En gång i veckan får man nog räkna med i alla fall. Det går ju dessutom inte att raka ur askan ur en oljepanna.
 
P PåLandet skrev:
Jag hade tidigare en likadan die Dietrich panna med en baxi eurofire pelletsbrännare.
Fungerade Ok hade inga problem. 750 l acc tank. Ingen erfarenhet av VP mot detta ...
Hur gjorde du när du sotade/askade ur denna panna? Mycke jobb?
 
Tuberna var ingen skillnad, lucka på toppen, lyfta ur turbulatorer och dra ur tuberna.

Men för att få urvsakan behövdr lyckan skruvas bort. Sedan fick askan ösas ut med en skopa. En pelletspanna har en större lucka med smidigt hadtag och ett klart större utrymme för aska. Dessutom en i allmänhet en asklåda som kan dras ut för att tömmas. Nu har nya pannor ofta spaksotning eller automatisk sotning sv tuberna. Det var inget jag hade. En riktig pelletspanna är klart smidigare än en oljepanna. Men verkningsgraden behöver inte skilja så mycket.
 
Ska du bara ha pannan som spets mot en bergvärmeanläggning, så hade jag låtit oljebrännaren suttit kvar. Och det endast för att slippa ev uppsäkring av elabonnemanget. Annars kan man lika gärna köra med elpatron som spets.

Det rör sig om kanske max 2-3 veckors drift om året som du kommer att behöva tillskott, så då känns en investering i en pelletsanläggning som ganska oekonomisk.
 
Säg inte det. Jag vet en bergvärme anläggning där den gamla oljepannan måste igång om temperaturen går under nollan, typ. Det blev helt klart en misslyckad installation. Men det visar att det kan handla om klart mer än 2-3 veckor.
 
D Daniel 109 skrev:
Säg inte det. Jag vet en bergvärme anläggning där den gamla oljepannan måste igång om temperaturen går under nollan, typ. Det blev helt klart en misslyckad installation. Men det visar att det kan handla om klart mer än 2-3 veckor.
Ja, men det var ju en misslyckad installation också. Säkerligen någon som offererat en för liten VP bara för att få jobbet pga lägre pris. Alternativt omedveten felberäkning av värmebehovet, värmesystem som kräver höga framledningstemperaturer eller liknande
 
Ja, problemet i det fallet är att temperaturen som krävs i systemet är för hög. Dimentioneringen i övrigt är nog som den ska.
Men det är nog sannolikt att det krävs höga temperaturer även i TS fall.
 
Om nu bergvärme kan vara lite opålitligt om ni nu skriver att de kan behövas tillskott redan vid nollan så borde de inte kännas säkrare med en luft/vatten isåfall? Har en Nibe Split 8kwh idag som ja kör väldigt billigt med. Men då är huset på 96 kvm. Så min tanke är ju om man då behåller oljepannan å antingen kör olja eller då köper en begagnad pelletsbrännare å sätter i den som hjälper just de allra kallaste månaderna. Sen köpt en luft/vatten kanske en Nibe Split 12kwh som kör systemet mest.
//Christian
 
Excel
Skaffa en ordntlig anläggning från början det blir en billigare investering i längden.
 
En luft vatten är definitivt inte bättre. Den är precis lika beroende av ett vattensystem med rimmlig temperatur. Den tappar dessutom effekt när det blir kallare.
 
D Daniel 109 skrev:
En luft vatten är definitivt inte bättre. Den är precis lika beroende av ett vattensystem med rimmlig temperatur. Den tappar dessutom effekt när det blir kallare.
Ser bara till luft/vattnet vi har idag, det är inte mycke elpatrornen slår till på vintrarna. Som sagt bor inte i blåsigaste delarna av Blekinge. Å då här vi säkert haft ner till 15 minus ett par gånger.hehe. svärfar har bergvärme och vi kör lika billigt. Nu är ju detta gamla hus inte alls att jämföra såklart. Men om man hade fått tag på en bättre begagnad vedpanna då? Istället för olja. Har jobbarkompisar som har skog och kan få tag på färdigkluven ved rätt billigt..
 
C ChrSal85 skrev:
Om nu bergvärme kan vara lite opålitligt om ni nu skriver att de kan behövas tillskott redan vid nollan så borde de inte kännas säkrare med en luft/vatten isåfall?
//Christian
''

Det handlar inte om att bergväme är opålitligt. Det som händer är att folk antingen sätter in för små värmepumpar, eller att värmesystemet är ett högtemperatursystem.
Man behöver vara noga med beräkningarna och kolla vad man behövde för framledningstemperaturer i det gamla systemet.
 
Någon som vet om det går att elda med ved i denna panna? Eller detta är en ren oljepanna?
 
Allt går, men nej. Det är inte en panna som funkar med ved. Vettiga begagnade vedpannor kan man dock få tag i ganska billigt. Då behöver du även mer tankar.
 
D Daniel 109 skrev:
Allt går, men nej. Det är inte en panna som funkar med ved. Vettiga begagnade vedpannor kan man dock få tag i ganska billigt. Då behöver du även mer tankar.
Tack då vet jag de. Ja de finns ju en hel del kompletta paket med vedpanna och ofta ett par ack.tankar till för runt 10-12 tusen. Om man ser till en LV pump på 12kw, klarar en sådan av ett sådant hus på va 250kvm förutom de allra kallaste månaderna.. Vi är 3 i familjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.