Vilken intressant tråd dethär blev!

Gick upp och mätte på råvinden.
Takstolarnas över och underarm är 45x120 mm (Underarmarna är 7830mm långa)
Samtliga fackverk 20x90 mm

Vad tror ni om dimensioneringen? :)
 
I vilken snözon ligger huset? Dvs var?
 
Norra Skåne, några km från dig (gränsen till Blekinge) ;)
 
Enligt Träguiden ska en W-takstol i snözon 1,5 med den aktuella spännvidden ha 45x145 i överramen och 45x120 i underramen. Någon överdimensionering är det alltså inte fråga om även om värdet på snölasterna i det här (och många andra områden) fördubblats sedan 1970-talet.
 
Men då klarar ju sig halva huset! :D
Nä, skämt o sidor, kan man uppskatta hur den inredda vindsfelen mår?
Jag får nog be någon räkna på hur det ser ut med den inredda vindsdelen och dagens konstruktion.
Huset är från 52, inredda vindsdelen från 70 talet så det håller nog lite till. Men ändå! :)
 
Det skall mycket till innan saker och ting rasar, däremot kan det bli lite obekvämt. De flesta hållfasthetsberäkningar utgår från att en bjälke inte skall böjas ner mer än kanske 1/300-del av spännvidden. Förvarar du inget däruppe händer inte så mycket. Därifrån till att bjälkar verkligen brister är det långt. I ditt fall är det kanske fyra av nio takstolar som är pajade. 45x120 reglar använda som golvbjälkar klarar en spännvidd på mindre än 2 meter, du har åtminstone 3,9 meter. 45x145 reglar som högben med 30 graders lutning, kommer att sjunka in när snölasten är som störst, men annars kommer det nog inte att märkas. Frågan är vad du vill åstadkomma.
 
Vad jag vill åstakomma? (Förövrigt tack för uttömmande svar!)
*Öppna upp mellan kök, vardagsrum och sovrum 1 (Bild 1).
*Fortsätta inreda råvinden i samma stuk som nuvarande inredd vind (Därav frågan om mellanväggen är bärande, det försvinner en del av den i förra punkten)
*Slänga på en takkupa på marked område så man kommer upp i trappen utan att böjja sig sam att få mer rymd.

Ritning av bottenvåningen i ett hus med markerade områden för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Ritning över bottenplan i hus med markerade områden för renovering: kök, vardagsrum, sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då taket har hållt med kapade snedstävor under troligen flera år tyder på att det inte kommer rasa ihop så jag skulle inte vara för oroligt. Dock skall du nog inte kapa mer i alla fall :)
 
Eftersom takstolarna verkar vara korrekt dimensionerade där de är intakta kan jag inte se något hinder för att göra de förändringar runt köket som du planerar. Att ta upp en takkupa ska heller inte vara några problem så länge du håller dig mellan två takstolar. Lägg in bjälkar mellan takstolarna på den sträcka där du vill kunna förvara saker på vinden och återställ fackverkens snedsträvor. På grund av den långa spännvidden och det stora c/c avståndet mellan bjälkarna bör du använda limträ, t.ex. 78x225 mm. Det finns många alternativa dimensioner. Lägg en och en halvtums golvbrädor (34-36 mm) på de nya reglarna.

Att inget katastrofalt har inträffat tror jag beror på flera saker. Dels den förstärkning vid ytterändarna som man gjort med fackverken, dels att snöförhållandena varit skonsamma. Vi som bor i nordöstra Skåne och västra Blekinge vet att vi kan få många vintrar i rad utan någon nämnvärd snömängd. Det finns också ganska gott om mellanväggar som hjälper till att bära.

Det är viktigt att återställa fackverken för att inte flagga med förändringar som visar på okunnighet. En besiktningsman med rätt kompetens avråder från att köpa ett hus med slaktade fackverk. Det är en signal om att det kan finnas andra saker som heller inte är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.