Hej på er!
Ny här.
Bor i ett bostadsrättsradhus med gaveltomt och vill sätta upp staket.
Jag får det, då jag har besittningsrätt.

Nu till saken: jag är ensamstående med två barn och vill helst komma undan
någorlunda billigt. Jag är dock väldigt trött på att okända människor springer omkring
på m
Jag hade tänkte mig ett impregnerat trästaket och är väl inte den mest händiga, men
har fått för mig att jag kanske kan fixa det på egen hand?
Eller är det dumt att göra på egen hand? Är det svårt?
Jag har ca 35 m som ska upp och jag hade nog tänkt att sätta en grind eller liknande på framsidan.

Så jag har kikat runt lite och nu undrar jag om sk slagstolphållare räcker för att
staketet ska hålla? Eller måste man gjuta?

Tack på förhand,
Maria
 
  • Gilla
Jeepjensa
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
Maria kan själv kanske
  • Laddar…
Jag har satt ut ca 40 meter staket. Hälften är gjutna plintar på grus och stenmark, andra hälften är med jordankare på jordmark. Jordankarna är lite rangligare men tog 30 minuter för 12 spjut och de gjutna tog 4 timmar med grävning /plint.
 
  • Nyuppsatt trädgårdsstaket längs gräsmatta vid skogsbryn, synligt monterat på plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
thorflot och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Ska kika på era länkar och se om jag kan lyckas göra detta på egen hand... Haha spänningen stiger... ;)
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Jag har satt ut ca 40 meter staket. Hälften är gjutna plintar på grus och stenmark, andra hälften är med jordankare på jordmark. Jordankarna är lite rangligare men tog 30 minuter för 12 spjut och de gjutna tog 4 timmar med grävning /plint.
Jättefint staket, det är nog något sådant jag vill ha.
Har bara jordmark jag ska sätta staketet i, så kanske räcker med jordankare.
Tack för inspiration!
 
Kan nog va bra med en plint eller två på strategiska ställen, säg i hörnet samt vid grinden. Få saker ser så luffigt ut som sneda staket.
 
Trädgårdsstaket av trä med nästan färdigställda plankor och synliga jordankare på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T topmount skrev:
Kan nog va bra med en plint eller två på strategiska ställen, säg i hörnet samt vid grinden. Få saker ser så luffigt ut som sneda staket.
Håller med. Är det bara jordankare så är det nog ett krav. Saknas några plankor innan allt är klart.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ok, jag får kolla upp detta. Såklart vill jag inte att det ska se illa ut.
Är det någon som vet hur dyrt det blir om man anlitar någon till att göra det?
Jag har en relativt platt tomt och inte så mycket vegetation. Ca 35 m staket och två grindar.
 
Vi har ungefär lika långt. Mitt har kostat typ 5500kr för material, sen har jag gjort allt jobb själv. Tiden det tagit för stolpspjut, sågning av mtrl (spets på toppen och droppnäsa i botten) samt spikning kanske 5 dagar. Sen var jag tvungen att gräva för plintarna men den tiden är borträknad.
Vad tar en snickare för 5 dagar? 500kr/timme =20 000kr för arbete + material.
Så räkna med 25-30" för en hantverkare, minst.
 
Du kanske kan komma i kontakt med någon duktig yngling som går bygg på gymnasiet och vill tjäna en slant på sommarlovet?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Eller en sysslolös pensionär. Finns en gubbe i närheten av mig som gör riktig gärsgård (exkl material) gratis. (y)
Kanske att det ska till en flaska högkvalitativ dryck också, inte hört mig för i detalj.

Men en gymnasiestudent känns ju annars optimalt, största utmaningen är kanske motivationen dock.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M Maria kan själv kanske skrev:
Hej på er!
Ny här.
Bor i ett bostadsrättsradhus med gaveltomt och vill sätta upp staket.
Jag får det, då jag har besittningsrätt.

Nu till saken: jag är ensamstående med två barn och vill helst komma undan
någorlunda billigt. Jag är dock väldigt trött på att okända människor springer omkring
på m
Jag hade tänkte mig ett impregnerat trästaket och är väl inte den mest händiga, men
har fått för mig att jag kanske kan fixa det på egen hand?
Eller är det dumt att göra på egen hand? Är det svårt?
Jag har ca 35 m som ska upp och jag hade nog tänkt att sätta en grind eller liknande på framsidan.

Så jag har kikat runt lite och nu undrar jag om sk slagstolphållare räcker för att
staketet ska hålla? Eller måste man gjuta?

Tack på förhand,
Maria
Ja du maria klart att du kan det finns finfina info videos stt följa. Tex bygg max eller bauhaus. Har själv haft br nytta sv dom till både veranda o staket lyvka till
 
Jag tycker absolut att du ska försöka själv! Ett staket Är inte speciellt svårt att bygga och även om det inte blir perfekt så kommer det i alla fall fylla sin funktion. Om något skulle råka bli fel så är det enkelt att göra om. Det finns dessutom väldigt mycket kunskap på nätet om du skulle behöva fråga något.
En annan bonus är att du troligen kommer känna en tillfredsställelse över att ha gjort staketet själv och det är värt mycket.

Våga och vinn! :)

Tom
 
  • Gilla
thorflot och 2 till
  • Laddar…
A
M Maria kan själv kanske skrev:
Hej på er!
Ny här.
Bor i ett bostadsrättsradhus med gaveltomt och vill sätta upp staket.
Jag får det, då jag har besittningsrätt.

Nu till saken: jag är ensamstående med två barn och vill helst komma undan
någorlunda billigt. Jag är dock väldigt trött på att okända människor springer omkring
på m
Jag hade tänkte mig ett impregnerat trästaket och är väl inte den mest händiga, men
har fått för mig att jag kanske kan fixa det på egen hand?
Eller är det dumt att göra på egen hand? Är det svårt?
Jag har ca 35 m som ska upp och jag hade nog tänkt att sätta en grind eller liknande på framsidan.

Så jag har kikat runt lite och nu undrar jag om sk slagstolphållare räcker för att
staketet ska hålla? Eller måste man gjuta?

Tack på förhand,
Maria

Otaliga är de staket som är sneda, omålade, förstörda, ooljade, slitna och redan sneda när de är nya.

Om man inte är bekväm med att snickra skulle jag definitivt inte göra ett staket utan sätta en häck. Enkelt och förblir snyggt i årtionden.
 
Vad har besittningsrätt att göra med eventuell rättighet att sätta upp taket?

Bor man i hyresrätt, eller hyr en bostad har man besittningsskydd, även som andrahandshyresgäst i en BRF kan man få det, men det ger ingen rätt att sätta upp staket eller liknande.

Däremot kan det till en bostadsrätt i markplan höra en yta som står till bostadsrättsinnehavarens förfogande. Det kan finnas regler om vad man får eller inte får göra på denna yta. På vissa ställen får du inte förändra något alls, på andra är det fritt fram, i många får du göra vissa saker, det kan tex finnas regler om att staket måste se likadana ut. Om det inte framgår i avtalet måste du kontrollera detta med styrelsen först!
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.