BirgitS
Då verkar det ju vara enklast att göra så bara eftersom köket blir ju bra mycket enklare att få bra om det är en rak vägg.
 
Alternativ:

flytta väggen mellan kök ock kontor.
Sätt igen det lilla fönstret och flytta/byt det andra köksfönstret till en lämplig storlek
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Om du tittar tillbaka på min köksritning:


Vi har inga överskåp på ytterväggarna där vi har fönster ut.
Men underkant fönstren är ca 1100 mm över golv, så för att få något liknande kanske ni måste byta fönster.
Men att få in dagsljus i köket vid arbetsbänk och diskbänk är guld värt!

Våra enda överskåp är över "halvön" mellan kök och matplats.
Där har vi allt glas och porslin, och vitrinluckor åt båda håll, alltså åtkomligt både från kök och matplats.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Japp vi får fundera på om vi ska sätta igen fönstret. Samt byta det stora fönstret mot ett som är lägre och flytta upp det.. Just nu är det 80 från golv bara.

MEN. Om vi ska sätta igen fönstret.. hur får man det snyggt?? Vi har mexitegel-fasad.
Vi kommer få dock lite tegel över när vi gör dörröppningen vid altanen..
 
BirgitS
Det går att ha fönster som är lägre än arbetsbänkarna för mexitegel är nog inte så lätt att fylla ut med. Om fönstren öppnas utåt gör man bara en liten nisch nedåt, och om de öppnas inåt kan man ha en skiva som går att fälla upp eller en flyttbar arbetsbänk.
Om det ens behövs en bänk just framför fönstret.
 
Jag kan inte mycket om material i stenfasader, men just mexitegel, kalksandsten, är väl ganska standardiserat i färg och form.
Så det borde väl inte vara så svårt att hitta stenar med samma färg att fylla på med om man ändrar fönstrens form?
 
Eftersom ni är tveksamma att ändra fönster och vill ha öppet matrum och sovr etc. Så är det väl lättast att bara flytta kontorsväggen fram till första köksfönstret.

Är det bred fönsternisch på köksfönstren så kan man göra fönsteralkov om man vill höja köksbänken. Sedan behöver man ta in lite på köksbänken vid fönstren. Liknande som Birgit skrev. Sedan kan man göra köksbänk/köksö mot matsal där buffé etc. kan stå. Allt är givetvis lite beroende på planeringen av köket.

Angående vardagsrum ni har inte funderat att ansluta liten kamin till murstocken. Då behöver vinkeln på soffan ändras etc. Jag skulle nog ha bredare öppningar om jag hade velat ha mer öppet vid kök och vardagsrum.
 
Är ert nuvarande sovrum "heligt"? Annars kanske ni kan ta bort väggen till hallen och bygga nytt kök där. Kanske även ta bort mer av väggen mellan hall och vardagsrum. Längan med matrum, kök och kontor disponeras om till ert nya sovrum, ett barnsovrum och valfritt övrigt utrymme. (Kontor/walk in + egen toa-dusch/?)
 
BirgitS
L lazy rick skrev:
Japp vi får fundera på om vi ska sätta igen fönstret. Samt byta det stora fönstret mot ett som är lägre och flytta upp det.. Just nu är det 80 från golv bara.

MEN. Om vi ska sätta igen fönstret.. hur får man det snyggt?? Vi har mexitegel-fasad.
Vi kommer få dock lite tegel över när vi gör dörröppningen vid altanen..
Vad har hänt sen i höstas, @lazy rick ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.