Vi står inför samma nöt att knäcka, Vi behöver en täckskiva på 140cm samt 90c, gärna utan skarv
Vår köksplanerare tyckte att vi skulle köpa lämplig skiva och sedan gå till Flügger och få färg blandad,. Ta med lucka som färgreferens. De visste vilken typ av färg man skulle ta, men annars var det "fästfärg för ytor", som sedan målades med va 100mm bred pensel med fina strån.

Vi tänkte måla samma färg som vi valt till väggen baktill, samt samma vita färg på sidorna.
Griffeltavelfärg som någon nämde ovan, deti gillade jag!
 
Detta är bl.a en anledning till att jag är så anti mot Ikeas kök.
Det är inget genomtänkt system och det saknas lösningar på många saker som typ detta.
Saknas även lösningar om man ska ha stenskivor i köket för de går inte att lägga på deras tunna metallister som håller ihop stomsidorna. Dessutom går det knappt att förflytta skåpen då dessa metallister är för tunna att lyfta skåpen i.

tttomten TomasJor skrev:
Måttbeställ en Mdf från närmsta snickeri, målad i valfri kulör. Ungefär samma pris som täcksida men med rätt mått och utan skarv.
Absolut den mest optimala lösningen för en snygg finish. (y)


Charlie2 Charlie2 skrev:
Här ser jag en säkerhetsrisk som borde byggas bort, det är att hällen är placerad i den s k ön men endast med 630 djup. En köksritare rekommenderar alltid djup 900 eller mer. Bygg en högre bakkant ca 1100 för att slippa att ngn fastnar i ett kastrullhandtag och får t ex pastavatten över sig. Material kan vara spontat virke, det passar till Bodbyn. Ta med en front och låt färgaffären koda av den, så får ni samma nyans.
Har jag med mina 15år som köksmontör aldrig hört talas om någon som gör. :rolleyes:
 
En väldigt grund köksö, kan ni bygga upp en halvhög vägg med reglar 95mm + gips som målas vitt, med en smal skiva högst upp, som en bardisk? Då löser ni tre problem på ett bräde

- baksidan döljs

- det är inte lika lätt att komma åt grytor etc

- skydd mot stänk.

Så hade jag nog gjort om det inte går att sätta ytterligare en rad med 38 cm djup skåp bakom och bredda bänkskivan.

/HLH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.