Hej!

Jag kommer överta en gammal arbetsbod och tänkte göra om den till en sadelkammare.
Vid första åsynen ser det inte så illa ut, utvändigt iaf, men ju mer jag tittar invändigt förstår jag att det är en hel del att göra och tänker att det kanske finns några vänliga själar här inne som kan tipsa om hur jag bäst går tillväga?

Jag kan inte ett skvatt om husbygge eller renovering, men jag är inte dum och inte rädd för att ta i, bara någon säger vad jag ska göra.

Kommentarer som att det vore enklare att riva skiten och bygga nytt undanbedes, för det här är ett slott jämfört med den sadelbyssjan jag har i dagsläget och också det enda val jag har, så nog jävlar ska jag väl få ordning på den här skiten med. :strong::p

Bifogar några bilder, sen får ni gärna bombardera mig med förslag på hur jag ska gå tillväga och vad jag bör göra allra först etc. (Kom ihåg att jag inte kan ett skvatt..:rolleyes:)

Tack på förhand!
Gammal arbetsbod i rött med traktordäck vid sidan, omgiven av högt gräs, med en stor lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träarbetsbod står i grönskande mark med en stor däckstapel vid sidan och en röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad arbetsbod med vit knut och stuprör omgiven av grönska som ska omvandlas till en sadelkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedgånget utrymme med mögelskador och slitet interiör väntande renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av gammal arbetsbod med mögel, skräp och nerfallen isolering i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat innertak med mögel och nedhängande isolering i en gammal arbetsbod som ska renoveras till sadelkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla eluttaget utan täckplatta med synliga sladdar och skruvar på en smutsig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Återanvänd ytterpanelen och bränn upp resten om du frågar mig.
Edit:sorry läste lite noggrannare nu att du inte ville ha det rådet. Men jag kan garantera dig att det kommer kosta både mer tid och pengar att rusta det där än att bygga nytt.
 
M Magnus Larsson skrev:
Återanvänd ytterpanelen och bränn upp resten om du frågar mig.
Edit:sorry läste lite noggrannare nu att du inte ville ha det rådet. Men jag kan garantera dig att det kommer kosta både mer tid och pengar att rusta det där än att bygga nytt.
Hehe, ja, alltså jag fattar ju att det är mycket att göra. Tid har jag, pengar not so much.

Hur återanvänder man ytterpanelen?
 
Börja med att riva bort allt invändigt. Gammal el, skivor och isolering. Då får du se hur stommen se r ut.
Är stommen frisk, lägg på ett nytt tak. Sen kan du isolera och sätta skivor på väggarna och dra ny el.
Kom ihåg att sätta i en ordentlig dörr. Sätt inte in något fönster. Tänk på stöldrisken. Sadlar kan lätt få fötter.
 
V valter53 skrev:
Börja med att riva bort allt invändigt. Gammal el, skivor och isolering. Då får du se hur stommen se r ut.
Är stommen frisk, lägg på ett nytt tak. Sen kan du isolera och sätta skivor på väggarna och dra ny el.
Kom ihåg att sätta i en ordentlig dörr. Sätt inte in något fönster. Tänk på stöldrisken. Sadlar kan lätt få fötter.
Tack. Blir ett första besök på tippen imorrn.
Tänker att en låsbom utanför befintlig dörr borde räcka? Den såg ganska rejäl ut.
 
Precis mitt tips. Riv bort alla skivor, ta bort den sjuka isoleringen. På med nytt tak.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Precis mitt tips. Riv bort alla skivor, ta bort den sjuka isoleringen. På med nytt tak.
Yepp. Jag återkommer med uppdatering och för att få fler råd när jag börjat riva bort det gamla. :)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.