Hej,

Vi står inför ett eventuellt husköp, väntar bara på besiktning. Vi köper isf huset genom Svensk Fastighetsförmedling, och tjänsten Varudeklarerat. En utökad besiktning om jag har förstått det rätt som utförs av Anticimex. Någon som har erfarenhet av detta? Bra/dåligt? Tips inför besiktning?

Tacksam för svar!

Mvh Sara.
 
Gör en egen besiktning av en riktig besiktningsman.

Sök här på byggahus om besiktning och anticimex, folk överlag är inte nöjda.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
13th Marine - Tack för svar! När jag själv läste om det, så tyckte jag att det ”lät bra”, men kanske var naiv... Har också läst här inne att folk inte varit nöjda...

Fler kommentarer? Bra/dåliga?
 
En fråga till - står mkt negativt om Anticimex. Undrar egentligen varför dom blivit anlitade så många gånger för vanlig ockulär besiktning på flera andra husvisningar vi varit på tidigare, tänker om det inte är ”riktiga besiktningsmän”?
 
Ser din andra tråd här med oro för tänkbart mögelproblem. När det gäller besiktning finns det olika företag, och resultatet beror nog mycket på kompetensen hos den som genomför besiktningen. Du kan kolla här, finns ju flera trådar med kommentarer kring Anticimex besiktningar. Du ska också vara medveten om att om det är det vanliga förfarendrt genom Svensk Fast så är det primärt till för att skydda säljaren. I en standardbesiktning är det en hel del som inte ingår. Det kan vara elsystem, VA, altaner och uthus samt fördjupad besiktning av problemområden. Läs också besiktningen noga innan ni bestämmer er. Ofta finns det en skrivning typ "30 år ett nyckeltal" som allmänt säger att flera system väntas ha en hållbarhet på 30 år och om denna ålder uppnåtts så bör man räkna med utbyte. Det förekommer också beskrivningar som anger riskkonstruktion. Allt detta gör det svårt att i efterhand hävda dolda fel mot en säljare. Ni bör vara medvetna om detta. Samtidigt får man ju inse att gamla hus är just gamla och behöver omvårdnad, så ni bör antingen ha god byggkompetens själva eller en god kassa för att hantera problem, eller helst båda dessa faktorer. Då kommer ni säkert att få en fin tid i det hus ni väljer att köpa .
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
S
Vi gjorde nyligen en överlåtelsebesiktning innan försäljning med Anticimex. Den besiktningsman som kom var jättenoga och kröp in i sidovindarna, kröp runt på golven i huset, lyfte på grejer och hade sig. Stegen upp till nockvinden var nästan för kort, men den hindrade honom inte som tog sig upp i alla fall. Jag följde honom runt i huset och kikade vad han gjorde. Han sågade upp och mätte fukthalten i syll (11 %) och undersökte allt noga. I övrigt var han kunnig och trevlig.

Det var inga fel på huset, förutom rörgenomföring i golvet i nyrenoverade badrummet (dock långt ifrån duschen). Jag har svårt att tro att någon annan besiktningsman skulle hitta något annat.
 
  • Gilla
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det känns som de gör extra noga besiktning vid varudeklarerat eftersom de tar över ansvaret, jämfört med en vanlig besiktning.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Klimt - Tack, ska läsa mer om Anticimex här. Finns kanske fler trådar om Svens Fast och varudeklarerat. Mäklaren har informerat om att denna besiktning inte inkluderar el och VVS. Men precis som du skrev, så räknar vi med kostnader för att tex renovera badrum och brunnar (och vad nu mer som behövs)... Detta huset är ett långt mycket lägre pris än andra renoveringsobjekt i området, så vi har budgeterat för renovering. Men så svårt att veta HUR mkt det kommer kosta... tänker att vi ser vad besiktningen visar och får börja med det viktigaste... Är det vanligt att man tar in extra folk för att kontrollera el och VVS? Har aldrig hört någon göra det? Och det ingår ju heller inte i en ockulär besiktning. Hur hade du gjort? Min pappa är byggarbetare, kan det mesta inom bygg. Men vi får ta in folk som gör badrum/våtutrymme/el och VVS. Förhoppningsvis är det ett ”bra” hus utan mögel, och då får det bli ett långt projekt!

Stadsfiskaren - Tack för ditt svar! Det kändes ju som att du uppfattade dom som noggranna. Jag tror att vi börjar med denna besiktning. Och får gå vidare och vi hittar utsatt riskproblem/område.

Johd01 - det är även min uppfattning. Men skriver ju såklart här för att jag ändå är orolig och det är ett nytt område för mig. Vi har varit på många husvisningar, men aldrig kommit så här långt i ett beslut innan och varit så nära. Men min första känsla var så bra, och därför blev jag så förvånad över mögelmisstanken (eftersom du läst mitt tidigare inlägg).
 
Du kan säkert hitta mycket om Anticimex. De är kanske störst i branschen, och drt är klart att resultatet varierar. Med konceptet som Svensk Fast har så görs en besiktning , där det troligen ingår också en försäkring med stöd för säljaren vid problem. Det innebär förhoppningsvis att alla problem blir klarlagda, men om det uppstår en tvist så har säljaren kanske stöd av Anticimex, och de har resurser.

Besiktning av el och VVS? Det beror väl på, det viktiga är att man vet vad som gäller. Du kan ju googla el som dolt fel, och du hittar några exempel på dåliga elinstallationer som är svåra att se för en lekman och dyra att årgärda. Men det är inte dolt fel, en elexpert hade sett det på en gång. Det förekommer till exempel kontakter som förefaller vara jordade men inte är det. VVS? Det beror kanske på om drt är kommunal Va eller enskilt avlopp, det senare kan ha större problem. Men rätt nyligen var det en tråd här om ett krånglande avlopp, där köparen troligen får stå för problemet .

Tänk på att altaner och uthus normalt inte ingår. Altaner kan ju vara som uterum, delvis sammanbyggda med huset och om taket krånglar kan det påverka huset. En annan sak som ni kan göra är att besöka kommunens byggnadskontor och begära alla handlingar för fastigheten . Då ser ni de bygglov som finns med mera. Om det finns en detaljplan bör ni titta på den för att veta vad som gäller för eventuella utbyggnader, både för egen del och för grannar
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
A
Varudeklarerat är en friköpelse och försäkring för säljaren till köparens nackdel. I en dom i HD slogs det fast att man som köpare inte fullgör sin undersökningsplikt och att man bör anta att en besiktning betalad och beställd av säljaren inte är opartisk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Med risk för att raljera lite så är min åsikt att många inte verkar förstå vilken typ av tjänst man får för en besiktning som kostar under 10k? Samt att många verkar förvänta sig att en besiktningsman, oavsett vilket företag hen jobbar åt, ska kunna kliva in i ett hus och likt Saida kunna säga vilka fel som finns, och vilka fel som kommer uppstå i framtiden.

Ja ja, jag förstår att det naturligtvis finns olika nivåer på personerna från samma företag och alla kan naturligtvis inte vara klockrena. Min erfarenhet är dock att besiktningar från AC inte är nämnvärt mycket mindre informativa eller omfattande än överlåtelsebesiktningar från andra fristående besiktningsmän.

Det noteras vad som kan upplevas okulärt, samt informeras om förväntade tekniska livslängder samt om befintliga konstruktioner är sk riskkonstruktioner som erfarenhetsmässigt ofta drabbas av problem även om det inte konstateras några fel vid eventuella provpunkter.

Jag tycker det handlar mer om förväntningarna på själva tjänsten än tjänsten som sådan. Men det är såklart min erfarenhet och åsikt.
 
  • Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
F SaraSallie skrev:
Hej,

Vi står inför ett eventuellt husköp, väntar bara på besiktning. Vi köper isf huset genom Svensk Fastighetsförmedling, och tjänsten Varudeklarerat. En utökad besiktning om jag har förstått det rätt som utförs av Anticimex. Någon som har erfarenhet av detta? Bra/dåligt? Tips inför besiktning?

Tacksam för svar!

Mvh Sara.
Vi köpte ett hus med varudeklarerat. Vi visste att vi skulle renovera massor så vi bemödade oss inte med egen besiktning. Däremot dök det upp en undermålig dränering, läckage från takkupor o mögel på innertak när vi började riva o renovera. Alla dessa grejer rapporterades o godkändes som dolda fel efter besök av försäkringsbolaget på plats. Vi fick ut 250 tsek som kompensation. Det fina är att vi aldrig behövde kontakta säljaren. Jag upplevde processen som smidig.

Skulle jag inte riva / renovera så mkt utan flytta rakt in o göra mindre saker hade jag gjort egen besiktning utöver denna.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
S s07 skrev:
Vi köpte ett hus med varudeklarerat. Vi visste att vi skulle renovera massor så vi bemödade oss inte med egen besiktning. Däremot dök det upp en undermålig dränering, läckage från takkupor o mögel på innertak när vi började riva o renovera. Alla dessa grejer rapporterades o godkändes som dolda fel efter besök av försäkringsbolaget på plats. Vi fick ut 250 tsek som kompensation. Det fina är att vi aldrig behövde kontakta säljaren. Jag upplevde processen som smidig.

Skulle jag inte riva / renovera så mkt utan flytta rakt in o göra mindre saker hade jag gjort egen besiktning utöver denna.
Var det nyligen renoverat eller felaktigt utfört från start? Eller hur fick man det till dolda fel?
 
Min uppfattning är att om besiktningsmannen missar något, alltså inte friskriver något, så är det stor chans att du får det som dolt fel. Men det är tyvärr väldigt olika på hur mycket friskrivningar som görs. :(
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.