Flyttade under 2014 5st små björkplantor från en åker där de växte som ogräs till trädgården. Dessa har sedan vuxit till sig bra och sett helt friska och fina ut, men idag såg jag att en av dem helt plötsligt låg ner. Den är knäckt nere vid marknivå och det ser lite fuktigt och ruttet ut där den är av. Diametern vid roten är ca 10cm och höjden på trädet uppskattningsvis 2-3 meter och har som sagt sett helt friskt ut.

Vad kan detta bero på, och finns det något jag kan göra för att rädda de övriga björkarna om de också har något liknande?
 
Nu är jag absolut ingen expert, men har läst att man kan plantera träd för djupt, alternativt för mycket jord upp längst stammen, borde få den effekten du beskriver!
 
Jo det var en tanke jag hade också, men grejen är den att jag grävde upp en ganska stor jordklump för att får med så mycket rötter som möjligt när jag flyttade dem, så de borde inte fått jord högre upp än de hade från början...

Såhär ser det ut vid brottstället
 
  • Trädets brottställe med synliga rötter och skadad bark omgiven av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Myror?
Sen är mina idéer slut.
 
R
Den har blivit sjuk och ville inte vara med längre , så inget nytt under solen , det händer överallt i naturen
 
R rävlyan skrev:
Den har blivit sjuk och ville inte vara med längre , så inget nytt under solen , det händer överallt i naturen
Jo så är det ju, men bor mitt ute i skogen och har då aldrig sett en ung frisk björk "ute i naturen" knäckas på detta vis såvida det inte varit storm av Gudrun-proportioner...
 
N NightRider skrev:
Jo så är det ju, men bor mitt ute i skogen och har då aldrig sett en ung frisk björk "ute i naturen" knäckas på detta vis såvida det inte varit storm av Gudrun-proportioner...
men den är ju inte frisk? nåt har ju uppenbarligen hänt och förklaringarna kan vara många. En är väl antagligen att inte alla träd som flyttas överlever.
 
Har du planterat den som i en svacka? Ser ut som det stått vatten mot stammen på våren exempelvis. En al klarar de förhållandena utmärkt, men björkar trivs inte med det.
 
M MissAnpassad skrev:
Har du planterat den som i en svacka? Ser ut som det stått vatten mot stammen på våren exempelvis. En al klarar de förhållandena utmärkt, men björkar trivs inte med det.
Nä det är på platt mark i kanten av en åker, så det har ju vuxit gräs inpå. Men den kan ha sjunkit ner lite med tiden eftersom jag fick gräva ut en ganska stor grop för att få ner hela klumpen... borde kanske istället grävt ett mindre hål och byggt upp en liten "kulle" så att klumpen hamnade en decimeter eller så över själva marknivån..?
 
Det svarta på stammen ser ut som ett svampangrepp. Har du kollat att det inte är honungsskivling? Det är en svamp som ger sig på levande ved i motsats till de flesta andra svampar som lever på död ved.
Luktar det svamp nere vid rothalsen så kan det vara honungsskivling. Lossa på barken för att se om det finns mycel, svamptrådar mellan bark och ved.
 
A Abies koreana skrev:
Det svarta på stammen ser ut som ett svampangrepp. Har du kollat att det inte är honungsskivling? Det är en svamp som ger sig på levande ved i motsats till de flesta andra svampar som lever på död ved.
Luktar det svamp nere vid rothalsen så kan det vara honungsskivling. Lossa på barken för att se om det finns mycel, svamptrådar mellan bark och ved.
Ska kolla detta när jag har möjlighet! Vad kan det isåfall bero på? Jag minns att jag när jag flyttade björkarna för 4 år sedan lade ner lite (ett år gammal) hästgödsel i botten av gropen för att "ge dem en rivstart" på sitt nya ställe... kan det ha bidragit isåfall?
 
Osannolikt att gödseln är smittokällan, svampar sprids med sporer som utvecklas på hattens undersida. Det finns miljoner svampsporer i luften som sprids långa vägar med vinden.
Marken är genomvävd av svamptrådar, de finns överallt så själva fruktkroppen är en ytterst liten del av svampen. Generellt är svampar mycket viktiga för vår natur, utan deras nedbrytande förmåga skulle vi drunkna i organiskt avfall. Svampen kan inte använda solljuset som energi (fotosyntesen) varför de hämtar sin energi genom att bryta ned organiskt avfall men även från att leva i symbios med trädens rötter. De levererar näring till träden och i utbyte får de socker. Det är därför som fruktkropparna bildas på hösten för det är då träden har ett överskott av socker.
Honungsskivling är en fruktad svamp därför att den ger sig på både död och levande ved. Dess favorit är syren men den attackerar även fruktträd, buskar och skogsbestånd. Nu är träden inte helt försvarslösa mot angrepp men precis som hos människan blir försvagade individer lättare offer. Det går inte att bekämpa honungsskivling med annat än stora utgrävningar av smittad mark. För att hindra smittspridning bör allt avfall brännas.
Jag hoppas att det i ditt fall inte är honungsskivling utan någon annan mer beskedlig svamp.
 
R
Såg i dag en björk ca 40 cm tjock och ca 30 m hög som gått sin väg i blåsten , den var som din kolsvart
i rotdelen , så det är nog inget ovanligt att en del faller
 
Ser ut som den är för djupt planterad. Barken på stammen är av en annan sort än den på rötterna, och tål inte att vara i ständig kontakt med jord och fukt. Det som händer är just att den ruttnar. Så när man planterar skall det göras på samma djup som trädet tidigare varit, man skall se hur rötterna sticker iväg åt sidorna ungefär i marknivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.