Mikael_L
Nej, men att det man ska bygga ska uppfylla tillgänglighetskraven, oavsett om det är kök, badrum, eller något annat.
Så PBL bestämmer faktiskt lite över köket också. Det finna en massa andra krav också i lagstiftningen, t.ex. hur mycket fönsteryta det måste minst vara, hur bra ventilation det ska vara.
En del krav (många egentligen) är aningens luddigt utformade, då tar man till standarder och annat, t.ex. SS 91 42 21
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, men att det man ska bygga ska uppfylla tillgänglighetskraven, oavsett om det är kök, badrum, eller något annat.
Så PBL bestämmer faktiskt lite över köket också. Det finna en massa andra krav också i lagstiftningen, t.ex. hur mycket fönsteryta det måste minst vara, hur bra ventilation det ska vara.
En del krav (många egentligen) är aningens luddigt utformade, då tar man till standarder och annat, t.ex. SS 91 42 21
Sant men skåpuppställningen vill jag påstå inte omfattas av PBL, Om någon vill bygga om ett kök krävs inget bygglov.
 
Nej, men BBR och diverse andra lagar och förordningar gäller oavsett om man behöver bygglov eller inte.
 
Hej,

jag vill bara säga att det är löst : fick hjälp här för att få stöd för våra argument för kökslösningen. Justerade spisen så det hamnade närmare hörnet och fått ok från kommunen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Fint!
Kommer du att ändra tillbaks eftersom köket verkar mer lättarbetat med avstånden på ritningen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fint!
Kommer du att ändra tillbaks eftersom köket verkar mer lättarbetat med avstånden på ritningen?
vi kommer ha den ändrade lösningen - med spisen något närmare hörnet. Så länge vi inte behöver ha vasken alldeles intill hörnet som bygginspektören ställde krav först, så kommer det nog att fungera. Jag tycker fortfarande att vår originallösning var bäst, men finns det regler så får vi anpassa oss till det.
 
BirgitS
Okej, tyckte det såg ut som att det blir risk för att man är i vägen för varandra med mindre avstånd. Det finns ju inga regler för hur man bygger om sitt kök framöver. Om nu någon av er skulle bli rullstolsburen och då upptäcka att köket inte fungerar med hörnet på ritningen så kan man ju anpassa då.
 
i nytt hus ställs krav på tillgänglighet. När man bygger om är det väl riktlinjer man ska förhålla sig till även med tanke på tillgänglighet, men inte krav. Skulle det bli /när det blir aktuellt att bygga om köket så väljer jag definitivt ha längre avstånd än 80 cm mellan häll och diskho när man har kök i vinkel som vårat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.