Du behöver egentligen bara motivera varför du behöver så stort garage. Dom nämner att garage kan placeras inom 4,5m men du behöver ett dubbelgarage. Dom nämner ju ingenting om storleken
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du behöver egentligen bara motivera varför du behöver så stort garage. Dom nämner att garage kan placeras inom 4,5m men du behöver ett dubbelgarage. Dom nämner ju ingenting om storleken
Så den texten jag klippte in från kommunen var när jag skickade in bygglovsansökan men inte skrev specifikt varför jag skulle komma närmare grannens tomt. I min enfald trodde jag att det skulle skickas ut en grannhöran oavsett och att det då skulle gå igenom.

Efter det har jag kompletterat med särskilda skäl, jag behöver bygga över vatten- och avloppsrör som vi delar med grannen med servitut om jag flyttar byggnaden, jag kommer behöva köra ut närmre korsningen om jag flyttar tillbyggnaden, den delen av tomten går inte att nyttja pga kraftig bergssluttning, grannarna ser knappt byggnaden överhuvudtaget och kan inte göra någon byggnation där pga smal tomt och servitutsväg, jag kommer förstöra utseendet på huset och måste bygga för fönster i suterrängvåning och ta bort balkong om jag flyttar byggnaden.

Och i och med att garaget hamnar 1.1m längre ner än huvudbyggnad nivåskillnadsmässigt måste jag ha en trappa mellan huvud- och tillbyggnad som gör att garaget bara blir ett enkelgarage om jag förminskar det som de säger. Prickad mark gör att jag då inte kan ställa bilen framför trappan.

Men nu över telefon fick jag reda på att de slått ned dessa skäl. Jag tyckte att handläggaren visade viss förståelse när jag berättade om att de förvandlade mitt dubbelgarage till enkelgarage och att de kanske inte läst igenom mina särskilda skäl tillräckligt noga, men kunde inte agera på egen hand...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hänvisa till tillgänglighetsanpassning? Att det garage de föreslår inte är tillgänglighetsanpassat och därmed planstridigt?
 
J JockeHX skrev:
Om de tvingas göra en grannhöran så säger de själva att den är planenlig om grannen godkänner, så det låter ju bra. I sin skrivelse säger de att de kommer rekommendera avslag om det tas upp i nämnden med hänvisning till att jag borde förvandla mitt dubbelgarage till enkelgarage istället...

Fast frågan är om jag tolkar det rätt, min tillbyggnad är planenlig om "undantag medges". Det kanske ändå innebär att grannen kan ge ok till 2,13m från deras tomt istället för 4,5m men rekommendationen att avslå ändå står sig.
Nej, så tolkar inte jag det de skriver.

Om myndigheten beviljar bygglovet, så anses det vara planenligt, enligt den regeln. Men en föruitsättning för att överhuvudtaget få fatta ett beslut, är att de måste höra vad grannar har för synpunkter på planerna.

Ett grannehörande är inte ett godkännande eller avslag. Det är bara en del av det underlag som krävs för att kommunen skall få fatta ett beslut. Grannar har inte vetorätt, även om grannen säger nej, så kan lovet godkännas, eller tvärtom.
 
  • Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
Du bor inte Sollentuna mögligen? Låter nämligen exakt som våran ansökan, i vårat fall handlade det om att utbygge av en ballkong runt huset skulle göra att den hammmade 30cm för nära gränsen. Hade grannars påskrift osv men ville vi gå vidare så var vi tvungna att överklaga.
Det handlade om en ballkong i väster läge med sjöutsikt. Dom tyckte vi kunde ha den på den andra sidan av huset dvs, i norr och utan sjöutsikt eller göra den 1.40 bred, vi ville ha den 2.30.
Vi orkade inte bråka så lade ner hela projektet.
 
F Erica Wyse skrev:
Du bor inte Sollentuna mögligen? Låter nämligen exakt som våran ansökan, i vårat fall handlade det om att utbygge av en ballkong runt huset skulle göra att den hammmade 30cm för nära gränsen. Hade grannars påskrift osv men ville vi gå vidare så var vi tvungna att överklaga.
Det handlade om en ballkong i väster läge med sjöutsikt. Dom tyckte vi kunde ha den på den andra sidan av huset dvs, i norr och utan sjöutsikt eller göra den 1.40 bred, vi ville ha den 2.30.
Vi orkade inte bråka så lade ner hela projektet.
Nej inte Sollentuna. Men det är intressant att det är andra kommuner som specifikt har åsikter om avstånd till grannens tomt trots deras uttryckliga godkännande. Varför gjorde ni inte en prövning av ärendet? Fick ni reda på vad det var för särskilda skäl som skulle krävas för att ni skulle få igenom ert bygglov?
 
Vi orkade inte bråks om det så vi struntade i det. Dom sa att vi var tvungna att bevisa att det fanns ”särskilda” anledningar till att vi ville ha den just det läger. Sjöutsikt, västlige och början av altanen redan fanns där skulle inte räcka behövde vara mer i stil med; access för rullstol, mycket buller på andra sidan osv.helt otroligt. Har aldrig sett svenska avundsjukan synas så tydligt som i det här fallet. ”Handläggaren tyckte att en 1.40 balkong var djup nog. Det är tydligen standard på lägenheter så finns ingen anlidning att den behöver vara större på en villa”
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Synd att ni inte drog det vidare så man kunde få svart på vitt hur sådana godtyckliga tolkningar tas upp i högre instanser.
 
Lite oväntad vändning idag, prickad mark ansågs mindre helig än avstånd till tomtgräns för tillbyggnad. Nu skissar vi på nytt förslag som tar prickad mark i anspråk istället. Har en misstanke om att det inte kommer bli bra, men vi får se vad vår arkitekt tar fram.

Är det någon som någonsin hört att prickad mark skulle vara ett bättre alternativ till att komma närmare en grannes tomt?
 
Mycket märkligt. Främsta anledningen till avstånd mellan hus är brandskydd
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det var underligt. Som jag tolkade första inlägget. Så är det detta att det blir planstridigt som de menar att det bara får vara med synnerliga skäl, som var problemet.

Att bygga på prickad mark är minst lika planstridigt som att bygga nära gränsen.
 
Låter som detta är en kommun som är kvar i de gamla godtyckliga "10 % avvikelse på prickmark är alltid ok"...

Rent juridiskt skulle jag säga att bygga på prickmark är mer tveksamt än närmare tomtgräns när det handlar om gamla byggnadsstadgan bestämmelser om tomtgräns.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Det hela kommer istället att lösa sig med att jag gör två anmälningar, ett bygglov och en attefallstillbyggnad. Jag får det precis som jag vill ha det, minus några centimeter i bredd. Allt byggs på en och samma gång så det blir ingen skillnad förutom det extra arbetet med en ritning till och en attefallsanmälan som min granne måste skriva på.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte exakt hur detta med "grannhöran" fungerar. Men då jag byggde till en farstu där det blev 4 meter istället för 4,5 m till grannen så frågade jag ALLA grannar runt mig. Det blev 7 st. Inte bara den grannen som var direkt berörd utan alla tomter som gränsade mot min. Även på andra sidan bilvägen. Eftersom man bygger utanför detaljplan (4,5 m gränsen) så tror jag alla grannar, direkt eller indirekt ska få möjlighet att yttra sig. Så ett försök kan ju vara att cleara av med alla dina grannar och inte bara den på andra sidan garaget. Då torde ingen grannhöran från kommunen behöva göras. Dessutom kan det vara kul för grannarna att få se dina planer så alla är med på noterna. Om inte annat så blir de väl berörda av att det hamras och sågas under några veckor/månader/år.. :)

Hur som helst så kan det ju vara mer så att problemet tyvärr ligger hos kommunhuset... Då får man ringa och vara jobbig för dem så brukar det lösa sig till slut.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det hela kommer istället att lösa sig med att jag gör två anmälningar, ett bygglov och en attefallstillbyggnad. Jag får det precis som jag vill ha det, minus några centimeter i bredd. Allt byggs på en och samma gång så det blir ingen skillnad förutom det extra arbetet med en ritning till och en attefallsanmälan som min granne måste skriva på.
Fast du får inte bygga en del med vanligt bygglov och samtidigt bygga 15kvm attefall på samma byggnad. Isåfall måste du först bygga klart det vanliga bygglovet och få slutbesked på det, först där efter kan du ansöka om attefall på den redan färdiga byggnaden
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.