richardtenggren
Hej,

Ska flytta ytterdelen till vår luft/vatten-värmepump och behöver köpa rör, men dessa dimensioner verkar vara svåra att hitta. Speciellt i kortare längder, jag behöver inte mer än 3 meter typ.

Har hittat denna: http://www.nettovarmepumpar.com/til...ri-twinsplitror-20-meters-slinga-14-58-okonad

Men det är 20 meter, ska kolla vad Dahl och Ahlsell ska ha också. Att det är okonat är inga problem då alla verktyg finns.
 
Är det "gasrören" du ska skarva? Till det behövs certifierad kyltekniker för att få göra.

Protte
 
Tror inte det finns kortare än 20 m. Du får kanske kolla med någon kylfirma om de har en stump liggande.

Förutsätter att du har all utrustning inkl vacuumpump. Sen krävs det certifikat om man vill följa lagar och förordningar.
 
A
Dahl har nog kortare färdiga med muttrar men 5 m är kortast
O 5/8 är ett skit att arbeta med
 
Ser inte 1/4" -5/8" i kortare längder med muttrar när jag kollar i Dahls sortiment. Hittar bara 3/8" -5/8", men det kanske finns ändå. Som beställningsvara kanske
 
Slingorna säljs om 20 meter/slinga.
1/4 5/8 låter som en daikinlösning. Vad har du för ålder på maskinen?

Ska rören skarvas, Hårdlöd gärna med kopparlod 5%silver, då slipper man läckage i framtiden.
 
Redigerat:
richardtenggren
Pappa är certifierad/ackrediterad kyltekniker, dock i en annan bransch, så det är lugnt, men inget han har tillgång till.

Det är en Daikin Altherma, från -10 tror jag, jag har visserligen bara gått efter den spec jag hittade på Google, men ska gå ner och mäta rören sen.
Det var en 5m slinga jag tänkte mig. :)
 
Då är det garanterat 1/4 5/8 om det är en enfasarmaskin. Trefasarna har 3/8 5/8.
Lite speciellt tillvägagångssätt när man ska suga ner dom. Styrsignalkabeln måste lossas för att få den i kyldrift.
 
Putten Putten skrev:
Lite speciellt tillvägagångssätt när man ska suga ner dom. Styrsignalkabeln måste lossas för att få den i kyldrift.
Varför är det så? Räcker det inte med att sätta den i full kyla med fjärren?
 
richardtenggren
Det går inte ställa den på kyla om man inte har extrautrustning för just kyla monterad, om jag förstått rätt.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det går inte ställa den på kyla om man inte har extrautrustning för just kyla monterad, om jag förstått rätt.
Ok. Verkar ju udda, men inget förvånar en när det gäller Daikin. Är det något nytt påfund?
Jag har sugit ner några Daikin luft/luft, men de var ju av äldre modell
 
A
Putten Putten skrev:
Slingorna säljs om 20 meter/slinga.
1/4 5/8 låter som en daikinlösning. Vad har du för ålder på maskinen?

Ska rören skarvas, Hårdlöd gärna med kopparlod 5%silver, då slipper man läckage i framtiden.
Silverlod är ej tillåtet enligt svensk kylnorm,
 
electroluxaren skrev:
Silverlod är ej tillåtet enligt svensk kylnorm,
All fosforkopparlod har mer eller mindre silver i sig. Jag kör också med 5% silver. Ibland med 55% med fluss om jag ska löda värmekänsliga komponenter som exp. ventiler mm.
Var i Svensk kylnorm hittar jag denna info? Har den på jobbet, så jag kan inte bläddra nu.
 
L lordi skrev:
Ok. Verkar ju udda, men inget förvånar en när det gäller Daikin. Är det något nytt påfund?
Jag har sugit ner några Daikin luft/luft, men de var ju av äldre modell
Skiljer mellan luft/luft och luft/vatten.. Luft/luft ställs enkelt i kylläge med fjärren. Luft/vatten är betydligt bökigare. Vissa modeller har en "pump-downknapp" där elen är ansluten på utedelen, vissa måste kontakten ryckas ur till 4vägsventilens spole (de är normalt spänningslösa i kyldriftläge), vissa behöver bli av med styrsignalen från innedel.
 
Putten Putten skrev:
Skiljer mellan luft/luft och luft/vatten.. Luft/luft ställs enkelt i kylläge med fjärren. Luft/vatten är betydligt bökigare. Vissa modeller har en "pump-downknapp" där elen är ansluten på utedelen, vissa måste kontakten ryckas ur till 4vägsventilens spole (de är normalt spänningslösa i kyldriftläge), vissa behöver bli av med styrsignalen från innedel.
Ja, det kan jag förstå med luft/vatten. Det är ju inte alltid man använder split-maskinerna för kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.