någon som vet om man får med skenor och dylikt när man köper deras skjutdörrar? Eller måste man köpa ett helt system?
T ex stomme osv?
Vill bara ha skjutdörrar med skenor som jag kan sätta för en garderob i hallen.
 
RoTe
Skenorna följer med dörrarna. Du kan ju välja olika dörrsystem på PAX så det vore ju onödigt för IKEA att göra på annat sätt. Om du går in på Ikeas webbsida så får du information om varenda pinal som följer med om du läser ordentligt.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Skenorna sätts sedan på stommens över och undersida så det är inte bara att köpa och tro att man får skjutdörrar som går att ha som dörrar mellan golv och tak.

Men titta på Ikeas hemsida där finns instruktioner och allt du kan önska dig
 
Men varför skulle det inte funka att sätta deras beslag på reglar eller dylikt?
Ikea har dessa: https://m2.ikea.com/se/sv/p/hasvik-skjutdoerrpar-vit
Det är jäkligt bra pris. Inte PAX men duger nog åt min hall där dammsugaren ska stå.
Beslag från byggmax eller jula på det så kommer man nog billigt undan.
 
RoTe
Jag har precis byggt det TS tänker göra och det går utmärkt att montera upp PAX skjutdörrar utan stomme. Det jag gjorde var att regla ner från taket och underst satte jag en MDF som sticker ut precis det skenan vill ha. MDF-biten simulerar då en PAX stomme. I underkant tillverkade jag en tröskel av fyrkantrör av aluminium för en smäcker design, på det är det bara att skruva undre skenan.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Det var nog det kallebo menade. Att det kräver lite extra arbete innan det funkar. Det passar inte rakt av.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag har precis byggt det TS tänker göra och det går utmärkt att montera upp PAX skjutdörrar utan stomme. Det jag gjorde var att regla ner från taket och underst satte jag en MDF som sticker ut precis det skenan vill ha. MDF-biten simulerar då en PAX stomme. I underkant tillverkade jag en tröskel av fyrkantrör av aluminium för en smäcker design, på det är det bara att skruva undre skenan.
Låter ju kanon bra. Då har jag någon och fråga när dom är inhandlade nästa helg :)
Tänkte sätta en tvärgående regel och sedan deras skena. Men, dörrarna går ej över skenan Antar jag? Dörrarna gömmer inte skenan ser det ut som.
 
RoTe
G Ganescha skrev:
Låter ju kanon bra. Då har jag någon och fråga när dom är inhandlade nästa helg :)
Tänkte sätta en tvärgående regel och sedan deras skena. Men, dörrarna går ej över skenan Antar jag? Dörrarna gömmer inte skenan ser det ut som.
Fotat med mobilen ca 180cm från golv, alltså min huvudhöjd.
Toppvy av två 231cm höga vita dörrar med tak och infällda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


231cm höga dörrar...
Vy av en vit öppningsbar dörröverdel fotograferad i ögonhöjd, visar dörr och dess beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
RoTe
Närbild på sockeln under ett vit köksskåp med synligt golv och en del av skåpets underkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metalltröskel vid övergången mellan två golvtyper i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Tack, det där hjälpte jätte mycket. Kommer ha 201cm dörrarna. Men beslagen kommer ju ej att synas ändå.
 
Snailman
Bra info, hade också tänkt använda de här dörrarna i hallen, och sökte här om nån gjort det förut! :)
 
RoTe RoTe skrev:
Jag har precis byggt det TS tänker göra och det går utmärkt att montera upp PAX skjutdörrar utan stomme. Det jag gjorde var att regla ner från taket och underst satte jag en MDF som sticker ut precis det skenan vill ha. MDF-biten simulerar då en PAX stomme. I underkant tillverkade jag en tröskel av fyrkantrör av aluminium för en smäcker design, på det är det bara att skruva undre skenan.
Vilken dimension är lämplig på aluminumfyrkantröret ?
 
RoTe
P Per Norlin skrev:
Vilken dimension är lämplig på aluminumfyrkantröret ?
20x50mm använde jag men vill man ha dörrarna högre får man öka höjden. Mina är ca en cm från golvet.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag har precis byggt det TS tänker göra och det går utmärkt att montera upp PAX skjutdörrar utan stomme. Det jag gjorde var att regla ner från taket och underst satte jag en MDF som sticker ut precis det skenan vill ha. MDF-biten simulerar då en PAX stomme. I underkant tillverkade jag en tröskel av fyrkantrör av aluminium för en smäcker design, på det är det bara att skruva undre skenan.
RoTe RoTe skrev:
20x50mm använde jag men vill man ha dörrarna högre får man öka höjden. Mina är ca en cm från golvet.
Tack för svaret är 50 mm höjden och 20 mm bredden ?
 
RoTe
P Per Norlin skrev:
Tack för svaret är 50 mm höjden och 20 mm bredden ?
Ja precis så det blir ju en liten "tröskel" men utan den måste man bygga något eget för att guida dörrarna i nederkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.