Vi har kikat lite på tomter i Skövdeområdet. Som det är nu så finns det tomter i:

Lunden - mindre bra rykte. I övrigt ljust och lungt i själva villaområdet. Lägenhetsdelen är det nog lite stökigare i.

Dälderna -  område med bra rykte och bra skola. Tomten är det mycket kraftig lutning på så det blir antagligen dyrt att bygga och solen går ner tidigare. Det är relativt långt ifrån stan.

Utanför skultorp. Lite långt från stan och inte lika bra rykte som Dälderna (andrahandsvärde?). Jag tror jag har lite bättre känsla för detta än för lunden...


Är det någon från skövdeområdet här som kan hjälpa oss att spåna? Hur får man reda på om skolor osv är bra?!
Det är frustrerande när man vill bygga men inte hittar den rätta tomten!
 
Du har inte funderat på Mariestad... ::) Skövde kan jag så ytterst dåligt så det kan jag tyvärr inte bistå med synpunkter om. Däremot kan jag Mariestad lite bättre och här finns det fina byggklara tomter och fler är på gång. Några i redan uppvyxna områden och några i det nya området precis nere vid vattnet. Förbindelserna till Skövde är helt okej, men stan lite mindre! :D
 
Hmm, Skultorp är ju oxå en bit utanför stan... Hade nog satsat på billingesluttningen om jag byggt i Skövde  ;)

///Lundenvägen
 
Nä fy fasen för Billingesidan. Rena gruvan. Märkligt att både i Falköping och Skövde har gräddhyllan lagt sig på det skuggigaste stället i stan.
Hellre Skultorp i så fall.

Tillägg: Eller du kanske menar på västra sidan om Billingen? Där är det ju tusan så tjusigt, men är det inte mer eller mindre byggstopp på de sluttningarna?
 
Guzzi skrev:
Nä fy fasen för Billingesidan. Rena gruvan. Märkligt att både i Falköping och Skövde har gräddhyllan lagt sig på det skuggigaste stället i stan.
Hellre Skultorp i så fall.

Tillägg: Eller du kanske menar på västra sidan om Billingen? Där är det ju tusan så tjusigt, men är det inte mer eller mindre byggstopp på de sluttningarna?
Ja, jag hade kunnat tänka mig att bo någonstans runt Berg, kanske silverfallet ;)
 
Jag är uppväxt i Skövde och av de tre områden du nämner så är Dälderna det givna svaret ifall ni har råd att bygga det hus ni vill på den tomten.

Platsen huset är beläget på är nog den viktigaste delen av husaffären. I Skövde är det helt klart Billingsluttningen som gäller. Övre Dälderna och områdena kring Alphyddevägen är de trevligaste.

Och angående pratet i tråden om att solen går ner tidigare, så gäller ju det mindre ju högre upp på berget du bor (då det ju återstår mindre berg som kan skymma solen sent på kvällen). Dessutom får du underbar utsikt, natur och bättre morgonsol på köpet.

Och Dälderna är inte speciellt långt från stan ändå. Speciellt inte om du jämför med Skultorp ;)
 
Dälderna it is! Hoppas jag i alla fall! Vi skickade in ansökan om en tomt däruppe i förrgår så nu väntar vi bara på beslut och sen får vi sätta oss och räkna på om vi får ihop det... Det är ju rätt mycket markarbeten där uppe som känns lite läskiga ::) Men OJ vilken utsikt man har! Och solen var uppe rätt länge där när man var så högt upp, precis som du sa ;D Vill ha tomten, vill ha hus, vill ha råd!!! Det vore så skönt om allt gick i lås!
 
maroon skrev:
Vill ha tomten, vill ha hus, vill ha råd!!! Det vore så skönt om allt gick i lås!
Spännande, lycka till och berätta hur det går sen! :D

Edit: massa stavfel som vanligt... ::)
 
Åh, jag döööör! Vi fick dundertomten med superutsikt! Nu har vi tre månader på oss att räkna på det hela och ordna med bank osv. Frågan är bara om vi har råd och vad banken säger. Jag viiiill så himla gärna bygga där, men det handlar om myyycket pengar, speciellt nu när jag inte har fast jobb och har jag otur så kan min projektanställning förlängas i typ ett år till innan jag får fast jobb. Man ska väl inte hoppas för mycket antar jag. Men OJ vad jag VILL!! *hoppar jämfota*
 
Hur har det gått? *nyfiken så det förslår*
 
Vad får man ge för en "dundertomt" i Dälderna nu för tiden då?? Lämnade Skövde för ca. 10 år sedan, har väl hänt lite sedan dess?!
 
Kolla själv på kommunens hemsida -

http://www.skovde.se/templates/S_ListPage.aspx?id=2645

Jag har bara sporadisk pejl på marknaden.  Kommunens exploatering är (som i de flesta delar av Sverige)marknadsledande.  Jag har ingen siffra på aktuell tomtkö, Efterfrågan är för närvarande större än kommunens utbud.  Trots det försäljes de mest attraktiva tomterna till priser mellan 200 och 300 Kkr.  Priserna i Skövde och resen av Skaraborg är alltjämt lägre än riksgenomsnitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.