Bor i ett trevåningshus. Sutteräng. Kraftigt lutande tak.

Nu har det lossnat en takpanna högst upp på nocken.
Jag kan ta mig ut på taket från tredje våningen... Och jag hade nog inte haft några problem att bara klättra upp på alla fyra och peta in pannan rätt....

Men jag vet inte om det är betong eller tegelpannor... Jag tror att det är betong, de är så tjocka.

Men håller pannorna att krypa över?
Känns så dumt att behöva hyra en skylift !!

Hur gör folk?

Höjden och klättrandet är inga problem... Orolig av att jag kryper sönder massa plattor.
 
Stickan56
B behedwin skrev:
Hur gör folk
På med Adidas och går försiktigt. Men tredje våningen låter högt.

Stickan
 
Ja höjden är ju en sak... Men vill inte knäcka pannorna. Har hjälpt en kompis på sitt landställe. Där var det tegel från 60 talet. Knäckte nästan alltid något där.

Men om det är betongplattor, är de hållbarare än tegel?
 
Stickan56
B behedwin skrev:
Ja höjden är ju en sak... Men vill inte knäcka pannorna. Har hjälpt en kompis på sitt landställe. Där var det tegel från 60 talet. Knäckte nästan alltid något där.

Men om det är betongplattor, är de hållbarare än tegel?
Ja, men dom går att knäcka dom också. Åldern på pannorna spelar in. Jag försöker undvika kanterna men att gå på tak är något jag undviker.

Stickan
 
ja absolut, har ingen vidare lust att behöva gå ut på taket. men just nu har det regnat hela dagen och ser att en panna är helt borta (glidit ned)... så fort det börjar torka upp blir det nog ändå att försöka mig på.

kan ju försöka när jag börjar och se om det går att skjuta upp pannorna under varandra och på så vis inte kliba på pannorna... sedan arbeta sig baklänges ned igen.

annars blir det till att försöka få fatt i någon firma efter helgen och lägga några slantar på att få ett proffs att fixa den lösa pannan.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Staffans2000
Vänta tills det torkat upp ordentligt. Blöta pannor är som en rutschkana. Inte kul att accelerera ner mot takfoten med händerna uppsträckta... Ahhhhhhhhh..
Tag med några reservpannor när du ändå är "in situ".

Staffan
 
Stickan56
Mitt knep om jag måste upp på ett tak är att ta på en mössa och dra ned den över öronen så man slipper vindbruset. Som sagt av Staffan ta med takpannor två styck borde få plats i en rygga.

Stickan
 
Haha, tack. Ska komma ihåg mössan
 
Gå inte, kryp på alla fyra så fördelar du vikten = mindre risk för att knäcka en panna. Sätter du vaddering på knän och händer fördelas vikten ytterligare till ett större område.
 
Stickan56
M MissAnpassad skrev:
vaddering på knän och händer
Skall man ta på boxarhandskarna då?:confused:
Hur tänker du nu?

Stickan
 
Man skjuter upp ungefär var tredje takpanna, så att man kan gå på råsponten/takpappen eller på bärläkten.
Sedan när man går ner drar man ner pannorna i rätt läge igen.
Ingen risk att man halkar och gör sig illa, och man skadar inte takpannorna.

Så har jag sett proffsen göra, och det går fort och galant (y)
 
  • Gilla
Noseone och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man skjuter upp ungefär var tredje takpanna
Det är en bra metod. Framför allt på någon annans tak.

Stickan
 
Stickan56
M MissAnpassad skrev:
Håll i kuddar och ha trädgårdsknäskydd på knäna. Typ: [länk]
Livsfarligt! Möjligen kan kudden ha en dämpande effekt när du slår i backen.:p

Stickan
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Livsfarligt! Möjligen kan kudden ha en dämpande effekt när du slår i backen.:p

Stickan
Hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.