harry73
Ibland ringer microsoft för att hjälpa dig med dessa problem. De kan säkert hjälpa dig ;)
 
  • Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
Sist Microsoft ringde mig, så försökte jag få dem att intressera sig för ett problem jag hade med skype for business, hon lade på luren ganska direkt, dålig service tycker jag.:(
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
För några år sedan va det ett jämnt flöde av samtal från Microsofts support. Hade ett par långa samtal med dessa personer. Någon blev tvärilsk och önskade mig till ett varmare ställe, en annan frågade lite om min bakgrund/kunskap etc innan vi avslutade samtalet.
 
E etompau skrev:
För några år sedan va det ett jämnt flöde av samtal från Microsofts support. Hade ett par långa samtal med dessa personer. Någon blev tvärilsk och önskade mig till ett varmare ställe, en annan frågade lite om min bakgrund/kunskap etc innan vi avslutade samtalet.
Ja, kvaliteten har gått ner tycker jag. Förr så var det en välartikulerad herre som ringde, och talade ideomatisk korrekt och ledigt. Idag kan de knappt engelska. Tycker verkligen att Microsoft skulle kosta på sig lite bättre, det skulle höja trovärdigheten.

;)
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Ringer Microsoft upp vid kapningar av mejlkonton, sker det efter att man kontaktat deras support?
 
H Henri skrev:
Ringer Microsoft upp vid kapningar av mejlkonton, sker det efter att man kontaktat deras support?
Är du nu säker på att ditt konto är kapat?
Att MS skulle ringa upp är högst osannolikt. Om de nu skulle göra det så ska det inte råda någon som helst osäkerhet att dom tänker göra det och att det är Microsoft du pratar med.
Detta eftersom allt trixande och lurendrejeri som har förekommit i deras namn.

Var alltid på vakt om du får ett samtal från någon som påstår sig ringa från Microsoft eller från din bank etc.
 
H Henri skrev:
Ringer Microsoft upp vid kapningar av mejlkonton, sker det efter att man kontaktat deras support?
Nej. Vi skämtar om alla bedragare som ringer från (företrädesvis Indien) och hävdar att de är från Microsoft. Detta för att försöka lura dig att din dator är hackad och sälja på dig en (svindyr) prenumerationstjänst på anti-virus. (Om de inte har bytt sätt att klå dig på pengar idag.)

Stalltipset är att ingen kommer att ringa dig med ditt intresse för ögonen. Och för undantagen be att få motringa. Dvs be att få namn, position, avdelning osv. från den som ringer, och kontakta vederbörande tillbaka direkt genom organisationen (ring alltså inte direkt till det nummer som personen ger dig, utan gå via växeln. Och slå upp numret själv.)

Och om din bank ringer, så skall du inte ta fram din bankdosa, eller använda mobilt bank-id. Det finns inget som banken behöver den för, och de kan inte använda den för att du skall identifiera dig med den. Återigen, be om uppgifter och ring tillbaka. Det minskar dina risker avsevärt.
 
  • Gilla
Henri och 4 till
  • Laddar…
Det har alltså sänts falska mejl från min mejladress med uppmaning att betala pengar för att hjälpa mig ur en knipa i samband med en påstådd resa. Mejlen har sänts till mina mejlkontakter.
Kan detta ske både vid en kapning av kontot och av en virus i min dator? Ska man i så fall agera olika i de båda fallen?
Förstår ironin ovan beträffande "hjälp" av Microsoft.
 
R
Hur är stavningen och sammansättningen av orden på mailen som sänts , utlands eller svenskt
Lite skillnad . Du kan ju massmaila alla kontakter och säga något lämpligt om att du inte är knipa .och att dom inte ska agera om det kommer något
 
H Henri skrev:
Det har alltså sänts falska mejl från min mejladress med uppmaning att betala pengar för att hjälpa mig ur en knipa i samband med en påstådd resa. Mejlen har sänts till mina mejlkontakter.
Kan detta ske både vid en kapning av kontot och av en virus i min dator? Ska man i så fall agera olika i de båda fallen?
Förstår ironin ovan beträffande "hjälp" av Microsoft.
Ja, alltså. Det behöver ju inte ens ha sänts från din dator. Det är extremt enkelt att förfalska en avsändarmailadress.

Men nu hade du ju sett påverkan på ditt konto också, eller hur? Så då är ett intrång betydligt mera sannolikt.

För att svara på din fråga; ja. Det kan ske på båda sätten. Dvs både virus och "kapning" kan skicka mail. Förut så kunde virus tom skicka mail utan att gå via ditt mailkonto, men det har blivit svårare (och ditt konto är ju påverkat).

Om man skall agera olika; tja, om du misstänker att ditt lösenord läckt ut, så kan du ju begränsa hanteringen till bara ditt mailkonto. Men om du har virus på datorn så blir det svårare. Anti-virusprogramvara blir allt sämre, så att bara köra sådana ger inte längre ett fullgott skydd. Särskilt inte om man måste köra dem på samma dator som blivit infekterad. Om du kan köra på en annan dator (t ex ta ur hårddisken och ansluta den som extern enhet på en annan dator) så är det bättre. Och kör flera olika sorters anti-virus från flera tillverkare (som faktiskt får sitt data från olika ställen) förbättrar också.

Men det enda som ger någon som slags garanti är en total återställning från kända media, och återställa filer osv. från backup. (Och då inte återställa sådana filer som är kända virusvektorer).
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Formuleringen och stavningen i fuskmejlen är på perfekt svenska och därmed trovärdig.
Jag mejlar nu alla kontakter och förklarar situationen.
Undrar om det är lika allvarligt med en kapning som ett virusangrepp och om man bör agera olika i de båda fallen.
 
H Henri skrev:
Formuleringen och stavningen i fuskmejlen är på perfekt svenska och därmed trovärdig.
Jag mejlar nu alla kontakter och förklarar situationen.
Undrar om det är lika allvarligt med en kapning som ett virusangrepp och om man bör agera olika i de båda fallen.
Jag hade varit lite lugnare vid en "kapning" eftersom skadan då är mera begränsad och du har en säker plattform att rätta till det ifrån. Det är också svårare för kaparna att ligga kvar efter ett lösenordsbyte, något som är betydligt enklare på en dator, mha s.k. rootkits osv.

Men se som sagt upp med eventuella konton som har den emailadressen som återställning av lösenord. Skurkarna kan ha ställt om lösenord på andra tjänster, vilket kan få värre konsekvenser. Förut så trodde vi att email inte var en så kritisk tjänst, men iom återställning så blev den helt plötsligt en säkerhetskritisk tjänst.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vid tillfället, exakt på minuten, när alla tidigare mejl försvann från mitt mejlkonto kunde jag konstatera en misslyckad inloggning från en annan IP-adress med helt annan hemort. Kan det vara en ledtråd till om det är fråga om kapning eller virus?
 
Redigerat:
BirgitS
En misslyckad inloggning kan ju inte åstadkomma något i ditt mejlkonto.

Om du har Microsofts antivirusprogram (Defender) så installera ett annat med bra testresultat, kör några online-skanningar hos några andra antivirusföretag (t.ex. Esets) och installera Malwarebytes så har du fått en bra genomgång av datorn. Men installera inte flera antivirusprogram för det ger andra problem.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Hur läser/skickar du eposten? Är det från webben eller har du en specifik epost-klient?
Jag använder själv MS outlook (fd hotmail) men kör det via en epostklient (thunderbird).

Spekulerar lite nu, men kanske är det enklare för ett virus etc att angripa eposten via en webbläsare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.