Så de inte lossnar. Exakt vad jag menar i det inlägget du citerade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.