Vi renoverar en del av tvättstugan. Efter att ha tagit bort plastmattan är det diverse rester kvar. Jag har försökt ta bort dessa med betongslip men den rår varken på limmet eller betongen. Yes, kör jag den på ren betong händer nästan inget. Jag har testat maskinen på annan betong ute och där tuggar den på fint.

Bilderna visar vad som ska fixas samt resultatet efter relativt ihärdigt slipande.
 
  • En tvättstuga under renovering med betonggolv med limrester och väggar med avskalad tapet, samt en dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett golv i en tvättstuga med betongyta och rester av gammalt lim och plastmatta, delvis slipat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BigR
Vad har du för utrustning? När jag hyrde handhållen betongslip fick jag med speciellt skär för områden med mer lim.
 
BigR BigR skrev:
Vad har du för utrustning? När jag hyrde handhållen betongslip fick jag med speciellt skär för områden med mer lim.
Hilti betongslip. Diamantskär. Jag tycker dock att den är rätt tandlös även på ytor utan så mycket lim. Funderar om det är ngn slags super-krigs-betong. Om det finns någon betong som är extra hård.
 
Vad heter skivan som sitter på du måste lossa den för att se det.
Eller ta ett kort på den
 
Redigerat:
Det är inte exakt denna men väldigt lik.
 
  • Svart slipkopp för betong med diamantsegment och centrala hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det är väldigt viktigt att man har rätt skiva du kan prova att köra med bara 1/3 av skivan på limmet så du har resten på ren betong arbeta i cirkulerande rörelse så det inte kladdar på skivan tar den dåligt på betongen kan du ta en blomspruta och fukta betongen lite mvh Andreas
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är väldigt viktigt att man har rätt skiva du kan prova att köra med bara 1/3 av skivan på limmet så du har resten på ren betong arbeta i cirkulerande rörelse så det inte kladdar på skivan tar den dåligt på betongen kan du ta en blomspruta och fukta betongen lite mvh Andreas
Åkte tillbaka till hyrfirman och fick en ny skiva. Den första var tydligen primärt för flytspackel och mjuka material. Testade kort den nya, som har väldigt små och få tänder. Funkade mycket bättre.

Nästa fråga: jag har bara grovdammsugare. Tror ni det funkar att blöta ner golvet och sedan våtdammsuga? Eller måste jag skaffa en stoftavavskiljare?
 
Nej kör du torrt vad har du för sug?
 
Valde Flex betongslip och diamatskiva för hårt material. Funkade utmärkt. Åtminstone i 5 minuter tills provisoriska ihoptejpningen av Flex och stoftavskiljaren sprack. Det är dock inte ett olösligt problem så nu kan jag tryggt rekommendera alla med limrester på betonggolv att använda betongslip. Allt annat i stil med skrapor, limtvätt, slippapper etc är bara att glömma.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.