Ska renovera tvättstugan och ett gästrum i källaren där det finns duschar. Hittade massor med fina klinkers och kakel. När jag letar i hyllorna kan jag inte hitta några plattor som är märkta med våtrumsplattor.
Verkar som alla plattor består av porslin på den synliga sidan och själva plattan är tillverkad av porösbränd lera. Har vänt upp och ner på några plattor och bara konstaterat att plattorna suger åt sig vatten som en svamp. Vilket skulle innebära att jag kommer att ka massor med fukt mellan plattorna och väggen. dessutom kommer fästmassan att suga åt sig fukt. Funderar på om det skulle vara möjligt att minska mängden fukt bakom plattorna genom att mätta plattorna med någon form av lättflytande lack innan jag monterar upp plattorna. Idealet vore om man dessutom kunde bestryka skarvarna så att även fästmassan blir mättad och vattenavvisande.
Finns det någon typ av lack som jag kan använda eller finns det någon typ av plattor som inte suger upp fukt och passar perfekt i våtrum.
Killen i kakelbutiken var inne på att man bara ska använda duschen var åttonde månad om man vill att det ska bli helt torrt bakom plattorna. Alternativet är att ha duschkabin på altanen. Frisk luft på vintern men lite oskönt när det är minusgrader.
 
Vad är det här?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Har inga svar svar på det du söker, men du har rätt intressanta tankegångar. Vill man hålla badrummet torrt är det bästa att inte duscha alls, såklart.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Blir nog mer ett prydnadsbadrum eftersom jag tänker använda duschen i gästrummen i källaren som har hålrumssten i väggarna och betongplatta.
Frågan är om jag ska ha klinkers på golvet i källaren. Ska man lägga på tätningsmassa på golv och väggarna. Tänkte slopa våtrumsfolien. Var inne på att lägga in våtrumsmatta i källaren men har fått massor med olika råd om hur man renoverar badrum i källaren. Finns tydligen massor med experter som är 100 % säker på att dom har rätt och alla andra experter har rätt.
Använd inte våtrumsmatta i källaren eftersom plattan blir fuktig.
Det finns kross grus under plattan så ingen risk för fukt.
Fukten i plattan kommer att resultera i att mattan släpper och blir bubblig.
Använd tätningmassa så kaklet inte lossnar av fukten i väggen.
Använd inte tätningsmassan efterfukten måsta kunna vandra genom betongen.
Blir det fukt i plattan kommer du att få utfällningar som ser ut som bomulls tussar som inte är mögel utan kalkutfällningar.
 
Midsommartroll redan? Använd våtservetter och kissa i en potta ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Det finsn ju rätt väl skrivna instruktionrer om hur ett våtrum skall utföras. Både från ex. BKR (branschreglerna) och från de olika tillverkarna av tätskiktssystem.

Varför inte bara följa det?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Kunde inte motstå frestelsen att vände upp och ner på en kakelplatta med måtten 30 x 60 x 0,8 cm. La den på min spis som var en perfekt vågrät yta och hällde på vatten och kom fram till att kakelplattan kunde suga upp lite mer än 3,5 dl vatten utan att det blev något vatten liggandes på plattan.
Har lagt på två lager Hydrofix, limmat fast våtrumsmattan med ett lager förtunnad hydrofix våtrumsfolie och sedan ytterligare två lager hydrofix. Frågan är vad som händer med fukten på sikt med tanke på att det blir diverse avlagringar från människor när man duschar. Gissar att både bakterier och mögel kommer att storm trivas på baksidan av kaklet. Får nog avvakta med att sätta upp plattorna och renovera på något annat under tiden tills jag får ett svar som jag känner mig trygg med. Får kanske gå in till min färghandlare och kolla om dom kan lösa problemet. Här litar jag inte på säkra våtrum!
Köpte de vita kakelplattorna med måtten 30x60 cm hos Bauhouse.
 
Vad är problemet egentligen? Samma typ av kakel/klinker sitter ju i massor av badrum, badhus, storkök, etc, så det är knappast obeprövad teknik.
Är underlaget fuktkänsligt så sätter man ett tätskikt annars skiter man i det.

Jag tror du trollar med oss...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Jag litar inte på säkra våtrum och skulle inte bli förvånad om man kommer med nya regler när man upptäcker att det bildas mögel bakom våta kakelplattor. Har kollat genom olika skaderapporter och kommit fram till att det alltid funnits dåliga råd om hur man bygger säkra badrum. Skulle inte bli minsta förvånad om man om några år kommer fram till att kakel och klinkers ska vara helt vattenavvisande.
Kan inte intala mej att det är helt ofarligt att ha en massa vatten bakom klinker och kakelplattor. Så för min del kommer dessa plattor inte upp på väggen utan kommer att förpassas till återbruket och så får jag leta efter plattor som inte tar upp fukt och så ska jag skratta gott åt experter som satt upp kakel och klinkers som suger upp vatten som läskpapper och sitter med ett papper om säkert våtrum.
 
V
Jo men det tar nog några år innan reglerna ändras, kakel har ju inte funnits så länge..........
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
BirgitS
N nallepu skrev:
Frågan är vad som händer med fukten på sikt med tanke på att det blir diverse avlagringar från människor när man duschar. Gissar att både bakterier och mögel kommer att storm trivas på baksidan av kaklet.
Blir ju inga hudceller på baksidan av kaklet, de kan ju inte ta sig igenom kaklet eller fogen. Många som har rivet ner kakel i gamla badrum men aldrig hört/läst om att där skulle finnas något mögel som lever på hudceller, däremot kan det ju bli mögel när det är organiskt material bakom kaklet men då är ju inga hudceller inblandade.

N nallepu skrev:
själva plattan är tillverkad av porösbränd lera.
Ja, det är själva definitionen av kakel.

N nallepu skrev:
Jag litar inte på säkra våtrum och skulle inte bli förvånad om man kommer med nya regler när man upptäcker att det bildas mögel bakom våta kakelplattor. Har kollat genom olika skaderapporter och kommit fram till att det alltid funnits dåliga råd om hur man bygger säkra badrum. Skulle inte bli minsta förvånad om man om några år kommer fram till att kakel och klinkers ska vara helt vattenavvisande.
Kan inte intala mej att det är helt ofarligt att ha en massa vatten bakom klinker och kakelplattor. Så för min del kommer dessa plattor inte upp på väggen utan kommer att förpassas till återbruket och så får jag leta efter plattor som inte tar upp fukt och så ska jag skratta gott åt experter som satt upp kakel och klinkers som suger upp vatten som läskpapper och sitter med ett papper om säkert våtrum.
Nu har man ju haft kakel på väggar i badrum under massor med år utan att få mögel bakom kaklet så inte särskilt sannolikt att man börjar förbjuda det av det skälet i alla fall.

Som sagt kakel och klinkers kan inte vara helt vattenavvisande utan bara mer eller mindre porösa. Så kallade frostsäkra klinkers tar upp betydligt mindre med vatten än andra klinkers och kakel.

Men visst kan man ha tätskikt utan att sätta kakel eller klinkers ovanpå det, det kallas för våtrumsmatta. Ingredienserna i den plasten har man ju fått ändra flera gånger under årens lopp eftersom den har innehållit vad som visat sig vara hälso- och miljöfarliga ämnen.
 
med tanke på nallepu´s andra tråd om saken så kan jag på sätt och vis förstå tankegångarna och det är ju hit de antagligen vill egentligen för att få stopp på problemen. Det kommer att sluta med att man stoppar in en ballong i badrummen som man blåser upp och säkerställer tätningen och "skaderisken" enligt försäkringsbolagen.
Det stora problemet och som man kanske inte tänker på är att det inte är produkterna i sig som orsakar alla dessa skador utan i mångt och mycket så är det fusk, fusk och åter fusk och det försöker man tygla med nya och tajtare regler och produkter i en aldrig sinande ström.
Tittar man på statistik och badrum rent generellt så är jag övertygad om att nästan nybyggda badrum står för den största biten i det hela. Orörda badrum från 50-60 talet kan knalla och gå hur länge som helst fast man har kakel direkt på spånplattor och möjligen bara tjära som skydd och rör kommer direkt ur väggen och ja det kan se lite tråkigt ut när man river men sällan nå jättestora skador. Varför är det så? Jo det är öppet och det kan torka och det är inte för tätt.........
Nu tror man istället att ju tätare man bygger det ju bättre blir det och det kanske det är men problemet kommer ju när det blir minsta lilla läckage på ett litet ställe som aldrig får chansen att torka ur och bara fortsätter att gro.
Då blir det ungefär som 70-80 tals mercedes. De kunde vara helt bortrostade och den påsprutade pvc massan under golvet var så tjockt lagd att den ledigt höll ihop hela bilen tills det var för sent.

Det är liksom inte tätheten i sig och vattentålighteten som gör allt säkert så där läser nog nallepu lite väl hårt på saken.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
Nåja, vattenskador har ju varit ett stort problem i BRF med lägenheter i betong från 60-talet, åtminstone sen 80-talet när vi gick från att bada stillsamt en gång i veckan till att duscha ståendes varje dag.
 
Man kan sätta glas på väggarna det suger inte upp fukt. Fogarna är lite svårare att få helt täta men silikonfog som man gör om med några års mellanrum kan säkert hålla tätt.
 
Glaserat kakel borde vara lika tätt som glas. 'Problemet' är fogarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.