Om fastigheten är byggt på 1970-talet, så byggde man givetvis ventilationskanal för köksfläkt för varje kök. Det fanns spisar även på den tiden, och man lagade mat också, och stekte lök och fläsk också. Köksventilationskanal för köksfläkt måste de ha byggt i er fastighet.

Men det kan klart vara så att ditt kök, inte är det ursprungliga köket i lägenheten, och att därför ventilationskanalen för stekos finns i annat rum i lägenheten, kanske igenmurad?
 
Bump*

Har typ samma problem som författaren. Här i huset har de dock tidigare haft köksfläktar kopplade till frånluftsventiler med centralfläkt på taket. Nu är centralfläkten borttagen så kolfilterfläkt är det som gäller numera.

Jag har satt en kolfilterfläkt i köket, med öppet "tak" i skåpet så att luften går rakt ut vid kökstaket ovanför köksskåp. Däremot är den gamla frånluftsventilen då "inbyggd" bakom fläkten / skåpfronten. Detta fick jag anmärkning på vid OVK.

Så min fråga..

Hur löser man detta? Flytta upp fläkten så att den sitter ca. 80cm ovanför fläkt? (Enligt mig blir detta en dålig lösning)
Eller kan man påpeka att så länge frånluftsventilen sitter så att luft kan cirkulera någorlunda så borde det vara ok? Enligt OVK måste frånluftsventilen vara helt fri. Någon som är kunnig? :)

Kul att behöva riva allt och fixa kakel m.m. :/
 
Offe85 Offe85 skrev:
Bump*

Har typ samma problem som författaren. Här i huset har de dock tidigare haft köksfläktar kopplade till frånluftsventiler med centralfläkt på taket. Nu är centralfläkten borttagen så kolfilterfläkt är det som gäller numera.

Jag har satt en kolfilterfläkt i köket, med öppet "tak" i skåpet så att luften går rakt ut vid kökstaket ovanför köksskåp. Däremot är den gamla frånluftsventilen då "inbyggd" bakom fläkten / skåpfronten. Detta fick jag anmärkning på vid OVK.

Så min fråga..

Hur löser man detta? Flytta upp fläkten så att den sitter ca. 80cm ovanför fläkt? (Enligt mig blir detta en dålig lösning)
Eller kan man påpeka att så länge frånluftsventilen sitter så att luft kan cirkulera någorlunda så borde det vara ok? Enligt OVK måste frånluftsventilen vara helt fri. Någon som är kunnig? :)

Kul att behöva riva allt och fixa kakel m.m. :/
Några bilder på er fläkt/ventil gör det enklare att ge några råd.
 
Hej,

Bild visar hur det ser ut - nu är dock fläkten nedmonterad, men den sitter tyvärr framför ventilen i väggen.. så det är väl det som ställer till det. Men ventilhålet sitter på sjukt dålig höjd ca. 52cm från spis.

Sätter jag fläkten ovanför ventilen så hamnar fläkten 75cm ovanför spis. Och kan inte montera fläkten under ventilen.

Vi måste ha kolfilterfläkt enligt bostadsrättsföreningens stadgar, men det kanske finns spiskåpor med kolfilter som tillsats?

Nu ska de som utförde OVK komma hit på måndag för att kolla - för mig är ventilhålet så j**la dumt placerat från byggnation.

Tillägg: Lägenhet skall snart säljas och kök behöver renoveras helt, känns dumt att fixa någon dyrare lösning nu innan - då ska jag göra om hela köket.
 
  • Kök med demonterad köksfläkt och synlig ventil över spis, orenoverat skåp och vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Rekommenderar att du tar bort hyllplanet också för annars är det svårt för kontrollanten att mäta flödet genom ventilen.

Hur har andra i fastigheten löst problemet, t.ex. styrelsemedlemmarna?

Från början var det kanske en kåpa med ett fettfilter bara och det kanske kan fungera nu också.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Tidigare satt det en frånluftsfläkt med rör rakt till ventilen - så fläkten blåste ut luften i ventilen. Något som inte får användas längre. Ingen aning om hur andra har löst det - får kolla på måndag.

Problemet är inte bara tillgång vid mätning - utan att jag enligt dem måste flytta på fläkt så att ventil är 100% fri och öppen. Vilket innebär att jag måste byta fläkt, vilket innebär att jag måste kakla om m.m. vilket känns värdelöst att fixa utan att göra om hela köket.

I min mening med kolfilterfläkt borde det räcka med att luft kan flöde in till ventil, även om den sitter bakom fläkt. Förstår att jag inte kan bygga in ventilen i ett skåp - men är det helt öppet mot taket anser jag att det räcker.
 
BirgitS
Offe85 Offe85 skrev:
I min mening med kolfilterfläkt borde det räcka med att luft kan flöde in till ventil, även om den sitter bakom fläkt. Förstår att jag inte kan bygga in ventilen i ett skåp - men är det helt öppet mot taket anser jag att det räcker.
Det är kanske risk för att den knepiga vägen för luften med mycket vinklar och trånga passager gör att det blir stor "friktion" och inte det flöde som behövs från ditt kök. Det blir lättare för luften att ta sig från andra lägenheter till takfläkten.
 
Titta hur kanalen går i schaktet innanför.
Går den rakt upp så kan du slå upp nytt hål ovanför. Sätta ventilen där och sen mura igen det gamla hålet.
Med förutsättning att du gör det snyggt och prydligt och inte slaktar halva väggen och lagar det som fan läser bibeln.
 
BirgitS
Offe85 Offe85 skrev:
I min mening med kolfilterfläkt borde det räcka med att luft kan flöde in till ventil, även om den sitter bakom fläkt. Förstår att jag inte kan bygga in ventilen i ett skåp - men är det helt öppet mot taket anser jag att det räcker.
Ett fungerande ventilationsdon i kök blir smutsigt och behöver göras rent då och då. Du kan alltså se om smutsig luft verkligen har gått ut genom donet, och även om nu luften går ut där så är det inte troligt att du eller kommande ägare kommer att plocka ner fläkten en gång om året för rengöring och genom ett smutsigt don minskar luftflödet.
 
Kanalen verkar gå åt sidan och inte rakt upp tyvärr.. så blir svårt att flytta själva hålet.

Ber de mig flytta fläkten, vilket då blir ovanför ventilhålet så kommer ju i sådant fall allt matos först dras ut i ventilen innan det når fläkten.. då kan man ju nästan lika gärna strunta i att ha kolfilterfläktar.. men men en diskussion jag får ta på måndag när byggnadsförvaltaren kommer på besök.

Har annars en lösning att bygga en egen ventilgång som mynnar ut ovanför köksskåp - och hoppas på att de godkänner den lösningen så att jag inte behöver fixa något estetiskt innan fotograferingen på Onsdag.
 
Jag har brutit ut inläggen om ventilationskanal i villa till en ny tråd.

/moderator
 
Som svar i denna tråd kring hur jag själv löste problemet. Hade samtal med en del kunniga hantverkare och det slutade med att jag satte distanser på ca 4 cm från väggen. Den nya kolfilterfläkten hamnade ovanpå ventilen men att luft kan komma in från alla sidor samt framför. Den nya fläkten har även fritt utrymme till höger och vänster, alltså ca 50 cm till väggskåpen.
 
  • Gilla
Offe85
  • Laddar…
J Joel_ skrev:
Som svar i denna tråd kring hur jag själv löste problemet. Hade samtal med en del kunniga hantverkare och det slutade med att jag satte distanser på ca 4 cm från väggen. Den nya kolfilterfläkten hamnade ovanpå ventilen men att luft kan komma in från alla sidor samt framför. Den nya fläkten har även fritt utrymme till höger och vänster, alltså ca 50 cm till väggskåpen.
Det låter som en god idé, har pratat med styrelsen nu och troligtvis blir det att flytta kanalhålet högre upp. De sitter otroligt dåligt placerade i vår fastighet, sätter jag fläkt ovanför befintlig ventil så blir fläkten på ca. 65cm höjd från spis. Så får göra det ordentligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.