Vi har ett gammalt hus på 66kvm som vi vill göra en tillbyggnad på.
Planen är att bygga en "sluss" som leder till 1.5plans tillbyggnad på ungefär 35kvm. Ett stort rum på nederplan på 23kvm och 2 mindre rum på övervåningen på 6kvm vardera.

Fundera mycket på hur vi ska värma upp tillbyggnaden. I dagsläget i huset har vi klinker i hall, badrum och kök med elektriskt golvvärme
I sovrummet är det gjutet golv med parkett och 2st element och i vardagsrummet är det plankgolv med element. Under är en liten källare där elcentral och tvättstuga finns.

Jag vill komma ifrån att ha enbart El värme i hela huset. Vi har höga driftskostnader för ett så litet hus.

Hur skulle ni resonera om uppvärmingen?
 
Åsa Lund
Hade det varit mitt hus hade jag velat gå över till vattenburen värme, golvvärme eller radiator inte så noga.
Det tar lite plats i det nya eller gamla huset att ha grejorna för värmen, men det måste det få vara värt.
I tillbyggnaden hade jag därför satt en vattenmantlad kamin. Mysigt och nyttigt på en gång
 
I huset är det ganska nyrenoverat så det känns onödigt att riva upp bara för att sätta in vattenburet, möjligen i vardagsrummet som inte är jättenytt.
Jag har funderat på om det kan vara värt att sätta solceller på taket på tillbyggnaden. Ersätta tegelpannorna med solceller.
 
Jag återupplivar min egna tråd. Här kommer 2st ritningar som vi är ganska nöjda med. Vad tycker forumet expertis, är det något som är konstigt?
Ska man hålla samma takhöjd i "slussen" som huset eller borde man gå över till 2.4m i takhöjd direkt som det ska vara i tillbyggnaden?
Vi har tänkt en kamin i tillbyggnaden räcker det bra för att värma hela huset eller ska man försöka få till en annan uppvärmning också? Arkitektritningar av ett hus med planlösningar och fasadvyer, inklusive en tillbyggnad och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två arkitektoniska ritningar av ett hus och dess sektion med måttangivelser och rumsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.