Hej.

Altantaket är på plats. Hantverkaren har överlappat taket med 1x vågdal. På Byggmax beskrivning står minst 2x vågdalar överlapp (se bild 2). På produktbroschyren står det något annat, förstår ej vad de menar med "överlapp i längsled"? (se bild 1). Vad ska jag göra, bör jag be han göra om det?
 
  • Illustration av korrekt överlappning av vågformade takplattor med anvisning om minst en korrigering och 20 cm i längsled.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av monteringsinstruktioner för plasttak som betonar minst två vågdalars överlapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle lita mer på tillverkarens anvisningar.
'Överlapp i längsled' är när man måste skarva en skiva på längden, dvs mellan taknock och -fot.
 
useless useless skrev:
Jag skulle lita mer på tillverkarens anvisningar.
'Överlapp i längsled' är när man måste skarva en skiva på längden, dvs mellan taknock och -fot.
Hur kommer det sig att Byggmax skriver 2 vågdalar? Är det för att folk haft problem annars tro?

I längsled innebär alltså om jag förstått rätt, att om inte 1x skiva plasttak räcker från bärlinan på fasaden till bärlinan som hängrännan är monterad på, så ska det överlappa minst 20 cm på nästa?
 
Skriver tillverkaren en så är det ju det som gäller, vad Byggmax fått sina ideer från vet ju ingen.
 
M Cameltoe skrev:
Hur kommer det sig att Byggmax skriver 2 vågdalar? Är det för att folk haft problem annars tro?

I längsled innebär alltså om jag förstått rätt, att om inte 1x skiva plasttak räcker från bärlinan på fasaden till bärlinan som hängrännan är monterad på, så ska det överlappa minst 20 cm på nästa?
Jag skulle gissa på att det beror på att de får sälja mer då.. Å andra sidan borde det ju gå åt mindre skruv när man kan skruva två skivor i samma "dal"...
 
Jag skulle tro att de bytt leverantör men har kvar samma beskrivning.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
J
Det är ju betydligt fulare med flera vågdslars överlapp. Om jag tolkar bilden rätt förstår jag inte hur regnvatten kan skölja över vågtoppen. Du kommer ändå att få kondens från taket som kommer att droppa vid spikläkten dessutom.

Låt det vara (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.