P
Finns det någon standardhöjd från golv som man bör följa för anslutning av toalett och vattenburen handdukstork ?
 
Till toan vet jag inte men när vi planerade badrum så skiljde lämplig placering mellan de stolar vi tittade på. Så om det finns en standard så had den inte funkat till alla i alla fall.

När det gäller handdukstorken är det nog ännu värre, de kan skilja så mycket i utformning. Du bör ha en hygsad bild av villen modell du har tänkt dig när du placerar anslutningen.

Möjligtvis finns det placeringar ”där många modeller funkar” i båda fallen men tänk helst efter före så att du slipper onödiga begränsningar.
 
P
Ok. Toan blir en vanlig standard toa så det är kanske enklast att kolla på en ritning hur högt det är upp till anslutningen så det inte blir för tight.
Handdukstork tänkte jag mig en ca 50x110 eller vad som finns. Brukar väl vara valbart vilken sida man ska ha vattenanslutningen på ?
Tänkte ha den till vänster närmast dusch och förbereda för ev. Elpatron till höger.
 
P
Har kollat lite nu och de flesta stolar är ca 35 cm breda, har anlutningen på höger sida ca 10 cm från centrum och på en höjd mellan 30-40 cm. Så om jag sätter uttaget i väggen ca 15 cm från centrum och ca 20 cm från golv kan det väl inte bli fel ?
 
Krilleman
Bestäm dig vilken handdukstork du ska ha innan du sätter av för höjderna el/vatten!

15-20cm från golvet och 10cm till höger om avloppet för kallvattnet till WC blir toppen. Bara dra upp ett 12mm förkromat kopparrör med halvkoppling på WC:n, glöm inte stödhylsor i förkromade kopparrör!

Undvik att koppla toan med flexislang om det går.
 
  • Gilla
Marcus_karlsson och 2 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Undvik att koppla toan med flexislang om det går.
Vad är bakgrunden till det?
 
Krilleman
Helt enkelt dålig kvalitet på flexislangar. Många ställen har sålt/säljer sämre slangar som är för billiga. Det medverkat till en hel del vattenskador.

Om du ska koppla med flexislang se till att den är typgodkänd för fast installation!

Men kopplar du din WC med förkromade kopparrör kommer du garanterat att få se en tår ur ögat när en rörinstallatör kommer på besök. Det blir det bästa helt enkelt!
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
P
Det blir en tork som är 50 cm bred och 100-120 cm hög. Högre får inte plats p.g.a snedtaket.
Satte vatten på 40 cm höjd och el på samma men sen slog det mig att det kanske inte blir så bra då torken kommer att sitta högre upp och då kommer eldosan att synas så det kanske är bättre att ha den i underkant på torken ? Inte ens säkert att jag kommer komplettera med någon elpatron men vill ändå förbereda för det.

tex. https://www.rinkabyror.se/artikel/purmo-flores-c-handdukstork-krom-1150/
 
Redigerat:
Krilleman
Vattnet sätter du ju på samma höjd som etthålsventilen. Då monterar du ju bara två korta K22 vinklar direkt på M22 anslutningarna och kopplar på dig rakt på med lämplig täckbricka från väggen.

Kromad etthålsventil med M22 anslutningar och vinklar för installation mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad K22 rördel vinkel med M22 utvändig gänga på ena sidan och invändig gänga på den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Elanslutningen till torken kan ju se lite olika ut beroende på modell. Anslutningsdosa, täckt apparatdosa eller koppling i torken som bara behöver ett rörsläpp. Vissa har flera möjligheter, vissa bara en. Vissa kan man välja anslutning höger/vänster, vissa inte.

Så som sagt, välj tork först.
 
P
Jag kör på den som jag länkade till. Den kan man ha vatten i ena och el i andra anslutningen om man vill. Spelar ingen roll vilken sida som jag förstår saken. Den bygger ju en bit ut från vägg så kanske snyggast om jag flyttar upp eldosan med samma höjd som etthålsventilen bygger vad det nu kan bli, hittar inga mått på den.
 
P
Krilleman Krilleman skrev:
Helt enkelt dålig kvalitet på flexislangar. Många ställen har sålt/säljer sämre slangar som är för billiga. Det medverkat till en hel del vattenskador.

Om du ska koppla med flexislang se till att den är typgodkänd för fast installation!

Men kopplar du din WC med förkromade kopparrör kommer du garanterat att få se en tår ur ögat när en rörinstallatör kommer på besök. Det blir det bästa helt enkelt!
Anslutning för vattenledning på en vägg med vita kakelplattor och en del av handfatet synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tinker och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Inte ett öga är torrt. (y)(y)

Hoppas du kom ihåg stödhylsorna bara!
 
  • Haha
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
P
Jadå
 
:cry: En tår här med :)
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.