X xLnT skrev:
Kul att du tycker det går bra.
Hur har du gjort vid fönster/dörrar? Kör du 90 grader eller har du valt att bryta hörnorna?
Får man se någon bild?

Mvh
Jag ska ta lite bilder ikväll.
Men det blir 90 graders smygar så jag kommer inte skära vinklar i dom.
Tycker det känns lite gammeldax och utländskt med vinklade smygar
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Lite bilder. Ursäkta röran.

Allt handsågat
Endast kväll och helg arbete
 
  • Byggarbetsplats på kvällen med påbörjade handtimmerade takstolar och byggmaterial med skyddsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med oisolerade väggar, byggmaterial och en arbetsbänk, skyddad med gula presenningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med lösa byggmaterial och handsågade betongblock i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats på kvällen med sågbord, byggmaterial och isoleringssäckar överallt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med handsågade träkonstruktioner och byggmaterial under kvällshimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion av ett hus med byggmaterial och stöttor, oordnat med skyddsplast och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats i skymningen med handsågade väggar under konstruktion, täckta av gula Ytong-isoleringsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats under uppbyggnad med oavslutade tegelstrukturer och skyddande presenningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Iljaz och 4 till
  • Laddar…
Hej,
Ser ju snyggt ut, vi började precis som du med hela block i ändarna, tills vi kom fram till att börja med delade block, så man inte behövde fylla i hålen man håller i.
Har du lagt ut masonit för att skydda betongen? Skydda från vad om jag får fråga?
Sen undrar jag varför du har lagt ut så mycket plast över blocken?
 
X xLnT skrev:
Hej,
Ser ju snyggt ut, vi började precis som du med hela block i ändarna, tills vi kom fram till att börja med delade block, så man inte behövde fylla i hålen man håller i.
Har du lagt ut masonit för att skydda betongen? Skydda från vad om jag får fråga?
Sen undrar jag varför du har lagt ut så mycket plast över blocken?
I alla hörn har jag försökt börja med att bara slipa bort sponten så det blir helt block utåt så det bara är handtaget man får spackla i sen.

Jag skyddar golvet för att jag har tänkte att ha synligt betong golv i stora delar av huset sen så jag skyddar för eventuella skador som kan ske om man tappar något verktyg i plattan.

Blocken suger ju vatten när det regnar så därför skyddar jag murkrönet med plast.
 
Får du inte delar över när du slutar vid fönster/dörröppningar som du kan ha i ändar i nya skikt?
Du spar ju en hel del arbete när du slippar slipa bort sponten och sen spacla igen hålen.
Du får såklart göra som du vill, men jag kan informera om att vi har låtit våra block stå fria sen April förra året, de tar inte skada av varken regn eller minusgrader.

Limmar du gavlarna på blocken också?

Lycka till framöver.
 
X xLnT skrev:
Får du inte delar över när du slutar vid fönster/dörröppningar som du kan ha i ändar i nya skikt?
Du spar ju en hel del arbete när du slippar slipa bort sponten och sen spacla igen hålen.
Du får såklart göra som du vill, men jag kan informera om att vi har låtit våra block stå fria sen April förra året, de tar inte skada av varken regn eller minusgrader.

Limmar du gavlarna på blocken också?

Lycka till framöver.
Dom bitarna som blir över när jag skär vid fönster och dörrar anvönder jag till avslutningsblock så det mesta kommer till nytta men i alla hörn har jag hela block för att få maximal förskjutning på skiften men jag förstår din tanke med att slippa spackla.

Så du menar att du låtit det regn på murkrönet i över ett år?
Jag har hört om extremt långa torktider innan man kan börja invöndigt om blocken blir mättade med fukt. Så det är torktiden jag vill minimera bara.

Jag limmar stötfogarna också med samma limtandskrapa.

Tack ska du ha.
På torsdag kommer resten av blocken direkt ifrån xella och även alla balkar och u block så det går framåt fast man får slita om kvällarna.
Kan lägga upp mer bilder sen
 
  • Gilla
Gustav_Beijerbygg och 1 till
  • Laddar…
Ja, vi skyddade inte något när vi byggde. Regnar det så regnar det ju på blocken oavsett, fukten sugs ju in i blocken.
Jag har inte gjort några tester, så jag vet inte om det blir längre torktid.
Rent spontant så stänger du ju inne fukten med plasten, jag tror våra block aldrig varit torrare än vad de är nu, på grund av väderleken.

Hur har du tänkt lösa infästningen av takstolarna, ska de ligga på syll som du fäster i betongramen?
 
X xLnT skrev:
Ja, vi skyddade inte något när vi byggde. Regnar det så regnar det ju på blocken oavsett, fukten sugs ju in i blocken.
Jag har inte gjort några tester, så jag vet inte om det blir längre torktid.
Rent spontant så stänger du ju inne fukten med plasten, jag tror våra block aldrig varit torrare än vad de är nu, på grund av väderleken.

Hur har du tänkt lösa infästningen av takstolarna, ska de ligga på syll som du fäster i betongramen?
Jag ska borra ner och gjuta fast gängstavar med 60cc till hammarbandet
 
T Toddep skrev:
Lite bilder. Ursäkta röran.

Allt handsågat
Endast kväll och helg arbete
Ser fint ut.

Jag har också planer på att bygga hus i lättklinkerblock med xella ytong block. Tanken var först att ta en byggsats från något husföretag och få det stomrest, men har fått upp ögonen för ytong block, då det verkar lätt att bygga själv och har alltid velat ha ett putsat stenhus. Så jag ställer lite frågor om det går bra.
Är det lättmurat? Hur stort hus bygger du? Ritat huset själv? Vad har du räknat med för budget för grund, stomme och tak?.

Sitter själv i ritar stadiet på planlösningen, har tänkt att bygga ett 1-plans hus på 160-170m2.

Tacksam för svar.
 
K Klumpen46 skrev:
Ser fint ut.

Jag har också planer på att bygga hus i lättklinkerblock med xella ytong block. Tanken var först att ta en byggsats från något husföretag och få det stomrest, men har fått upp ögonen för ytong block, då det verkar lätt att bygga själv och har alltid velat ha ett putsat stenhus. Så jag ställer lite frågor om det går bra.
Är det lättmurat? Hur stort hus bygger du? Ritat huset själv? Vad har du räknat med för budget för grund, stomme och tak?.

Sitter själv i ritar stadiet på planlösningen, har tänkt att bygga ett 1-plans hus på 160-170m2.

Tacksam för svar.
Klart du kan fråga :)
Jo det är lättmurat men jag byggde ändå upp profiler i alla hörn så man ändå har något att följa. Jag slipade av topparna på vartannat skift för det kan bygga något på vissa ställen när det är minimal fog.

Bygg ytan bli 263 kvm på ett plan. Vi har fått inspiration ifrån Eksjöhus Söderhill. Så detta blir väldigt likt fast med ändrade mått så det passar till tomten.

Själva ytongen kostade 150 tusen sen tillkommer puts och alla tillbehör till den.

Grund materialet cellplast kantelement armering kostade 80 tusen.
Betongen 65tusen.
I grunden ligger också vattenburen golv värme så det är vvs för minst 100 tusen i grunden om man räknar avlopp, vatten mm

Taket kostar lite mer än vanligt då jag valt glaserat tegel och valmade takstolar med kinavipp.
Ca 330 tusen för taket.
 
  • Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Klart du kan fråga :)
Jo det är lättmurat men jag byggde ändå upp profiler i alla hörn så man ändå har något att följa. Jag slipade av topparna på vartannat skift för det kan bygga något på vissa ställen när det är minimal fog.

Bygg ytan bli 263 kvm på ett plan. Vi har fått inspiration ifrån Eksjöhus Söderhill. Så detta blir väldigt likt fast med ändrade mått så det passar till tomten.

Själva ytongen kostade 150 tusen sen tillkommer puts och alla tillbehör till den.

Grund materialet cellplast kantelement armering kostade 80 tusen.
Betongen 65tusen.
I grunden ligger också vattenburen golv värme så det är vvs för minst 100 tusen i grunden om man räknar avlopp, vatten mm

Taket kostar lite mer än vanligt då jag valt glaserat tegel och valmade takstolar med kinavipp.
Ca 330 tusen för taket.
Okej, ett trevligt hus och tack för att du ville dela av dig av din budget, har själv räknat lite grovt och det verkar stämma någorlunda iaf.

Blir det lättbetongs innerväggar också?
Ska bli roligt att följa ditt projekt. Det dyker nog upp någon mer fråga sen när det närmar sig för oss och vi är klara med hur det ska se ut.

Väl mött!!:)
 
Japp alla innerväggar blir i lättbetong.
Blir
K Klumpen46 skrev:
Okej, ett trevligt hus och tack för att du ville dela av dig av din budget, har själv räknat lite grovt och det verkar stämma någorlunda iaf.

Blir det lättbetongs innerväggar också?
Ska bli roligt att följa ditt projekt. Det dyker nog upp någon mer fråga sen när det närmar sig för oss och vi är klara med hur det ska se ut.

Väl mött!!:)
Japp alla innerväggar blir också i lättbetong utom en där det blir två inbyggda sjutdörrar som jag får hitta någon lösnikg till men troligtvis pocketparm och stål reglar
 
I onsdags limmade jag dit sista blocket ifrån första leveransen så igår kom det ny leverans med resten av materialet så nu har jag balkar, ublock mm för att göra klart

Jag fick också leverans ifrån Danmark med takpannor.
Lite tidigt men denna modellen skulle utgå så dom kunde inte lagerhålla den längre.
Randers rt712 matt svart glaserad är den.
 
  • Byggarbetsplats med nya levererade byggmaterial som balkar och ublock, täckt i skyddsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny leverans av byggmaterial med balkar och ublock vid en byggarbetsplats, skyddade av DHL-presenningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med nya levererade Ytong-block och balkar för ett pågående projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med levererade byggblock och material, blivande hus vägg och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Nu när man kommit upp i balk höjden är det första gången jag saknar en bandsåg för här blir massa klyvningar för att komma i rätt nivå igen eftersom att dom bärande balkarna är 250mm höga och blocken 200mm.

Dock kommer jag att såga allt förhand men kan säga att det är lite ansträngande ;)
 
  • Byggarbetsplats med uppmurade väggar och balk som är markerad för sågning med en vattenpass och verktyg på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med vit blockmur på balkhöjd och synlig bjälklag i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt byggprojekt av en byggnad med väggar av vit blocksten och synliga balkhöjder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CWI och 7 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Nu när man kommit upp i balk höjden är det första gången jag saknar en bandsåg för här blir massa klyvningar för att komma i rätt nivå igen eftersom att dom bärande balkarna är 250mm höga och blocken 200mm.

Dock kommer jag att såga allt förhand men kan säga att det är lite ansträngande ;)
Hur går det med byggandet? Klar med murningen?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.