Hej, jag hittade denna gamla gräsklippare ute i skogen. Jag vet att det är en Clinton motor från 58-61, men vad själva klippern är kan jag inte för mitt liv komma på. Har sökt och sökt och frågat på andra forum, men ingen har svarat. Jag börjar bli smärre desperat, hoppas ännu en gång på hjälp!

 
Åsa Lund
Jag har en cylinderklippare på Torpet som jag tror är ungefär lika gammal och har samma orange färg. Det är en Crescent Savann.
Kanske din klippare också är en Crescent?
 
Har du kollat på forumet Maskinisten.se ?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag har en cylinderklippare på Torpet som jag tror är ungefär lika gammal och har samma orange färg. Det är en Crescent Savann.
Kanske din klippare också är en Crescent?
Färgerna ser snarare ut som röd/vit som på gamla Huskvarna-klippare.
 
Alexj99 Alexj99 skrev:
Hej, jag hittade denna gamla gräsklippare ute i skogen. Jag vet att det är en Clinton motor från 58-61, men vad själva klippern är kan jag inte för mitt liv komma på. Har sökt och sökt och frågat på andra forum, men ingen har svarat. Jag börjar bli smärre desperat, hoppas ännu en gång på hjälp!

[media]
Det har sålts massor med olika fabrikat. Fabrikat brukar då innefatta endast olika namn och olika färg på chassiet. Många olika namn finns på exakt likadana kåpor. Väldigt få rotorklippare utrustades med 4-takts Clinton för de flesta fick en 2-takts Clinton Panther så även tidiga Klippo. Det verkar som att väldigt lite information om tidiga rotorklippare finns bevarad. Kanske jag kan säga något om ursprunget om jag har flera bilder.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag har en cylinderklippare på Torpet som jag tror är ungefär lika gammal och har samma orange färg. Det är en Crescent Savann.
Kanske din klippare också är en Crescent?
Cylindergräsklippare är något helt annat. Namnet Savann ärvde Crescent från NV (Nymans Verkstäder, Uppsala) i och med att deras produktion fördes över till Crescent under 60-talet. NV tillverkade under sent 50-tal en rotorklippare med tre hjul som hette NV Savann. Under 60 och 70-talet tillverkade Crescent en rotorklippare med fyra hjul med namnet Crescent Savann. Möjligt att de använde namnet även på sin cylindermodell. Jag kan kolla för jag har ett par sådana också.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Åsa Lund
Min klippare är på Torpet 30 mil bort, svårt att skicka foto. Den är orange i samma färg som gamla bilarna från Televerket. Namnet är Crescent Savann. Baktill är rullarna mot marken av trä.
Vi kallar den för Ulla Rulla, hon är ganska högljudd (till skillnad från vår Automower Nisse)
 
Åsa Lund
Ulla Rulla funkar bra om än högljudd. Blev ganska full med gräs eftersom gräset var fuktigt Manuell gräsklippare täckt med nyskuret gräs på en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsklipparens hjul och utkast täckt med fuktigt gräs på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.