I området vi bygger ligger vi liksom längst ner eftersom hela området är en sluttning. Grannen ovanför oss är således någon halvmeter högre än vi och så också hans tomt. När utsättarna var på vår tomt sa de att den lilla slänt som finns mellan våra tomter helt och håller ligger på vår tomt. Utsättningspinnarna sitter alltså alldeles ovanför slänten. Undrar om någon vet vem som ska stå för en sådan slänt, vi eller grannen?
 
Hur menar du?

Behöver slänten förstärkas/terraseras för att inte grannens hus skall driva iväg, redan med nuvarande lutning?

Eller funderar ni på att schakta bort det av den som finns på er tomt, så att det kommer att behövas en stödmur mot grannen?
 
hempularen skrev:
Hur menar du?

Behöver slänten förstärkas/terraseras för att inte grannens hus skall driva iväg, redan med nuvarande lutning?

Eller funderar ni på att schakta bort det av den som finns på er tomt, så att det kommer att behövas en stödmur mot grannen?
Nej, vi behöver inte förstärka eller terrasera. Som jag skrev så kanske det handlar om en höjdskillnad på ca en halv meter. För mig känns det som om slänten borde sluta där min tomt börjar. Som det är nu så börjar slänten där min tomt börjar. Jag har alltså grannens slänt. Det handlar om kanske en meter hit eller dit, slänten är inte större än så. Jag har inga planer på att börja bråka med grannen om detta, mer att jag tänkte upplysa honom om vad som är rätt för att undvika tjafs eller strul om detta i framtiden.
 
Det här har avhandlats ganska nyligen här på forumet så prova och sök och se om du kan hitta den tråden.

Annars kommer väl inmobil snart med det svaret.

Enligt den tråden så beror ägarskapet till slänten mycket på vem det är som avviker från ordinarie markhöjd. I ditt fall skulle jag dock tro att det är din slänt eftersom den ligger på din tomt
 
Intressant! Grannen ligger i nivå med sin väg, jag ligger i nivå med min väg... Så svaret är alltså att båda ligger i marknivå!
Jag ser det inte som självklart att det skulle vara min slänt, om min tomt anlagts före hans (hans hus restes slutet på förra året) så hade han ju inte kunnat komma och stjälpa en massa jord som bildade en slänt på min tomt... Eller??
 
jamen om slänten redan låg på plats när du köpte tomten, så är den ju din. Om du då ex. shaktar bort den till tomtgräns, så att du får plant, så har du förändrat höjdförhållandet. Och då är det ditt problem att antingen bygga en stödmur så att inte granntomten rasar, eller övertyga grannen om att det är han som skall ha en slänt. Om man tolkar tidigare trådar dvs.
 
Hej!
Mitt problem är att våran väg utanför huset har höjts och dom har lagt hela slänten på våran tomt. Inte så mycket kaske, men slänten går in ca 1.5 meter på våran tomt. Har pratat med kommunen och påpekat det, men får till svar att dom inte tänker bygga någon stödmur på grund av kostnaden. Kan tillägga att det är kommunala tomter samt en kommunal väg. Vad gör man? speciellt när vi ligger i en backe vilket medför att när det regnar så rinner hela vändplanens vatten in över våran tomt. Samt att de som utför snöplogning verkar tycka att det är helt ok att ploga in snön över våran tomt.
 
Kommer du ihåg Lars Molins Midvinterduellen (även kallad Mjölkpallen)..?

Man gör som när grannbonden sladdade ut och breddade vägen ut över vår åker när jag var liten - ett lagom stort och lagom dolt stenblock - på egen mark förstås, inte lagvidrigt på något vis :) Det blir dyrare att reparera snöplogar än att bygga en liten stödmur.

Å andra sidan kanske du borde prata/kräva av kommunen att de ersätter din förlorade tomtbit. En oberoende värderingsman? Å tredje sidan har ju kommunen på något underligt sätt ofta den juridiska rätten på sin sida.
 
Tjaa om kommunen har skottat dit slänten medan du ägde tomten, så borde det väl i princip vara OK att gräva bort slänten, och ev. kräva kommunen på ersättning för grävningen... Alternativt kräva att kommunen köper marken som slänten ligger på.

En arbetskamrat till mig blev av med 4 kvm när ett tomthörn blev runt istället för en hörna. Kommunen vägrade dra ned på den deklarerade tomtstorleken, de 4 metrarna gjorde skillnad mellan 2 olika tomrätsstaxor, och även poäng i fastighetstax.

Han byggde då ut staketet efter den deklarerade gränsen, högg upp asfalten och göt plint "mitt i korsningen". 4 dagar senare mätte kommmunen om tomten och satte ut det runda hörnet, så ytan minskade.
 
hempularen skrev:
jamen om slänten redan låg på plats när du köpte tomten, så är den ju din. Om du då ex. shaktar bort den till tomtgräns, så att du får plant, så har du förändrat höjdförhållandet. Och då är det ditt problem att antingen bygga en stödmur så att inte granntomten rasar, eller övertyga grannen om att det är han som skall ha en slänt. Om man tolkar tidigare trådar dvs.

Inte för att vara tjatig, men om alla mina tre grannar med angränsande tomter hade fyllt sina tomter före mig och snott en meter var av min tomt, hade det då varit typ synd om mig som köpte sist?

Så är det ju i det här fallet, grannen bakom har snott en meter av min tomt till, vad jag anser vara, hans slänt. Grannen bredvid hade snott 2 meter, men eftersom vår garageuppfart ska gå precis där så har våra markgubbar grävt ur det som de hade snott. Nu vill de veta hur vi vill göra på baksidan med slänten mot grannen. De påstår att det är hans slänt och att den borde ta slut där min tomt börjar, men jag vill veta säkert!

Borde kommunen veta sånt här?
 
Tjaa om dom har dumpat massor på tomten medan kommunen ägde den så är det väl en fråga om kommunen godkänt tippningen. Man får ju inte tippa hur som helst.
 
För att komplicera det hela ytterligare så ägdes tomten vid tillfället av Trivselhus som köpt upp hela kvarteret och vi köpte alltså av dem! ;D ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.