Visst ska man fira nationaldagen med att söka panel!
Ser bra ut, alltid lika kul med uppdateringar.

//Mathias
 
Hänt något mer? Väntar ivrigt!
//Mathias
 
Nästan så att man skämms men det som hänt är bara grundning, målning och kapning av panel.
Även takfoten målad ikväll Nygrundad och målad träkonstruktion av takfot och väggpanel på ett byggprojekt, med synliga takbjälkar och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även sista nockplåten på plats idag så nu är taket helt komplett! Nygrundad och målad panel på framsidan av ett nästan klart skjul med skogen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På lördag blir det mer hoppas jag för då ska panelen på baksidan och även framtill upp ☺
Får invänta nästa uppdatering hehe, man är inte så effektiv på veckorna
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Blev sugen att bygga lite nyss så jag gick ut och spikade panel på framsidan.
Har valt att låta panelen gå ner jämns med fotbrädan så det blir en rak linje utan krusiduller. Tror det blir mest stilrent och jag utnyttjar höjden bäst så.

Brädorna sätts upp och sågas sen med cirkelsåg. Valde att inte ha en smyglist upptill och då blir det lätt att såga allt på slutet☺ Nyuppsatt träpanel på husets fasad ned till fotbrädan, stege till vänster och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsatt vertikal träpanel på en husvägg, panelen i linje med fotbrädan under takutsprånget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggnadsarbete av träbyggnad med ny panel på framsidan, trädgårdsverktyg och byggmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir lite spill men det är de enda hittills från all panel så det får man vara nöjd med!
Fortsättning under helgen!
 
  • Gilla
epw och 3 till
  • Laddar…
Nu är all målad panel uppsatt så nu ska jag grunda och stryka resterande. Men det börjar likna något nu☺ Nyuppsatt målad panel på framsidan av en byggnad med en stege och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathias12 och 2 till
  • Laddar…
Det är nu det roliga börjar , eller inte.

Bra jobbat, ser bra ut.

//Mathias
 
Tänkte att det mesta skulle bli färdigt till midsommar, iaf panelen. Så idag efter jobbet gjorde jag en insats och blev nyss klar! Nyinstallerad dubbelfasad panel på en byggarbetsplats med oavslutad takfot och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad dubbelfasspontad panel på förrådsbyggnad, med synlig takfot och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naturligtvis krånglade småbitarna mot takfoten och några sprack. Sen sprack det än mer när jag skulle byta dom.. Dubbelfasspontad panel sitter som berget!

Nästa steg blir att rensåga och klä in takfoten samt knutbrädor:D
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 4 till
  • Laddar…
Rensågade allt igår och spikade även upp småbitarna längst ut. Riktigt skön känsla när man ser att det blir rent!
Var lite trångt att såga på baksidan men efter ett par svordomar gick det bra☺ Renoverad byggnadsfasad med nytt träpanel, arbetsbord och såg, ren sågade träbitar uppspikade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd och delvis tom garageinteriör med synliga träreglar och verktyg, samt en bil som provparkeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd rymlig garagebyggnad med grå fasad och vita hörndetaljer, omgiven av stenläggning och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen rensågat och uppbyggt takutsprång på garage med gråa väggar, med en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen fick bilarna provparkera för första gången! Man ska aldrig säga att man byggt för stort men rätt stort blev det. Får upp alla dörrarna om man vill och gott om plats framtill. Nyligen byggd carport med två parkerade bilar och rymligt taköverhäng, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av rymligt garage med parkerade bilar och verktyg, renspikade träväggar och gott om arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon ska jag köpa virke att klä in takfoten, insektsnät samt knutbrädor.

Någon elkunning här så får ni gärna rekommendera en elcentral eller om jag ska byta mätarskåpet och gå en central i det.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Verkar alltid ha otur när det gäller grundmålad panel.. Beijer har ju slutat med den så då tänkte jag använda meĺlanstrukan istället till takfoten och även innertaket. Men den mellanstrukna är målad med akrylat och all färg man normalt målar takfot mm med är ju oljefärger. Och det går således inte måla på en akrylat. Verkar inte finnas någon genväg hehe.
Blev Byggmax tillslut då dom har grundmålat☺
 
  • Gilla
Nenza
  • Laddar…
Än mer otur när Byggmax mellanstrukna faktiskt var struken med alkydfärg! Dom ringde upp och så det när jag redan köpt grundad Men turligt nog köpte jag bara till takfot och knutar.
Positivt för då blir det nog den till innertaket om längderna passar
 
Nu färdigställde jag takfoten med 22x95 och en liten glipa emellan. Ser bra ut!
Spikade först men ändrade mig och tog trallskruv så det syns inte mkt. Insektsnät på plats först. Nyinstallerad takfot med liten glipa mellan brädorna och osynliga trallskruvar, med insektsnät monterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
En sida färdig! En färdigmonterad sidovägg av hus med horisontella träpaneler och takfot, med en glipa där en bräda behöver justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trävägg och takfot med generalskarv på en byggnad under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick bli generalskarv för jag inte orkar köpa mera virke hehe men men på takfoten får jag väl leva med det. Läre dock justera en bräda något då en glipa blev mindre bra..
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Här har det inte hänt så mycket mer, men jag är iaf helt färdig utvändigt nu! Ska dö k strykas 1 lager färg till men snickerier är färdigt☺.
Gjorde sista på takfoten idag och satte knutbrädor. Känns som ett avslut även om det är en hel del på insidan kvar med el och innertak. Men elen gör jag iofs inte själv så egentligen är det bara innertaket kvar samt att välja belysning.
Funderar på 6st 4w spottar mes stor spridning men samtidigt känns det onödigt att ha carporten belyst när man inte är där.

Vad tycker ni andra och hur har ni gjort?

2 bilder från idag bjuder jag iaf på; Nybyggd utvändigt färdig carport med takfot och knutbrädor, nära skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd grå carport med vita knutbrädor och takfot, omgiven av skog och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat
 
B
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.