BirgitS
Tänker att den misslyckade inloggningen, exakt på minuten för tömning av kontot, ändå indikerar ett försök till kapning eller virusattack som sen lyckas. Om det indikerar en "kapning" kan jag tydligen känna mig lugnare än vid en virusattack.
Tack för tips om antivirusprogram.
 
etompau
Jag behärskar inte olika datorbegrepp men använder Internet explorer, Outlook och Hotmail, om det kan vara till någon ledning.
 
H Henri skrev:
etompau
Jag behärskar inte olika datorbegrepp men använder Internet explorer, Outlook och Hotmail, om det kan vara till någon ledning.
OK. Kanske ska du se över din dator så att den är up to-date. Windows 10 med webbläsare Edge (om du vill använda MS läsare) är att rekommendera för bäst säkerhet.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
De kan ha fått ditt lösenord antingen genom någon programvara på din dator ("virus") men betydligt mer realistiskt genom att du använt samma lösenord (och e-post) på andra tjänster/affärer där deras kunddatabas komprometterats. Har hänt ganska ofta senaste åren (LinkedIn, Vodafone, NY Times etc. etc.)

Försäkra dig därför om att du byter lösenord på samtliga tjänster du använder, speciellt då de med samma e-post som inloggning.

Därefter kan det vara idé att aktivera tvåstegsverifiering på ditt Microsoft-konto. Jag använder inte själv Hotmail/Microsoft utan Gmail, men ser att även Microsoft verkar ha det. Detta omöjliggör i princip liknande kapningar på bekostnad av marginellt mer besvär för din del. https://support.microsoft.com/en-us/help/12408/microsoft-account-about-two-step-verification
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Jag gissar fortsatt att det är virus som har tagit sig in i datorn och skickar dessa mejl.
Det är betydligt mer arbete för en utomstående att hacka externa kunddatabaser och sedan utnyttja uppsnappade lösenord för att skicka epost.

Man ser dagligen hur inlägg görs på ex Facebook om gratis Iphone som skickas av ovetande personer, som då har fått in någon skum app

Nu har vi inte all fakta här, men från given information skulle jag ha sett över datorn, fixat uppdatering av OS och webbläsare.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag gissar fortsatt att det är virus som har tagit sig in i datorn och skickar dessa mejl.
Det är betydligt mer arbete för en utomstående att hacka externa kunddatabaser och sedan utnyttja uppsnappade lösenord för att skicka epost.

Man ser dagligen hur inlägg görs på ex Facebook om gratis Iphone som skickas av ovetande personer, som då har fått in någon skum app

Nu har vi inte all fakta här, men från given information skulle jag ha sett över datorn, fixat uppdatering av OS och webbläsare.
Man köper dessa databaser med färdiga avhashade lösenord/e-post, det sitter inte enskilda tonåringar i Enskede och letar upp Henris Hotmail-adress och sedan försöker "hacka" Netonnets kunddatabas för att komma åt hans möjliga lösenord. Det är också i praktiken omöjligt för en "skum app" att komma åt någons Hotmail-lösenord (via Hotmail-appen eller webbläsaren på telefonen) på en iPhone tack vare bl.a. fullständig sandboxing.

Konceptet "virus" på datorn är inte omöjligt, men givet hur det har beskrivits låter det orealistiskt. Det är inte en programvara som med automatik loggat in på Hotmails webbaserade användargränssnitt och raderat konversationerna för att sedan skicka ut phishing-epost till presumtiva vänner i hans adresslista/personer han tidigare skickat e-post till. Det är också mer komplicerat än man tror att med automatik (skadlig programvara är tänkt att spridas till hundratusentals datorer) ta reda på lösenord/login, bl.a keylogging är svårt att automatisera.

MEN allt är möjligt och det viktiga är ju att man utför de riskreducerande åtgärder som behövs - dvs. byt lösenord på alla andra affärer och tjänster man använder samt aktivera tvåstegsverifiering.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
En annan säkerhetslucka kan vara de här "säkerhetsfrågorna" man skall svara på ifall man glömt lösenord. Numera har jag för mig att det inte räcker, utan att det iallafall skall komma någon kod till en annan enhet osv.

Men en släkting råkade ut för det på hotmail för många år sedan. De skulle gifta sig, och typ 3 dagar före bröllopet gick det ut mail till alla om att bröllopet var inställt.

Visade sig att bruden hade säkerhetsfrågor i stil med "ditt första husdjur", och den informationen var tillgänglig för många i bekantskapskretsen.

Vi fick aldrig veta om den skyldige (brudparet redde ut vem som var skyldig) bara hade låtit ett skämt gå lite långt, eller om det var ett seriöst försök att stoppa bröllopet, typ ngn. hemlig beundrare bland barndomskompisarna. Det blev för övrigt skilsmässa efter 3 eller 4 år.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.