Vi har en trappa i furu i vårt hus från 1927. Vi ska slipa golven och trappan, men helst av allt vill jag ha en målad trappa. Vi har haft hantverkare som tittat på diverse saker i vårt hus, men de säger att en målad trappa alltid spricker längst in på trappstegen, stämmer detta? Ska vi låta bli och måla?

Tacksam för alla tips.
 
Alltid spricker? Märklig kommentar...visst att trä rör sig beroende på årstid bland annat men visst kan ni måla trappen.
- Tvätta av trappen
- Mattslipa om nödvändigt
- Lägg en panelgrund i botten
- Måla färdigt med lack eller golvfärg
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Juliecorn Juliecorn skrev:
de säger att en målad trappa alltid spricker längst in på trappstegen, stämmer detta? Ska vi låta bli och måla?
Nej, absolut inte!
Ni skall måla så att sättsteg och plansteg inte blir "en enhet" utan kan röra sig lite oberoende av varandra.
Alltså så att färgskiktet inte bildar en enda plastfilm, som försöker sammanbinda hela konstruktionen.
Kanske är enklare med olje/alkydfärg än med plastfärg.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Alkydfärg ska man inte använda då den är väldigt spröd och spricker lättare än en akrylat / latex färg.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Alltid spricker? Märklig kommentar...visst att trä rör sig beroende på årstid bland annat men visst kan ni måla trappen.
- Tvätta av trappen
- Mattslipa om nödvändigt
- Lägg en panelgrund i botten
- Måla färdigt med lack eller golvfärg
tack för tipsen! Så man ska inte använda linoljefärg eller dylikt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, absolut inte!
Ni skall måla så att sättsteg och plansteg inte blir "en enhet" utan kan röra sig lite oberoende av varandra.
Alltså så att färgskiktet inte bildar en enda plastfilm, som försöker sammanbinda hela konstruktionen.
Kanske är enklare med olje/alkydfärg än med plastfärg.
Tack! Ska skriva att det ska måla dem på det sättet du beskrev. Lite konfunderad över vilken typ av färg som gör detta bäst, men det borde de kunna på måleributikerna hoppas jag...:)
 
Personligentycker jag att det är tråkigt att förstöra fina originaltrappoor. Vad sägs om att slipa och lacka?
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Om man föredrar en trappa som ser ut att vara gjord av plast är latex/akrylatfärg det självklara valet.
Lika självklart är linoljefärg om man föredrar en vacker yta som passar i ett äldre hus.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
L Latitud79 skrev:
Personligentycker jag att det är tråkigt att förstöra fina originaltrappoor. Vad sägs om att slipa och lacka?
Aha, nej jag hade tänk mig något sådant här. Övriga golv är furutiljor, vitpigmenterade.
 
  • Kollage av olika trätrappor, många vitpigmenterade, i hemmiljöer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Om du målar allt omkringliggande som spaljé, vägg etc vitt och därefter lackar själva trappstegen kan det bli riktigt snyggt.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Förstöra fina originaltrappor? Vill nog påstå att det är vanligare med målade trappor än trärena isåfall.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
L Latitud79 skrev:
Om du målar allt omkringliggande som spaljé, vägg etc vitt och därefter lackar själva trappstegen kan det bli riktigt snyggt.
Håller tummarna för det, men blev rädd när en av målarna sa att det alltid spricker. Vi har vit pärlspont/panel i hela trappen samt i övre hallen så resultatet med en kulör på trappan borde ändå lira med vårt målade trähus tänker jag :)
 
Alltid spricker är ju en sanning med modifikation. En trappa rör sig som sagt och i skarvar mellan de olika komponenterna så får man nog räkna med att det rör sig och även spricker men bor man i ett gammalt hus så får man nog stå ut med det. Målar man tunt med linoljefärg så tror jag nog att det klarar sig ganska bra ändå. Det blir ju värre om du kladdar på med nån modern färg som det blir tjockare lager av. Det ska dock poängteras att det kan vara väldigt lång torktid på äldre typer av färg och då det är en trapp kan det ju ge praktiska bekymmer så man lär ju överväga saker och ting såklart.
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.