Hej!

Skulle behöva skarva dräneringsrör samt dagvatten. Någon som har tips på vart jag hittar? Dåligt med tid och dumma arbetstider på jobbet så prövar här.

Dagvattenröret har ett yttermått på 131-134mm, insidan (sett från brunnen) är ca 5mm tjockt.

Dräneringsrörets utsida är 109mm ca och insidan 82mm.

Borde vara standardstorlekar, skickar med bilder så ser ni vad det är för rör. Huset är byggt 1957.


Gräver upp uppfarten och ska gjuta platta på sidorna samt bygga mur på. Vill byta ut befintliga rör till årets modell (Plast?) ända bak bakom murarna så jag slipper hålla på med muren och gräva upp en bit av uppfarten igen när det ska dräneras om i framtiden.


Tacksam för svar.
 
  • Gammaldags keramiska dräneringsrör ligger på en grusyta, en del trasiga, med bakgrund av tegel och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre dräneringsrör och dagvattenrör i en grävd grop med synlig jord och småsten som omger rörsystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre dränerings- och dagvattenrör skarvade under uppfart markyta, visar yttermått för ersättning med nyare modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Om du vill koppla på din nya dränering på ditt befintliga bruna rör, är det bara att sticka in det en bit och täta med vad du råkar ha hemma såsom plastpåsar, tejp, gamla gummistövlar....

Staffan
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag lyckades att få ett 160 mm plaströr utanpå ett brunt keramikrör.

Protte
 
Mitt rör är ungefär 131mm, ingen aning vad ditt var. Men att använda ett 160mm plaströr här är uteslutet, vill inte ha ett så stort glapp för rötter och annat. Har mailat leverantörerna och får se när de svarar.
 
Staffans2000
Det är fortfarande svårt att förstå vad du vill ha hjälp med.
Skall tegeldräneringsröret in i Höganäsröret (det bruna), eller är det tvärt om?
 
W Wilcan skrev:
Mitt rör är ungefär 131mm, ingen aning vad ditt var. Men att använda ett 160mm plaströr här är uteslutet, vill inte ha ett så stort glapp för rötter och annat. Har mailat leverantörerna och får se när de svarar.
Om du ändå ska upp med det igen och fortsätta med nytt så spelar det ju ingen roll om det glappar ?
 
Jag ska skarva både dräneringsröret samt dagvattenröret. Så i slutet av dagen så ska det ligga nya plaströr både i dräneringsröret samt dagvattenröret. Förstår ni hur jag tänker nu?

Dräneringsrören har jag redan tagit bort tillräckligt av så de nu befinner sig bakom där muren ska stå, ska bara kapa dagvattenröret där med. Sedan förlänger jag båda enda bort till brunnen med plaströren. Dräneringsrören med plast-dräneringsrör och dagvattenröret med plast-dagvattenrör, så när jag ska dränera om om något/några år så behöver jag inte ta upp uppfarten,bärlager osv igen.
 
Kanske en frenco gummi koppling löser problemet?
 
Claes Sörmland
Biltemas varianter i passande dimensioner:

Gummikoppling för rör med metallklämmor, artikelnummer 88-284, lagerstatus visas. Gummiadapter med klämmor för avloppsrör, märkt med dimensioner och artikelnummer, tillgänglig i biltemas butiker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Biltemas varianter i passande dimensioner:

[bild] [bild]

Tom varit inne på biltemas hemsida och kollat dessa artiklar.. Vetifan vad jag missat, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.