Hej på er!

Ytterligare en bärande vägg fråga.
Baserat på ritningarna här nedan är den inringade väggen bärande?
Har lite planer att ta bort väggen mellan vardagsrum och sovrum 2 samtt inreda råvinden som är höger om murstocken (över vardagsrum och somrum 1).
Vinden vänster om murstocken (över kök, hall sovrum 2) är redan inredd.
Fackverket vilar på 50mm breda plankor (Höjden vet jag inte, welliten döljer)

Arkitektritning av ett hus med markerad vägg, indikation på bärande strukturer och inredd vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritningar av ett hus med markerad potentiellt bärande vägg mellan två rum.

Ritning av hussektion med en inringad potentiellt bärande vägg mellan två rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Den markerade väggen borde inte vara bärande. Helt säker kan man dock inte vara utan att ha granskat takstolsdimensioner och övrig måttsättning.
 
den markerade väggen är bärande för belastning på hanbjälken, horisontala bjälken i takstolen. dvs om den belastas av nyttolast etc. Den har ingen funktion för att bära taket.
Då vinden är inredd och skall byggas ut bör du avväxla den.
 
En fackverkstakstol är om den är rätt dimensionerad med hänsyn till spännvidd och snölast mm normalt självbärande. Ur hållfasthetssynpunkt kan man betrakta fackverket som en stor balk, där alla delarna samverkar. Börjar du belasta underramen med större nyttolast ändras förutsättningarna. Det är inte säkert att dess dimensioner ens räcker med det stöd som en mittvägg erbjuder.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för alla bra svar!

Dock kommer det upp en liten obehaglig följdfråga.
Hur mår mellanväggen under den inredda vindsdelen då?
Vi använder den som förråd nämligen.

På bild 1 nedan ser ni där råvinden är inredd.
Hur man har gjort med fackverket vet jag inte,
jag kan bara dra en slutsat att det har gjorts som på bild 2 och 3:
Man har kapat fackverk A och B, sedan lagt till en hanbalk (röd linje på bild 2 och inringad på bild 3)
Bild 3 är väggen mellan råvind och inred vindsdel.
Bild 4 visar också extra fackverk som inte finns med i orinalritningar. (blåa linjer)

Husritning med bottenvåning, rött kryss markerar inredd vind använd som förråd, röd linje visar hanbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektionsskiss av takstol med kapade fackverk A och B, samt tillagd hanbalk markerad med röd och blå linje.

Vind med synligt fackverk, isolering och en inringad hanbalk i röd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen vindsdel med synligt takstolsfackverk, huggit virke och isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
troligen inget att vara orolig för dock om det bildas mycket snö på taket bör du nog skott lite oftare än normalt då det är just snölast som taket främst är dimensionerat för utöver egenvikt.
isoleringen som är inklämd mellan den nya hanbjälken bör du kontrollera mot fukt då det ser ut som en riskkonstruktion. känn mellan isoleringen och råspontet uner vintertid. eller se om det är svart idag.
 
Att man kapat A och B är potentiellt allvarligt. Hur allvarligt det är beror på dimensionerna på över- och underram. I SVT:s serie "Husdrömmar" tidigare i år fanns ett exempel där en tidigare ägare gjort något liknande, fast hela vägen. Det slutade med att man fick riva hela huset. Så illa behöver det inte vara i ditt fall, men det bästa är nog att återställa det hela. Fackverkstakstolar går inte att bygga om utan stora svårigheter och endast under ledning av personer med tillräcklig kompetens.
 
justusandersson,
Kan du vara så snäll att specifiera lite mer hur de hade kapat A och B diagonalerna ?
Jag själv var kanske lite otydlig. A och B är kapade på båda sidor, i den inredda delen av vinden. Resten av husets takstolar är intakta.
 
hur länge har huset haft taket så? 5, 10 eller mer År? Finns tecken på sättningar?
 
Huset har (gissningsvis) varit såhär sedan mitten av 70-talet.
Jag har bara ägt huset i 9 månader.
Jag, besiktningsgubben kunde inte så några sättningar.
Det ända är väl att jag har haft en takläggare här (funderar på att bygga en takkupa) han sa att läkten är lite riktade här och var efter att taket har sjunkit lite. Taket är 24 år gammalt.
 
Väggen i källaren är en så kallad hjärtvägg, den är ”bärande”.
Det är inte säkert att mellanbjälklaget vilar på väggen normalt utan det är en säkerhetsdetalj om bjälklaget börjar sacka så stoppar hjärtväggen bjälklaget att svikta mer än någon cm.


Vårt mellanbjälklag är ca en cm över hjärtväggen. Vid byggandet så byggdes först ytterväggarna upp och nästan hela höjden av hjärtväggen (förutom sista stenraden), sedan lades mellanbjälklagsreglarna, därefter spikades sponttaket på undersidan av hela mellanbjälklaget, sedan lades sista stenraden på hjärtväggen. Hjärtväggen och ytterväggarna i källaren är byggda med polsten, resterande källarväggar är byggda med lättbetong (lågstrålande blåbetong)
Våra innerväggar på markplan är inte någon som är bärande, vi har samma typ av takstolskonstruktiom (sista bilden i första inlägget).
 
En fackverkstakstol fungerar som en stor balk. Jämför t.ex. med gamla järnvägsbroar i stål. Genom fackverkstekniken kan man åstadkomma relativt stora spännvidder med ganska klena dimensioner på de ingående delarna. En fackverkstakstol är konstruerad för att bara ta upp taklaster. I en ramverkstakstol tar högbenen upp taklasterna. Golvbjälkarna tillhör egentligen inte takstolen utan deras primära uppgift är att bära upp nyttolasten på vindsvåningen, oftast med ett tätare c/c avstånd än takstolarna. I en ramverkstakstol finns dessutom en hanbjälke som förhindrar att taklasterna trycker ut väggarna. Dimensionerna på högben och golvbjälkar är betydligt större än motsvarande delar i en fackverkstakstol.

I ditt fall har man uppenbarligen försökt bygga om takstolarna till ramverkstakstolar. Att det inte har rasat beror nog främst på att du har en mellanvägg på mitten. Vill man byta takstolstyp, måste man bygga nya takstolar med rätt dimensioner mellan de gamla. Man bör inte göra som dina företrädare. Huset riskerar att bli osäljbart i nuvarande tillstånd.
 
Tack för det uttömmande svaret!

Att huset blir osäljbart har jag lite svårt att tro, då hela gatan är samma villor i princip,
samtliga villor har antingen inredd vind, takkupa eller båda i kombination.
Har dock inte frågat hela grannskapet hur de har löst det på sitt hus.
Men närmsta grannarna har ingen bärande vägg i mitten.
Detta skiver jag inte för att säga emot, bara för information.
 
Osäljbart är att ta i. Det går att fixa allt.
 
Det behöver inte vara så illa som det låter. Takstolarna är kanske överdimensionerade från början. Vill du kunna använda vinden för förvaring så går det bra att lägga in nya golvbjälkar mellan takstolarna och lägga lite kraftigare golvbrädor ovanpå dem så att takstolarnas underramar inte blir belastade. Sedan kan du återställa snedsträvorna, vilket inte är särskilt komplicerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.