F SaraSallie skrev:
Hempularen - Det är mäklaren som har bokat besiktningen genom deras rekommendation, Varudeklarerat, det ska vara en utökad besiktning. Jag har skrivit till honom nu och bett om tfn nr till besiktningsmannen. Får se om jag får tag på honom. Jag vill ju verkligen att det ska vara ett bra hus för oss, och håller tummarna för det. Men vill kininet göra några dumma misstag...
Ska du ha en opartisk besiktning så är det ju inte mäklaren som ska boka den utan du ska välja en egen besiktningsman.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
F SaraSallie skrev:
Johd01- Tryckt virke som i impregnerade syllar? Vet du om man använde det -73? Jag ska fråga besiktningsmannen om det. Har hört om folk som bytt syllar pga att dom luktade, och har läst mig till att det är ett relativt vanligt problem.
Jo fram till 79 får man räkna med att det kan vara. Men det finns olika medel också, cuprinol eller kreosotolja.
Sen är det ju bara ett problem om det har varit fuktigt någon gång, vissa hus med riskkonstruktioner får aldrig problem på grund av markförhållandets beskaffenhet.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ska du ha en opartisk besiktning så är det ju inte mäklaren som ska boka den utan du ska välja en egen besiktningsman.
Ja. Det här är något många missar.
Det är mycket bättre att boka en egen besiktningsman som man kan ge egna instruktioner.
Där man dessutom kunnat kolla lite mer vad företaget erbjuder samt historik med mera.

Min mamma är en sån som "känner mögellukt" överallt. Även om det så bara är blöta kläder eller rötmånad. Och "personer som inte har anledning att vilja illa" kan mycket väl njuta av att skvallra då det kan sticka i ögonen att nån köper huset de alltid gillat.

Men som sagt. Egen besiktningsman och ett samtal med denne innan besiktningen så man kan reda ut oron.
 
  • Gilla
fv18 och 1 till
  • Laddar…
Matzeball
Du kanske ska lukta i deras tvättmaskin när du kommer dit. Ibland kan det lukta mögel ur den och det sprider sig ju till alla kläder som tvättas där tills man har rensat ur maskinen.
 
  • Gilla
fv18 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för kommentarer och tips! Det har varit värdefullt. Vill återkoppla om hur det gick.

När vi kom till huset denna tredje gång, kände vi direkt en lukt när vi kom in. Vet inte om vi varit ”blinda” för det, naiva, eller om det bara inte kändes lika mkt sist. Redan då kände vi att, jo, ryktet stämmer... besiktningsmannen från Anticimex var faktiskt bra! Nu har jag lärt mig om det, men det blev bra. Han sa direkt: här luktar. Han gjorde en besiktning i över 3 timmar. Mkt vi visste som skulle åtgärdas med tiden, men allt var i så fint skick och ingen fukt, ja... allt utom grunden då... Han borrade provhål i golvet, och en kemisk luft blev starkare. Han uppmätte 21% i syllen. Det var bottenplatta med isolering ovanpå och uppreglat golv. Lukt från tryckimprednerade syllar, och den lukten tog över. Kunde inte alls fria från mögel. Vi pratade en delning han rekommenderade att bryta upp golv på hela nedanvåningen och sanera allt, och sen bygga upp igen. Har idag varit i kontakt med två firmor ang ungefärlig prisuppgift. Det landar på 300.000:- efter ROT, och enligt den andra firman 400-500.000:- och sen ROT på det. Då är inte kostnader med för ny inredning, golv, kök mm. Vissa saker hade vi redan tänkt att vi skulle göra, så som kök, nya golv, måla, riva nån vägg, putsa kakelugn mm mm, och om ca 2 år renovera badrum och tvättstuga. Visste att taket var gammalt men i fint skick, och räknade med byte om 5 år. Allt det tyckte vi att det var värt med tanke på läget! Men dessa ca 400.000:- extra blir för mkt, och all oro... och allt jobb som ska bokas, planeras mm. Den ena byggfirman rekommenderade oss att direkt hoppa av och leta nytt. Den andre att vi skulle begära den summan i avdrag på överenskommet pris, och att vi då kan få ett toppenhus med ny grund. Jag hoppas att vi tar rätt beslut genom att häva köpet.

Tack igen för kommentarer. Vi går nu på ny husjakt!

Mvh Sara.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
F SaraSallie skrev:
Tack alla för kommentarer och tips! Det har varit värdefullt. Vill återkoppla om hur det gick.

När vi kom till huset denna tredje gång, kände vi direkt en lukt när vi kom in. Vet inte om vi varit ”blinda” för det, naiva, eller om det bara inte kändes lika mkt sist. Redan då kände vi att, jo, ryktet stämmer... besiktningsmannen från Anticimex var faktiskt bra! Nu har jag lärt mig om det, men det blev bra. Han sa direkt: här luktar. Han gjorde en besiktning i över 3 timmar. Mkt vi visste som skulle åtgärdas med tiden, men allt var i så fint skick och ingen fukt, ja... allt utom grunden då... Han borrade provhål i golvet, och en kemisk luft blev starkare. Han uppmätte 21% i syllen. Det var bottenplatta med isolering ovanpå och uppreglat golv. Lukt från tryckimprednerade syllar, och den lukten tog över. Kunde inte alls fria från mögel. Vi pratade en delning han rekommenderade att bryta upp golv på hela nedanvåningen och sanera allt, och sen bygga upp igen. Har idag varit i kontakt med två firmor ang ungefärlig prisuppgift. Det landar på 300.000:- efter ROT, och enligt den andra firman 400-500.000:- och sen ROT på det. Då är inte kostnader med för ny inredning, golv, kök mm. Vissa saker hade vi redan tänkt att vi skulle göra, så som kök, nya golv, måla, riva nån vägg, putsa kakelugn mm mm, och om ca 2 år renovera badrum och tvättstuga. Visste att taket var gammalt men i fint skick, och räknade med byte om 5 år. Allt det tyckte vi att det var värt med tanke på läget! Men dessa ca 400.000:- extra blir för mkt, och all oro... och allt jobb som ska bokas, planeras mm. Den ena byggfirman rekommenderade oss att direkt hoppa av och leta nytt. Den andre att vi skulle begära den summan i avdrag på överenskommet pris, och att vi då kan få ett toppenhus med ny grund. Jag hoppas att vi tar rätt beslut genom att häva köpet.

Tack igen för kommentarer. Vi går nu på ny husjakt!

Mvh Sara.
Vad bra att ni undersökte ordentligt. Vi har bilat upp grunden (betongplatta utan uppreglat golv), inte pga direkta skador utan för att få en bra inomhusmiljö, tilläggsisolering o högre takhöjd i källaren. Det var ett riktigt bökigt och dyrt arbete och behöver man även åtgärda andra saker i ett 40-50 år gammalt hus tickar ju lätt kostnaderna iväg...var ligger villan?
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
F SaraSallie skrev:
Tack alla för kommentarer och tips! Det har varit värdefullt. Vill återkoppla om hur det gick.

När vi kom till huset denna tredje gång, kände vi direkt en lukt när vi kom in. Vet inte om vi varit ”blinda” för det, naiva, eller om det bara inte kändes lika mkt sist. Redan då kände vi att, jo, ryktet stämmer... besiktningsmannen från Anticimex var faktiskt bra! Nu har jag lärt mig om det, men det blev bra. Han sa direkt: här luktar. Han gjorde en besiktning i över 3 timmar. Mkt vi visste som skulle åtgärdas med tiden, men allt var i så fint skick och ingen fukt, ja... allt utom grunden då... Han borrade provhål i golvet, och en kemisk luft blev starkare. Han uppmätte 21% i syllen. Det var bottenplatta med isolering ovanpå och uppreglat golv. Lukt från tryckimprednerade syllar, och den lukten tog över. Kunde inte alls fria från mögel. Vi pratade en delning han rekommenderade att bryta upp golv på hela nedanvåningen och sanera allt, och sen bygga upp igen. Har idag varit i kontakt med två firmor ang ungefärlig prisuppgift. Det landar på 300.000:- efter ROT, och enligt den andra firman 400-500.000:- och sen ROT på det. Då är inte kostnader med för ny inredning, golv, kök mm. Vissa saker hade vi redan tänkt att vi skulle göra, så som kök, nya golv, måla, riva nån vägg, putsa kakelugn mm mm, och om ca 2 år renovera badrum och tvättstuga. Visste att taket var gammalt men i fint skick, och räknade med byte om 5 år. Allt det tyckte vi att det var värt med tanke på läget! Men dessa ca 400.000:- extra blir för mkt, och all oro... och allt jobb som ska bokas, planeras mm. Den ena byggfirman rekommenderade oss att direkt hoppa av och leta nytt. Den andre att vi skulle begära den summan i avdrag på överenskommet pris, och att vi då kan få ett toppenhus med ny grund. Jag hoppas att vi tar rätt beslut genom att häva köpet.

Tack igen för kommentarer. Vi går nu på ny husjakt!

Mvh Sara.
Tack för uppdatering. :)

Det är viktigt att man känner att man orkar ta på sig ett sånt projekt. Och jag tror absolut inte att det är rätt att göra som första hus.

Nu har ni lärt er en massa mer inför nästa hus ni tittar på!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.