Hej på er!

Nyligen köpt en enplans tegelvilla med källare, byggt 52.
I källaren så fanns det en gillestuga med träpaneler, som förra ägaren slet ut.

För att förhindra att fukt skulle tränga sig in i träpanelerna som var uppreglade så kletades det på tjära på "ytterväggarna".

Jag vill slipa bort tjäran från väggarna enklast möjligt (och önskveärt, renast möjliga).
Vad har ni för tips? Hyra någon form av golvslip med dammsugare?
Jag provade med en kofot att skrapa bort lite i axelhöjd. Ganska mycket av putsen följde med. (Bild 2).

Källarvägg täckt med tjära och puts där skrapmärken syns, och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på en källarvägg där svart tjära delvis har skrapats bort, exponerande den underliggande ljusa putsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Man häpnar!
knacka ner putsen putsen under "kletet". Därefter ny puts om det är puts du vill ha alltså.
 
Redigerat:
Det är tyvärr inte "knackbart" överallt, kanske 35-40% av den totala ytan är. Resten sitter som bara den
 
Saneringsfräs funkar om det inte kletar för mycket. Kör den så sakta som det går för att minimera värmeutvecklingen.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
En dyr metod som funkar är att blästra med kolsyreis, då kan man dammsuga upp tjäran när den är kall.
http://www.svb-tyringe.com/blastring
Liknande företag finns över hela Sverige.

Annars hade jag provat med en lagom "tung" bilhammare (som du orkar hålla i några timmar), med ett brett och vasst blad 10-15 cm c:a 100kr / dygn (fredag em. till måndag morgon)
 
Stickan56
Det dammar nog minst att knacka/skrapa ned putsen.
Förslag på verktyg:
Barkjärn
Borrhammare med bilningsfunktion och en bred mejsel.
Saneringfsfräs och grovdammsugare.

Stickan
 
Jag investerade i dessa Bosch saker till att slipa mina källarväggar från färg, kan funka om tjäran är hård och torr.

Köpte allt från Amazon.de
https://www.amazon.de/gp/product/B0014GN5EM/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1


Bosch sliprondell i kopparfärg för att avlägsna färg från väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch slipverktygstillbehör för att ta bort färg från källarväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch professionell slipmaskin för att slipa källarväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.