Hej.
Vi skall möjligtvis köpa en äldre gård, huset är runt 250-300kvm och har varit obebott i ett antal år. Huset är i från början av 1800 talet.(roligt objekt). Huset är inte tilläggsisolerat osv vad jag vet. Värmesystemet har stått tomt ca 6-8 år.
Det är ett vattenburet värmesystem, som består av en oljepanna och en ack.tank på 500l. Bifogar bild på pannan.
Min fråga är om det skall gå att konvertera om denna panna till pelletspanna sen docka den emot en värmepump?
Hur skulle ni göra?

Mvh Christian En äldre oljepanna av märket De Dietrich med en ovanpåliggande röd brännarenhet i ett ogjort utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på äldre oljepanna från De Dietrich med teknisk information, använd för värmekonverteringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C ChrSal85 skrev:
Hej.
Vi skall möjligtvis köpa en äldre gård, huset är runt 250-300kvm och har varit obebott i ett antal år. Huset är i från början av 1800 talet.(roligt objekt). Huset är inte tilläggsisolerat osv vad jag vet. Värmesystemet har stått tomt ca 6-8 år.
Det är ett vattenburet värmesystem, som består av en oljepanna och en ack.tank på 500l. Bifogar bild på pannan.
Min fråga är om det skall gå att konvertera om denna panna till pelletspanna sen docka den emot en värmepump?
Hur skulle ni göra?

Mvh Christian[bild] [bild]
Jag hade tidigare en likadan die Dietrich panna med en baxi eurofire pelletsbrännare.
Fungerade Ok hade inga problem. 750 l acc tank. Ingen erfarenhet av VP mot detta ...
 
Hej
Jag skulle strunta i dockning och köpa en värmepump som klarar hela uppvärmningen. Det kanske bli dyrare initialt men det blir ett enklare/mer driftsäkert system. Om det är en gård låter det som att det skulle kunna finnas plats för jordvärme. Rekommenderar Värmepumpsforum.com för att lära sig mer.
Mvh/LOB
 
L lob skrev:
Hej
Jag skulle strunta i dockning och köpa en värmepump som klarar hela uppvärmningen. Det kanske bli dyrare initialt men det blir ett enklare/mer driftsäkert system. Om det är en gård låter det som att det skulle kunna finnas plats för jordvärme. Rekommenderar Värmepumpsforum.com för att lära sig mer.
Mvh/LOB
Tycker bara de skulle vara synd att slänga ut den gamla anläggningen, pannan är från 2009 och ack. Tanken från 2000. Har läst många som samkör anläggningarna så man kör pellets de allra kallaste månaderna.
Gården är en avstyckad gård så de ligger på en tomt på va 2500 kvm. Ligger mitt i byn.
 
vist kan du kopla in en pellets brännare men räkna inte med att denna lösning är ett långsiktigt alternativ.
du kommer att ha ett hus som förbrukar mycket värme oavset hur du renoverar.
så antingen upgraderar du till en bergvärme lösning som klarar dina behov (troligen behöver du två borr hål)
eller så installerar du en modern pellets panna (med ditt värme behov betalar det sig)
alla typer av halvmesyrer kommar att vara ett H... och sluta i skilsmässa.
och om du lutar åt bergvärme byt till golvvärme i hela huset, den lägre framlednings tempen sparar en hel del EL
 
B burtrask skrev:
vist kan du kopla in en pellets brännare men räkna inte med att denna lösning är ett långsiktigt alternativ.
du kommer att ha ett hus som förbrukar mycket värme oavset hur du renoverar.
så antingen upgraderar du till en bergvärme lösning som klarar dina behov (troligen behöver du två borr hål)
eller så installerar du en modern pellets panna (med ditt värme behov betalar det sig)
alla typer av halvmesyrer kommar att vara ett H... och sluta i skilsmässa.
och om du lutar åt bergvärme byt till golvvärme i hela huset, den lägre framlednings tempen sparar en hel del EL
Tilläggas är att detta ligger i Blekinge. Så vi har ju inte dundervintrar.
Vad kan en sådan bergvärmelösning gå på?
 
C ChrSal85 skrev:
Tilläggas är att detta ligger i Blekinge. Så vi har ju inte dundervintrar.
Vad kan en sådan bergvärmelösning gå på?
om du budgeterar med 200KKR så blir du inte besviken
problemet är att vinden som ni har där nere faktiskt kyler så mycket i ett gammalt hus att du kan förbruka nästan lika mycket värme som om du bodde nor om dalälven.
 
Förstår inte vad som menas med halvmesyr med detta alternativ, är inte denna panna tillräckligt effektiv för pellets, borde de inte vara rätt mycke billigare och köra pellets under de kallaste månaderna sen ha en LV vp som man kör på vår/höst samt värma vattnet på sommaren?
Mvh Christian
 
1: du kommer att behöva rengöra pannan varje vecka för att det skall fungera
2: en modern pellets panna har över 90% verkningsgrad skall du få ut över 60% på denna får du sota två gånger i veckan.
3: om du skall försöka få två system att fungera i hop brukar detta kräva en hel del kom i håg.
kort sagt skaffa riktiga grejer så du kan använda din tid att renovera huset eller är du rik nog att ha hantverkare till allt? det är trots allt dina pengar.
 
1. Hade jag varit så rik så hade jag väl inte ställt frågan om jag kan konvertera om de gamla pannan.
2. Hade jag varit så rik så hade jag väl köpt en helt ny värsting anläggning.
3.Jag är en vanlig arbetare som skulle tycka det var mitt livs drömprojekt att försöka bevare denna byggnad med min VANLIGA lön.
Tycker man fick inte speciellt trevligt bemötande här.
sökte bara tips hur men skulle kunna göra med de grejer som finns. Kan tro det är ett gäng försäljare till nya grejer som är här på forumet.
//Christian
 
Oljepannor ksn få riktigt bra verkningsgrad som pelletspannor, men som sagt kräver frekvent tillsyn. Värmepump i det befintliga systemet funkar nog inte så bra om det blir lite kallare. Jag skulle tro att det kräver en ganska hög temperatur. Det går att få ner energiförbrukningen radialt även på äldre hus, men jag uppfattade det som att det fin en extriör som är värd att bevara på det här huset. Då är det svårt att göra något bra.

Frågan är vilka planer som finns på längre sikt. Pellets i en oljepanna är inte en långsiktig lösning i ett stort gammalt hus. Men om du siktar på värmepump i befintligt system kan den absolut funka som spetsvärme. Börja med att kolla om systemet är helt, det kan ha rostat sönder om det stått tomt. Eller frusit sönder om det stått vatten någonstans.

Jag har ett hus som påminner om det här. Det värmer jag med ved.
 
D Daniel 109 skrev:
Oljepannor ksn få riktigt bra verkningsgrad som pelletspannor, men som sagt kräver frekvent tillsyn. Värmepump i det befintliga systemet funkar nog inte så bra om det blir lite kallare. Jag skulle tro att det kräver en ganska hög temperatur. Det går att få ner energiförbrukningen radialt även på äldre hus, men jag uppfattade det som att det fin en extriör som är värd att bevara på det här huset. Då är det svårt att göra något bra.

Frågan är vilka planer som finns på längre sikt. Pellets i en oljepanna är inte en långsiktig lösning i ett stort gammalt hus. Men om du siktar på värmepump i befintligt system kan den absolut funka som spetsvärme. Börja med att kolla om systemet är helt, det kan ha rostat sönder om det stått tomt. Eller frusit sönder om det stått vatten någonstans.

Jag har ett hus som påminner om det här. Det värmer jag med ved.
Nu är jag dåligt påläst om olje/pellets pannor. Varför är inte en oljepanna från 2009 som är ombyggd lika effektiv som en ren ny pelletspanna? Borde det inte hänga mest på brännaren? Vad är det som skiljer just pannorna?
// Christian
 
Har flera bekanta som har pelletskonverterade oljepannor och jag har varit runt och skruvat med allihopa ingen som är nöjd med den lösningen nu är detta iof px21 brännare kanske funkar bättre med tex bequem brännaren men jag hade nog hellre lagt pengarna på något bättre. en riktig pelletspanna kostar minst lika mycket som en lvvp men har du inte råd med att byta nu så hade jag nog köpt en px21 så länge iallafall. Håller själv på att byta ut mitt värmesystem mot golvvärme och lvvp.

Mvh Andreas
 
C ChrSal85 skrev:
Nu är jag dåligt påläst om olje/pellets pannor. Varför är inte en oljepanna från 2009 som är ombyggd lika effektiv som en ren ny pelletspanna? Borde det inte hänga mest på brännaren? Vad är det som skiljer just pannorna?
// Christian
Jag har inte sagt att den inte är kika effektiv. Det går att få bra verkningsgrad i en oljepanna. Men de är inte byggda för att ta hand om aska, eller att vara smidiga att aska ut. Så om man eldar mycket blir det mycket jobb.

Jag körde så i det förra huset. Men jag bytte till en riktig pelletspanna för att det skulle bli smidigare. Verkningsgraden tror jag inte blev bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sagt att den inte är kika effektiv. Det går att få bra verkningsgrad i en oljepanna. Men de är inte byggda för att ta hand om aska, eller att vara smidiga att aska ut. Så om man eldar mycket blir det mycket jobb.

Jag körde så i det förra huset. Men jag bytte till en riktig pelletspanna för att det skulle bli smidigare. Verkningsgraden tror jag inte blev bättre.
Ber om ursäkt för dumma frågor, men vad innebär mycke jobb? Hur ofta askar man ur osv? Är helt ny på det här som ni säkert förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.