Har börjat fundera över om det inte är dags att byta ut den pelletskonverterade kombipannan till en ny helautomatisk pelletspanna inkl ny acctank. Förutsättningarna är 108 kvm boa + 108kvm källare (används delvis som boa/garageg/pannrum osv), isolerad enl 60-talets förutsättningar. Utifrån och in är det Tegel - luftspalt - asfaltsboard på stomme - 95 mineralull - papp - råspont - ytskikt. Att gå över till berg/luft/jordvärmepump är inget alternativ.

Kikat runt på lite olika helautomatiska varianter och verkar finnas en hel del på marknaden. Bland annat ETA PU/PC, RB Grand Lux, Fröling P4 osv. Pannan skall stå i ett pannrum, så det estetiska är skit samma i sammanhanget.

Hur står sig dessa maskinerna mot varandra?
Någon som kör liknande och har några tips/idéer?

Om man bortser från pris, där ETA är absolut dyrast, så känns maskinerna förhållandevis likvärdiga...?

När det kommer till pellets skall jag villigt erkänna att jag är nybörjare och mottar gladeligen tips :)
 
Intressant att någon tar upp frågan då jag själv sitter i ungefär samma sits fast i mitt fall en konverterad oljepanna. Har fram till idag mest kollat på de "vanliga" pannorna, CTC / Ariterm. Tycker det ser lite dött ut på pelletsfronten i övrigt, framförallt om man jämför med värmepumparnas utveckling de senaste 10 åren. Läste nyligen ett något partiskt uttalande om att "alla" svenska pelletspannor bara är vidareutveckling av de gamla oljepannorna utan keramiska delar och med brännarrör som måste bytas vartannat år. Istället skulle man ta en titt på Österrikiska tillverkare, vilket jag inte hunnit/orkat göra.

När jag såg att pelletsförbrukningen i Sverige minskat stadigt sedan 2010 så blev jag lite skeptisk men å andra sidan så finns här bulkförråd på 7 ton så det känns inte helt motiverat att byta till bergvärme heller. Själv vill jag gärna ha WiFi-styrning/övervakning, automatisk sotning/uraskning och framförallt så vill jag inte ha en fallrörsbrännare.

Hoppas någon kommer med lite vettig input i denna tråd.

Trevlig midsommar!
 
Jag köpte en ved/pellets kombipanna från österrikiska KWB förra året samt även tankar och solvärme, byggde även pelletsförråd utanför huset för att slippa bära ner pellets i källaren då pannan har eget mellanförråd med sugsystem, jag eldar med ved (den tänder själv) från december till mars, under perioden eldar jag en gång per dygn (pannan visar hur mycket ved jag skall lägga i) är det riktigt kallt och värmen i tankarna (2,3m3) inte skulle räcka till så startar pelletsen automatiskt, övrig tid på året sol/pellets.

Jag vet att jag aldrig kommer tjäna in den pannan men det bryr jag mig inte om, jag är super nöjd, den gångna vinter är den bästa i detta husets historia, och framför allt så enkelt och bekvämt samt att kunna styra pannan från mobilen.

Enligt mig själv så är KWB dom bästa på marknaden i kvalitet (kolla in Easyfire CC4)
 
  • Gilla
quilding
  • Laddar…
Kör själv sedan några år en utrustning från ETA och den fungerar hur bra som helst.
men jag är ingen märkesfantast så jag är av den uppfatningen att ETA, Froling, Hargasner, KWB och Vindhager är stabila och bra.
Välj den av dessa som passar dig bäst.
så att du får bra pellets hantering, service tekniker inom rimligt avstånd och att lösningen i övrigt passar dina behov.
 
  • Gilla
elbas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.